Tendenser 2013: CSR skal bevise sin værdi for forretningen
Claus Stig Pedersen, Novozymes, blev kåret til årets CSR-professionel på CSR Award 2012. Her giver han sit bud på de væsentlige tendenser, som de CSR-professionelle vil forholde sig til i 2013.
Orden i baghaven og ordentlig etik er en selvfølgelighed, der aldrig går af mode. Novozymes Senior Director og Head of Sustainability Development Claus Stig Pedersen er ikke i tvivl om, hvad han vil pege på som CSR-tendenser i 2013, da Erhvervsmagasinet CSR opfordrer ham til at give sin vurdering. Claus Stig Pedersen vælger en hard core professionel forretningsvinkel:
"Nu skal CSR vise sin virkelige værdi, og det er en sund øvelse Claus Stig Pedersen, Novozymes.
”Erhvervslivet er under pres, og det påvirker også CSR-arbejdet. Nu skal CSR vise sin virkelige værdi, og det er en sund øvelse”. Novozymes ansvarlige for bæredygtig udvikling identificerer tre indsatsområder for 2013: selektion, innovation og integration.
Første tendens er selektion
”For ti år siden blev vi CSR-professionelle glade, når nogen overhovedet interesserede sig for CSR. Sådan er det ikke mere. I 2013 skal vi i højere grad være selektive. Vi skal vælge, hvad der er vigtigt at beskæftige os med, og vi skal lære at sige nej. Vi skal passe på ikke at smøre os selv for tyndt ud. Måske der skal ryddes op i de mange forskellige CSR-medlemskaber. Vi skal i hvert fald forholde os kritisk til, om de giver værdi for forretningen”, siger Claus Stig Pedersen om den første tendens selektion.
Anden tendens er innovation
Anden tendens er innovation. Claus Stig Pedersen mener, det bliver en tendens, at CSR-professionelle i endnu højere grad skal gøre CSR-viden tilgængelig, attraktiv og operationel for forretningen: ”Vi skal billedlig talt ha’ klippet det lange hår og ta’ jakkesættet på. Vi skal finde nye kreative måder at forenkle CSR-arbejdet på og til at omsætte CSR-arbejdet til forretning”, siger Novozymes direktør for bæredygtig udvikling.
Tredje tendens er integration
Claus Stig Pedersen identificerer integration som den tredje tendens. ”CSR må ikke afkobles fra forretningen. CSR-professionelle skal sikre, at CSR bliver forankret i virksomheden og bliver flyttet fra CSR-funktionen til kerneforretningen, efterhånden som forretningsfolkene kan se forretningsmotiverne. Vi skal kort og godt arbejde tæt sammen med salgs- og marketingsfolk og med investorerne”, siger han til det trykte Erhvervsmagasinet CSR, som udkommer 26. januar. Heri fortæller en række andre CSR-professionelle også, hvad de ser som CSR-tendenser i 2013.
Ugebrevet Mandag morgen nævner i denne uge en artikel fra The Guardian om CSR-tendenser. I følge den artikel er det ikke længere nok at udskifte pærerne i virksomhedens lamper eller fokusere på genbrug på arbejdspladsen for at kunne kalde sig grøn. I løbet af de seneste år har der udviklet sig en øget bevidsthed for at tage aktivt del i klimadagsordenen, og ifølge Brandon Tidwell og The Guardian vil disse tendenser udvikle sig yderligere i 2013.
Læs om 2013s bæredygtige tendenser set med Brandon Tidwells øjne her.