Danmark dumper i CSR-rapportering
Danske virksomheders CSR-rapportering er helt i bund sammenlignet med en lang række lande, viser en omfattende undersøgelse om CSR-rapportering, som KPMG står bag.
Danmark får en lidet flatterende placering i KPMGs ”Survey of Corporate Responsibility Reporting 2011”, der konkluderer, at danske virksomheders CSR-rapportering langt fra er noget at prale af internationalt.
I den omfattende undersøgelse har KPMG blandt andet sammenlignet kvaliteten af CSR-rapporteringen i 34 lande, og delt dem ind i følgende fire kategorier, der beskriver kvaliteten af CSR-rapporteringen; ”Scratching the Surface”, ”Leading the Pack”, ”Starting behind”, ”Getting it right”(Se figur). Danmark er havnet i ”Starting Behind”-kategorien blandt andet sammen med lande som Mexico, Ukraine og Nigeria.
Kendetegnet for de lande, der er placeret i ”Starting Behind-kategorien”, er, at deres virksomheder har en begrænset evne til at kommunikere om CSR-resultater og at kvaliteten af virksomhedernes dataindsamlings-systemer er langt fra det niveau, som de bedste lande i verden præsterer.
Selvom resultatet umiddelbart ikke stemmer overens med den gængse danske selvforståelse på området, er Christian Honoré, der er Partner i den danske del af revisions- og rådgivningsvirksomheden KPMG, ikke overrasket.
”I Danmark har vi ofte italesat os selv som et foregangsland på det her område, men det mener jeg ikke, vi er. Vi har naturligvis en række virksomheder, der gør det rigtig godt, og så har vi en række virksomheder, der er på vej i den rigtige retning, men noget foregangsland er vi bestemt ikke,” konstaterer Christian Honoré.
For ydmyg kommunikation
Han peger på flere årsager til, at Danmark har fået en sløj placering i undersøgelsen.
”Danske virksomheder er meget ydmyge på det her område og er meget bange for at love mere, end de kan holde i CSR-kommunikationen. Derudover bliver CSR-kommunikationen ofte af en blødere, beskrivende karakter. Forstået på den måde, at hvis man skriver i CSR-rapporten, at virksomheden har introduceret en Code of Conduct og trænet medarbejdere i at forstå den, så det er jo ikke ligefrem hårde data, der ligger bag sådan en udmelding,” pointerer Christian Honoré.
I øvrigt mener han, at det kan ses på undersøgelsens konklusion, at tilliden til erhvervslivet er meget høj i Danmark, mens den i lande som England, USA og Frankrig er meget lav.
”Det betyder at kravene til, hvordan virksomhederne rapporterer til sine stakeholdere, er større internationalt, fordi udenlandske virksomheder har et større ”tillids-hul”, de skal lukke, end danske virksomheder er vant til. I Danmark tror vi mere eller mindre på, hvad virksomhederne siger, og det kan ses på CSR-kommunikationen, som derfor får en dårlig bedømmelse i en undersøgelse som denne,” siger Christian Honoré.
Det er lande som Spanien, Tyskland, Sverige og England, der får den bedste bedømmelse i undersøgelsen. Det begrundes blandt andet med, at virksomhederne i de lande har implementeret informationssystemer og processer, der sikrer valide data, at de har haft ekstern revision til at kvalitetssikre data, og at de i høj grad rapporterer efter internationale standarder.
www.csr.dk/kommunikation