Dansk Supermarked: SDG’erne er lidt en gave

Dansk Supermarked viser i deres CSR-rapport for 2015 – som nogle af de første i Danmark – hvordan man kan bruge SDG’erne til at guide sin CSR-indsats. ”De holder os på sporet mod at gøre en reel forskel,” siger Helene Regnell.

20.04.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Siden Helene Regnell for lige over tre år siden startede som Dansk Supermarkeds første dedikerede CSR-chef, har prioriteringen af emner og bedømmelse af materiality været en udfordring.

”Som sidste led i værdikæden har vi stort set samtlige CSR-emner stående på hylderne i vores forretninger. Så for os har SDG’erne været lidt som en gave. De har givet os en ramme og et sæt emner, som virkelig mange stakeholders over lang tid har diskuteret sig frem til, er det vigtigste at satse på. Det gav genhør hos vores ledelse, så det lå lige til højrebenet, at vi skulle arbejde med SDG'erne,” fortæller hun.

Tre hovedprioriteter
Arbejdet er mundet ud i en materiality-matrix, som placerer de 17 SDG’er ud fra Dansk Supermarkeds mulighed for at påvirke udviklingen inden for emnet, og hvilken betydning området har for Dansk Supermarkeds forretning og omdømme. 

Det overblik blev så oversat til tre hovedoverskrifter, som virksomhedens CSR-indsats nu og fremover er samlet under: ”Lige adgang til job og karriere”, ”Sundhed og trivsel” og ”Ansvarligt forbrug og produktion”.

Hvordan gør man?
Hvad det konkret munder ud i, og hvordan der performes i Dansk Supermarked, fremgår af rapporten for 2015, som udkom i går.

Men hvordan har processen været, hvordan er man kommet fra 17 meget overordnede mål, til noget man i Dansk Supermarked kan styre efter?

I meget store træk foregik det sådan, at Dansk Supermarkeds CSR-team i løbet af seks-syv måneder:

  1. Brugte SDG Compass Guide, som er udviklet af Global Compact, WBCSD og GRI og fik nyt overblik over Dansk Supermarkeds værdikæde.
  2. Evaluerede de 169 undermål fra SDG’erne og placerede dem på en skala fra 0-100 baseret på deres betydning for virksomheden og virksomhedens mulighed for at påvirke dem.
  3. Fik analyserne eksternt valideret af EY.
  4. Placerede resultaterne i en matrix-figur og kunne udvælge de tre hovedoverskriter. Samlede eksisterende indsatser under hver af disse, og konstaterede hvor der var flere og nye muligheder.
  5. Inviterede for første gang i Danske Supermarkeds historie en række interessenter til et møde med ledelsen fra både hovekontor og de enkelte butikskæder.

Efterfølgende har Dansk Supermarked begyndt at udrulle og udvikle aktiviteter under de tre hovedoverskrifter. På samme måde er man i gang med at integrere KPI’er i styringsredskaber, der allerede bruges i hele organisationen, så de kommer til at indgå i det man kalder ”business reviews” på lige fod med eksisterende forretningsmål.

CSR-højdepunkter i 2015

  • Kun 1% af affaldet fra Netto i Danmark ender på forbrændingen. Alt andet genbruges
  • 67% af alle medarbejdere i føtex, Bilka og Salling har modtaget undervisning om CSR, svarende til mere end 15.000 personer
  • 56% af al fisk og fiskeprodukter, på Dansk Supermarkeds hylder i 2015, var mærket med ASC/MSC eller lignende. Ambitionen er 100%
  • Mad, svarende til mere end 120.000 måltider, blev doneret til sociale institutioner i 2015.

Dansk Supermarked har over 50.000 medarbejdere i 1.400 butikker i fem lande. 

At holde snuden i sporet
Hvad har Dansk Supermarked så fået ud af den process – udover nogle nye overskrifter? Har det ændret noget?

”Den proces vi har været igennem betyder, synes vi, at vi med god samvittighed kan prioritere og dermed også sige nej til at arbejde med andre emner,” fortæller Helene Regnell.

”I vores branche er det ind imellem nemt at komme til at fokusere på kortsigtede forbrugerinteresser, men hvor vigtige de end måtte være, så giver det en fare for, at man komme til at skyde forbi målet på at levere der, hvor det gør en egentlig forskel i verden. Med SDG’erne har vi et udgangspunkt, der holder os på sporet.”

Læs eller download:

SDG Compass Guide 

Dansk Supermarked CSR-rapport 2015 

Mere om Dansk Supermarkeds CSR-strategi og menneskerettigheds-assessment baseret på FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv. /

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

Med ny standard slår B Corp mange fluer med et smæk

23.05.2025CSR.dk

Supermagter ved skillevej: Kinas CO2-kurve knækker og USA fyrer op i kulkraftværkerne

23.05.2025CSR.dk

Kritik: Overimplementering af EU-regler forsinker dansk elektrificering

23.05.2025CSR.dk

Grøn turisme: Radisson lancerer nye net-zero-hoteller

22.05.2025CSR.dk

Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød

21.05.2025CSR.dk

Milliarder i statsstøtte skal sikre tre nye havvindparker

20.05.2025CSR.dk

Seks organisationer med fælles opråb: Danmark har brug for en ny affaldspolitik

19.05.2025CSR.dk

Danske pensionskroner investeret i kontroversielt brasiliansk olieprojekt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark