CSR-profilen: Transparens er Bestsellers største CSR-udfordring
Forventningen om transparens dybt ned i leverandørkæden, er en af de største CSR-udfordringer i fremtiden, mener Mogens Werge, der er nytiltrådt CSR- og kommunikationsdirektør i Danmarks største modetøjsgruppe Bestseller.
Mogens Werge skifter fra et job som forbrugerpolitisk direktør i fødevarekæden Coop, der har et markant ry som grøn virksomhed, til Danmarks største tøjvirksomhed Bestseller. Produktion af tøj og sko er en af de brancher, der forurener mest.
Bestseller røg ud i stormvejr i sommeren 2011, fordi virksomheden solgte børnetøj med for højt indhold af azofarvestoffer, som er på EUs liste over forbudte kemikalier. For nylig har der også været diskussion om lave lønninger hos nogle af koncernens underleverandører.
Er du ansat for at rydde op?
Nej, det er jeg ikke, og der er heller ikke noget at rydde op i. Min stilling er ikke en udvidelse, jeg afløser den tidligere CSR-chef som selv ønskede at stoppe. At jeg så også har fået ansvar for kommunikation, gør det så til et lidt andet job end Bestseller tidligere har haft.
Blå bog: Mogens Werge
- Nuværende job: CSR- og kommunikationsdirektør i Bestseller fra 1. oktober 2012
- Tidligere job: Forbrugerpolitisk direktør i Coop Danmark
- Fritidsinteresser: Løb og passioneret musikinteresseret blandt andet stor fan af The Beatles
- Civilstand: Gift, har tre voksne børn og et barnebarn
Hos Bestseller tog man sagen fra sidste sommer meget alvorligt, ændrede nogle procedurer og har blandt andet oprettet en compliance afdeling, Så man kan vel sige, at man har lært af sagen, men det er også vigtigt at huske, at fremstillingen i medierne langt fra afspejlede de reelle problemer.
Hvordan er dit job som øverste chef for CSR og kommunikation i Bestseller worldwide anderledes end dit job hos Coop?
Egentlig er der overraskende mange lighedspunkter. Coop og Bestseller er begge meget store virksomheder, de har ingen egen produktion, men køber varer rundt om i verden, som de sælger i en række forskellige forretninger. Hos Coop gennem en række kæder som Fakta, Kvickly og Irma, mens Bestseller har brands som Jack & Jones, Vero Moda, Name It og Pieces.
En dagligvarevirksomhed som Coop har selvfølgelig langt flere produkter end Bestseller; men i forhold til CSR er der ikke den store forskel på, om man sælger tekstiler, krukker eller fødevarer. Man skal altid sikre, at arbejdsforholdene og produktionen er i orden hos ens leverandører. Men en meget væsentlig forskel er, at Bestseller er en international virksomhed, som sælger varer i 45 lande. Og så er Bestseller en modevirksomhed; det giver en helt anden dynamik i forhold til at sælge flåede tomater.
"Min personlige motivation er at vise, at det at drive god forretning ikke hæmmes af, at man arbejder seriøst med CSR, snarere tværtimod"
Mogens Werge, Bestseller
Hvordan kan du overskue en virksomhed som Bestseller, der geografisk er inde i så mange lande. 300 nye butikker i Kina i 2012 virker svimlende?
Nu er jeg jo heldigvis ikke alene, men arbejder sammen med en masse kolleger både i kommunikationsafdelingen og i Corporate Sustainability-afdelingen og rundt om i virksomheden. Derudover er den største udfordring antallet af leverandører, ikke i hvor mange butikker varerne bliver solgt. Men jeg indrømmer da gerne, at jeg har rigtigt meget at lære både med hensyn til virksomhedens opbygning og i forhold til processerne.
Bestseller og andre modetøjsfirmaer er netop blevet kritiseret for at betale ned til 1,06 kroner i timen til syersker i Bangladesh. Hvad er din kommentar til det?
Først og fremmest må jeg slå fast, at Bestseller ikke ejer nogen fabrikker og dermed ikke betaler løn til fabriksarbejderne. Min opfattelse er, at den løn, der udbetales hos Bestsellers leverandører, reelt er noget højere; men når det er sagt, så kan vi kun være enige i, at minimumslønnen fastsat af regeringen i Bangladesh er for lav.
Men vi mener ikke, at vi som enkeltstående virksomhed kan gå ind at diktere højere lønninger hos vores leverandører, der også arbejder sammen med en lang række andre brands. Derimod mener vi, at vi som branche og i samarbejde med andre interessenter skal stå sammen og bruge vores indflydelse til at påvirke en regulering af mindstelønnen. Derfor skrev vi i juni sammen med andre større brands et brev til den bangladeshiske premiereminister og bad dem hæve mindstelønnen.
Bestseller er endvidere i øvrigt sammen med Coop medstifter af Dansk Initiativ for Etisk Handel, og der deltager også fagbevægelsen og NGOer. Der diskuterer vi faktisk begrebet leveløn, og det er en meget kompleks sag, så det er vigtigt, at konkrete løsninger findes i dialog og samarbejde.
"At integrere CSR 100 procent i forretningen, så det forsvinder som selvstændigt begreb, står for mig som endemålet"
Mogens Werge, Bestseller
Hvordan har CSR har ændret sig i de 16 år, du har beskæftiget dig med det?
Helt overordnet kan man sige, at CSR de fleste steder i dag er blevet en integreret del af forretningen. På det mere konkrete kan forskellen aflæses i, at da jeg startede hed det, man arbejde med miljø. Efterhånden er leverandørstyring, kommunikation og stakeholderdialog kommet til at fylde meget mere. Så begrebet er blevet bredere. Hertil kommer at arbejdet også bliver dybere. Jeg er eksempelvis meget overrasket og imponeret over, hvor meget viden Bestseller har om ikke kun de primære leverandører, men også underleverandører til disse.
Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Transparens i leverandørkæden vil få voksende opmærksomhed. Vi skal simpelthen dybere i leverandørkæden. En anden udfordring er, at vi alle som borgere gerne vil have en bedre verden, gode miljøforhold og gode forhold for de mennesker, der producerer de varer, vi ønsker. Dialemmaet er, at vi som forbrugere vil have stadig billigere produkter.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Min personlige motivation er at vise, at det at drive en god forretning ikke hæmmes af, at man arbejder seriøst med CSR, snarere tværtimod. At integrere CSR 100 procent i forretningen så det forsvinder som selvstændigt begreb, står for mig som endemålet. Men det er indtil videre nok mest en vision.
Hvordan motiverer du medarbejdere og samarbejdspartnere til at have fokus på CSR?
Jeg tror, de fleste synes, at hvis man kan se at ens arbejde gør en positiv forskel, så er det meget motiverende. Bestseller er en familieejet virksomhed, og det at arbejde både forretningsmæssigt og værdibaseret ligger i virksomhedens dna.
Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter overfor den øvrige direktion og bestyrelsen?
Nøgleordene er dialog og kommunikation. Det er vigtigt at lytte, det er uhyre sjældent, at kolleger i andre dele af virksomheden ikke har samme mål som dem, der arbejder med csr. Det er som regel hastigheden altså hvor hurtigt man kan gennemføre en givent initiativ det kan være lidt uenighed om, men sjældent om endemålet. Kan man få CSR og forretning til at gå op i en højere enhed, vil der altid være opbakning. Man skal prøve at udvise en form for pragmatisme.
Bestseller er ved at bygge nyt domicil på Århus Havn, som skal overholde bygningsreglementets BR 2010 energikrav til lavenergiklasse 2015. Skal du også forholde dig til det?
Jeg har jo det overordnede ansvar for kommunikation, så der vil sikkert blive noget skriveri om byggeriet, og det skal jeg naturligvis forholde mig til sammen med kommunikationsafdelingen, men den tekniske del af byggeriet, skal jeg nok sørge for at holde mig uden for.
Hvordan kobler du af fra dit arbejde?
Min familie betyder meget for mig, Jeg er gift og har tre voksne børn og et barnebarn, som jeg heldigvis har haft mulighed for at hente i vuggestuen, i perioden fra jeg stoppede i Coop og begyndte i Bestseller. Derudover løber jeg en del og så elsker jeg at høre musik, gerne ældre musik som Beatles og James Taylor, men dog også nyere dansk musik, som Tina Dickow eller Tim Christensen.
Hvor henter du inspiration?
Jeg elsker at tale med andre mennesker, og jeg har masser af kolleger og venner, der også arbejder med CSR. At lytte til hvad andre mennesker og andre virksomheder laver og hvordan de arbejder med CSR, synes jeg er meget lærerigt. Man kan både lære, hvad man skal gøre og hvilke fælder, man eventuelt skal undgå. Derudover er der eksempelvis i Bestseller en masse mennesker, ud over CS-afdelingen, der har et fantastisk engagement og viden om CSR; dem lytter jeg også gerne til. Mange kolleger har været i Bestseller i mange år, og selvom de ikke arbejder med CSR formelt, er de i den grad involveret i arbejdet gennem deres funktion som indkøbere eller kvalitetsfolk, så der kan man også lære en masse.