CSR-profilen: Transparens er Bestsellers største CSR-udfordring

Forventningen om transparens dybt ned i leverandørkæden, er en af de største CSR-udfordringer i fremtiden, mener Mogens Werge, der er nytiltrådt CSR- og kommunikationsdirektør i Danmarks største modetøjsgruppe Bestseller.

06.11.2012

CSR.dk

Mogens Werge, der tidligere var forbrugerpolitisk direktør I Coop Danmark, er ny CSR- og kommunikationsdirektør i modetøjsfirmaet Bestseller..

Mogens Werge skifter fra et job som forbrugerpolitisk direktør i fødevarekæden Coop, der har et markant ry som grøn virksomhed, til Danmarks største tøjvirksomhed Bestseller. Produktion af tøj og sko er en af de brancher, der forurener mest.

Bestseller røg ud i stormvejr i sommeren 2011, fordi virksomheden solgte børnetøj med for højt indhold af azofarvestoffer, som er på EU’s liste over forbudte kemikalier. For nylig har der også været diskussion om lave lønninger hos nogle af koncernens underleverandører.

Er du ansat for at rydde op?
Nej, det er jeg ikke, og der er heller ikke noget at rydde op i. Min stilling er ikke en udvidelse, jeg afløser den tidligere CSR-chef som selv ønskede at stoppe. At jeg så også har fået ansvar for kommunikation, gør det så til et lidt andet job end Bestseller tidligere har haft.

Blå bog: Mogens Werge

  • Nuværende job: CSR- og kommunikationsdirektør i Bestseller fra 1. oktober 2012
  • Tidligere job: Forbrugerpolitisk direktør i Coop Danmark
  • Fritidsinteresser: Løb og passioneret musikinteresseret blandt andet stor fan af The Beatles
  • Civilstand: Gift, har tre voksne børn og et barnebarn

Hos Bestseller tog man sagen fra sidste sommer meget alvorligt, ændrede nogle procedurer og har blandt andet oprettet en compliance afdeling, Så man kan vel sige, at man har lært af sagen, men det er også vigtigt at huske, at fremstillingen i medierne langt fra afspejlede de reelle problemer.

Hvordan er dit job som øverste chef for CSR og kommunikation i Bestseller worldwide anderledes end dit job hos Coop?
Egentlig er der overraskende mange lighedspunkter. Coop og Bestseller er begge meget store virksomheder, de har ingen egen produktion, men køber varer rundt om i verden, som de sælger i en række forskellige forretninger. Hos Coop gennem en række kæder som Fakta, Kvickly og Irma, mens  Bestseller har brands som  Jack & Jones, Vero Moda, Name It og Pieces.

En dagligvarevirksomhed som Coop har selvfølgelig langt flere produkter end Bestseller; men i forhold til CSR er der ikke den store forskel på, om man sælger tekstiler, krukker eller fødevarer. Man skal altid sikre, at arbejdsforholdene og produktionen er i orden hos ens leverandører. Men en meget væsentlig forskel er, at Bestseller er en international virksomhed, som sælger varer i 45 lande. Og så er Bestseller en modevirksomhed; det giver en helt anden dynamik i forhold til at sælge flåede tomater.   

"Min personlige motivation er at vise, at det at drive god forretning ikke hæmmes af, at man arbejder seriøst med CSR, snarere tværtimod"

Mogens Werge, Bestseller

Hvordan kan du overskue en virksomhed som Bestseller, der geografisk er inde i så mange lande. 300 nye butikker i Kina i 2012 virker svimlende?
Nu er jeg jo heldigvis ikke alene, men arbejder sammen med en masse kolleger både i kommunikationsafdelingen og i Corporate Sustainability-afdelingen og rundt om i virksomheden. Derudover er den største udfordring antallet af leverandører, ikke i hvor mange butikker varerne bliver solgt. Men jeg indrømmer da gerne, at jeg har rigtigt meget at lære både med hensyn til virksomhedens opbygning og i forhold til processerne.

Bestseller og andre modetøjsfirmaer er netop blevet kritiseret for at betale ned til 1,06 kroner i timen til syersker i Bangladesh. Hvad er din kommentar til det?
Først og fremmest må jeg slå fast, at Bestseller ikke ejer nogen fabrikker og dermed ikke betaler løn til fabriksarbejderne. Min opfattelse er, at den løn, der udbetales hos Bestsellers leverandører, reelt er noget højere; men når det er sagt, så kan vi kun være enige i, at minimumslønnen fastsat af regeringen i Bangladesh er for lav.

Men vi mener ikke, at vi som enkeltstående virksomhed kan gå ind at diktere højere lønninger hos vores leverandører, der også arbejder sammen med en lang række andre brands. Derimod mener vi, at vi som branche og i samarbejde med andre interessenter skal stå sammen og bruge vores indflydelse til at påvirke en regulering af mindstelønnen. Derfor skrev vi i juni sammen med andre større brands et brev til den bangladeshiske premiereminister og bad dem hæve mindstelønnen.

Bestseller er endvidere – i øvrigt sammen med Coop – medstifter af Dansk Initiativ for Etisk Handel,  og der deltager også fagbevægelsen og NGO’er. Der diskuterer vi faktisk begrebet leveløn, og det er en meget kompleks sag, så det er vigtigt, at konkrete løsninger findes i dialog og samarbejde.

"At integrere CSR 100 procent i forretningen, så det forsvinder som selvstændigt begreb, står for mig som endemålet"

Mogens Werge, Bestseller

Hvordan har CSR har ændret sig i de 16 år, du har beskæftiget dig med det?
Helt overordnet kan man sige, at CSR de fleste steder i dag er blevet en integreret del af forretningen. På det mere konkrete kan forskellen aflæses i, at da jeg startede hed det, man arbejde med miljø. Efterhånden er leverandørstyring, kommunikation og stakeholderdialog kommet til at fylde meget mere. Så begrebet er blevet bredere. Hertil kommer at arbejdet også bliver dybere. Jeg er eksempelvis meget overrasket og imponeret over, hvor meget viden Bestseller har om ikke kun de primære leverandører, men også underleverandører til disse.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Transparens i leverandørkæden vil få voksende opmærksomhed. Vi skal simpelthen dybere i leverandørkæden. En anden udfordring er, at vi alle som borgere gerne vil have en bedre verden, gode miljøforhold og gode forhold for de mennesker, der producerer de varer, vi ønsker. Dialemmaet er, at vi som forbrugere vil have stadig billigere produkter.

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Min personlige motivation er at vise, at det at drive en god forretning ikke hæmmes af, at man arbejder seriøst med CSR, snarere tværtimod. At integrere CSR 100 procent i forretningen så det forsvinder som selvstændigt begreb, står for mig som endemålet. Men det er indtil videre nok mest en vision.

Hvordan motiverer du medarbejdere og samarbejdspartnere til at have fokus på CSR?
Jeg tror, de fleste synes, at hvis man kan se at ens arbejde gør en positiv forskel, så er det meget motiverende. Bestseller er en familieejet virksomhed, og det at arbejde både forretningsmæssigt og værdibaseret ligger i virksomhedens dna.

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter overfor den øvrige direktion og bestyrelsen?
Nøgleordene er dialog og kommunikation. Det er vigtigt at lytte, det er uhyre sjældent, at kolleger i andre dele af virksomheden ikke har samme mål som dem, der arbejder med csr. Det er som regel hastigheden – altså hvor hurtigt man kan gennemføre en givent initiativ – det kan være lidt uenighed om, men sjældent om endemålet. Kan man få CSR og forretning til at gå op i en højere enhed, vil der altid være opbakning. Man skal prøve at udvise en form for pragmatisme.  

Bestseller er ved at bygge nyt domicil på Århus Havn, som skal overholde bygningsreglementets BR 2010 energikrav til lavenergiklasse 2015. Skal du også forholde dig til det?
Jeg har jo det overordnede ansvar for kommunikation, så der vil sikkert blive noget skriveri om byggeriet, og det skal jeg naturligvis forholde mig til sammen med kommunikationsafdelingen, men den tekniske del af byggeriet, skal jeg nok sørge for at holde mig uden for.

Hvordan kobler du af fra dit arbejde?
Min familie betyder meget for mig, Jeg er gift og har tre voksne børn og et barnebarn, som jeg heldigvis har haft mulighed for at hente i vuggestuen, i perioden fra jeg stoppede i Coop og begyndte i Bestseller. Derudover løber jeg en del og så elsker jeg at høre musik, gerne ældre musik som Beatles og James Taylor, men dog også nyere dansk musik, som Tina Dickow eller Tim Christensen.

Hvor henter du inspiration?
Jeg elsker at tale med andre mennesker, og jeg har masser af kolleger og venner, der også arbejder med CSR. At lytte til hvad andre mennesker og andre virksomheder laver og hvordan de arbejder med CSR, synes jeg er meget lærerigt.  Man kan både lære, hvad man skal gøre og hvilke fælder, man eventuelt skal undgå. Derudover er der eksempelvis i Bestseller en masse mennesker, ud over CS-afdelingen, der har et fantastisk engagement og viden om CSR; dem lytter jeg også gerne til. Mange kolleger har været i Bestseller i mange år, og selvom de ikke arbejder med CSR formelt, er de i den grad involveret i arbejdet gennem deres funktion som indkøbere eller kvalitetsfolk, så der kan man også lære en masse.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

19.06.2024CSR.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

17.06.2024Daka Denmark A/S

Sponseret

Mommark Marina Seaside Bistro modtager Årets Medlem-pris fra REFOOD-mærket

17.06.2024CSR.dk

Bæredygtighed er den nye trend i danske B2B-indkøb

13.06.2024BESTSELLER

Sponseret

Med stort brancheinitiativ vil BESTSELLER fremme grønne landvindinger gennem finansiel hjælp

05.06.2024Meyers A/S

Sponseret

Nyt fra bælgfronten: Meyers lancerer økologisk burgerbolle med bønner

04.06.2024Daka Denmark A/S

Sponseret

Mommark Marina Seaside Bistro udnævnt som Årets medlem af REFOOD mærket 2024

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online