CSR-profilen: Agerer i krydsfeltet mellem forretning og klima
Grundfos bidrager til global bæredygtighed gennem banebrydende teknologier, som forbedrer livskvaliteten for mennesker og tager vare på planeten. Her fortæller CSR-direktøren Pernille Blach Hansen, som altid har haft miljø som sit arbejdsmæssige omdrejningspunkt, om udfordringerne i den globale koncern.
Pernille Blach Hansen, hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Jeg er fascineret af at arbejde i krydsfeltet mellem to gode formål: at virksomheden gør en god forretning, og at vi gør en forskel for bæredygtighed globalt. Det betyder noget for mig, at indholdet i mit arbejde er meningsfuldt og giver værdi både for samfundet generelt og for Grundfos. Med nu 7 mia. verdensborgere, en stigende urbanisering og for stor belastning af klodens ressourcer, er der i høj grad brug for mere bæredygtighed – og flere bæredygtige løsninger.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Bæredygtighed er en forretningsmæssig driver for Grundfos og er tænkt ind i forretningen. vores produkter kan blandt andet flytte vand derfra, hvor der er for meget og dertil, hvor der er for lidt. Sammenhængen mellem klimaændringer (og dermed produkters energiforbrug) og vand er både spæpndende og af stor betydning for verdenssamfundet.
Vi kan se, at vi gør en forskel i virkeligheden, og at vi er med til at skubbe til forandringer og forbedringer. De konkrete resultater af arbejdet viser sig hele tiden, så jeg kan slet ikke lade være med at være meget optaget af mit arbejde. Oveni er jeg omgivet af engagerede og dygtige kolleger i Grundfos, der brænder for bæredygtighed og csr :-)
"Bæredygtighed er en forretningsmæssig driver for Grundfos og er tænkt ind i hele forretningen"
Pernille Blach Hansen, Grundfos
Hvordan er kollegerne engagerede?
I det daglige arbejde. Men vi har også succes med vores projekt Water2life, hvor medarbejdere over hele kloden, der har lyst og mulighed, donerer penge til vandprojekter i Kenya. Grundfos bidrager med halvdelen af prisen på vandsystemet, medarbejderne bidrager med den anden halvdel, og Røde Kors bidrager med den nødvendige hygiejnetræning mm. Målet var 10 vandprojekter på to-et-halvt år, men medarbejderne har doneret så mange penge, at vi på kun halvandet år har indsamlet midler til at etablere otte vandsystemer i Kenya.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Lige nu står vi midt arbejdet med at udvikle en ny bæredygtighedsstrategi for hele koncernen. Vi er ved at identificere, hvor Grundfos har størst påvirkning på samfundet, hvor forretningsinteressen er størst, og hvilke forvenrninger vores stakeholdere (eksterne interessenter) har til os. Vi skal have de mange forventninger og forskellige svar til at gå op, og vi skal prioritere vores indsatser derefter. Koncernstrategien skal udpege den overordnede retning, og derefter skal implementeringen målrettes de lokale forhold i fx Mexico til Kina.
Hvordan får du medarbejdere og samarbejdspartnere til at tage CSR alvorligt?
I Grundfos er arbejdet med bæredygtighed dybt forankret; det er nærmest en del af virksomhedens DNA. Bæredygtighed og socialt ansvar er en stærk del af historien og kulturen. Det første fleksværksted blev etableret i 1968, og arbejdet med energieffiktive produkter har været højt prioriteret i årtier.
Bæredygtighed er en central del af virksomhedens værdier, vores formål og hele eksistensgrundlag. I forhold til at tage CSR alvorligt, så er banen i høj grad kridtet op på forhånd. Udfordringen er snarere at få en fælles og bred forståelse af bæredygtighed globalt, så det også handler om fx menneskerettigheder, forretningsetik, lokalsamfund, miljøforhold, forhold for egne medarbejdere samt at få prioriteret mellem alle de csr-udfordringer, vi kunne vælge at arbejde med.
Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til direktion og bestyrelse?
Jeg oplever, at bestyrelse og direktion er med til at højne ambitionsniveauet. Jeg skal ikke overbevise nogen, snarere sparre og inspirere. I forhold til at få tilstrækkelig ledelsesmæssig forankring af bæredygtighed har vi netop etableret en bæredygtighedskommitte på direktørniveau i koncernen.
Hvad er din virksomheds største udfordring i forhold til CSR?
At vi opererer i en global kontekst – og har komplekse forsyningskæder. Vores underleverandører er det første led i kæden, men hvad med underleverandørens underleverandører!
Hvordan synes du, CSR har ændret sig i din tid i faget?
Fokus er klart stigende, og der vil være større opmærksomhed på, hvordan virksomhederne agerer i fremtiden. Miljøarbejde har siden 1998 været den røde tråd i mit arbejde først som folketingsmedlem og senere som direktør for Miljø og Teknik i Randers. I starten arbejdede jeg i sær med love og regler på miljøområdet. Nu er mit arbejde bredere. Det sociale og det forretningsetiske ( Code of Conduct) fylder mere.
Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Som jeg ser det er der især to: den ene at få bæredygtighed integreret i alle virksomhedens egne processer. Den anden at få taget hånd om leverandørkæden og herunder at afgrænse, hvortil virksomhedens ansvar går.
Da erhvervsmagasinet CSR tildelte Grundfos CSR Communication Award tidligere på året, var du underspillet jysk og lagde vægt på, at Grundfos sagtens kan gøre det bedre. Hvorfor?
Vi vil gerne fortælle vores gode historier, men lige frem at blære sig og gi’ historien en ekstra omgang. Det ligger ikke lige til os. Men indrømmet: Vi er ikke så ringe endda.
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Ved at være sammen med min familie eller løbe en tur – og gerne de to ting samtidig :-)