19.07.2013  |  Strategi & ledelse

Indspark: CSR tendenser – low key og højt til loftet

Anne-Louise Thon Schur har været i USA og spottet CSR-tendenser blandt de rigeste. Læs hendes indspark her.

Jeg har lige boet et par uger i Atherton, CA 94027. USA's anden rigeste by med cirka 7.000 indbyggere og gennemsnitlig huspris på US$ 4.000.000. Jeg ville spotte CSR tendenser hos de superrige i USA , for det er her, man kan se ind i CSR-fremtiden. Hvad er på agendaen hos dem, der har overskuddet? 

Bevaring er cool
Det første, der faldt mig ind, kan betegnes som en ”low key” attitude. I Atherton bor Sheryl Sandberg (CFO Facebook) dør om dør med Googles grundlæggere, Venturekapitalistfamilien Draper, Meg Whitman (CEO HP og tidligere CEO Ebay) m.fl. Med huse i den prisklasse kunne man ellers godt frygte, at den ene oppulente rigmandsvilla lå side om side med den anden uden hensyntagen til nogen eller noget. Men, Atherton er en by, hvis mission er ”at bevare byens originalitet som en smuk, landlig, grøn bydel med meget åben plads”. Her rynker man lidt på næsen af dem, som bygger stort og anerkender dem, som enten bygger i den gamle stil eller restaurerer og bevarer de gamle særprægede farmhuse i træ.

Læs også: Hellere Reklame-CSR end Alibi-CSR

Når man kører rundt i kvarteret, kan man ikke lugte penge (jo, hvis man har næse for det), og man fornemmer ingen forkælede, snobbede overklasseattituder. Man bliver mødt af smil, jordnærhed, økologi og overskud. I weekenderne lufter de superrige deres Tesla, men ellers er den foretrukne bil en Prius.

De tomme tønders tid er forbi
Hvad er tendensen her? Hvis man skal ose af overskud, så skal man gøre det så low key som muligt. Man skal ikke råbe højt om alt det gode, man gør og kan. Man skal fokusere på værdierne, det originale og det bevaringsværdige. De tomme tønder er tomme. Showet er forbi. Vinderen blev den tyngde, der ligger i performance, som kan dokumenteres og en lang, troværdig historik. Det sunde. Det ærlige.

Jo mindre emballage des gladere forbrugere
Det slår mig også, hvor højt prioriteret affaldssortering er. Den mindste af de tre skraldespande er beregnet til rigtigt skrald (sort). Spandene til genbrug/forbrænding (blå) og forgængeligt/komposterbart (grøn) er dobbelt så store.
Er det en tendens? Hvis det er, så betyder det, at virksomhederne skal være opmærksomme på indpakningen og emballagen. Den skal minimeres, hvis man skal gøre den californiske forbruger glad. I supermarkedet skal man nu betale for plasticposerne (de der små tynde nogen, man putter tomater eller æbler i), og det har vakt en del furore. Til gengæld er der gået mode i stofindkøbsposer, hvor man med sit mærke og design kan signalere, hvem man er, og hvad man står for.

Og de superrige står for donationer og investeringer, og her går low key hånd i hånd med højt til loftet. Venturekapitalisten vil investere i virksomheder, der tør tænke anderledes, og som tør udfordre det konventionelle. Hos den unge Draper investerer man således i ”iværksættere, der vil ændre verden med nye, innovative løsninger og værdier til bestående industrier”.

Tendensen og visionen om at forbedre og ændre verden med ens kernekompetencer, der som følge heraf gør virksomheden rig og succesfuld i fremtiden, kan vi godt lære af i Danmark. Dét vurderer jeg, er den største CSR tendens. Den der kan stå på mål for det, kan se ind i CSR-fremtiden.

Mere fra Anne-Louise

Anne-Louise Thon Schur

Director, Head of Sustainability and International Development

I work for SDGlead as a Partner. I advise clients in the area of sustainability, CSR and international development. I have been working with major projects a number of different clients, e.g. one of the world’s largest toy manufacturer, a Big Pharma company, as well as companies within industries, such as oil, wind, technology, telecoms, dairy, discount retail and biotech. I advise the publi…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere