30.07.2018  |  Menneskerettigheder

Dansk brand producerer tøj i thailandsk kvindefængsel

Snart vil det være muligt at købe tøj af mærket Carcel, der er produceret af kvindelige indsatte i Thailand. Projektet forsøger at få fashion, etik og bæredygtighed til at gå hånd i hånd.

Det danske modebrand Carcel vil med støtte fra en thailandsk prinsesse sælge silketøj, der er produceret i et thailandsk kvindefængsel i Chiang Mai. Målet er at forbedre vilkårene for de fængslede kvinder via aktivering og samtidig udnytte de lokale silkeressourcer. Det er grundlæggerne af Carcel, Veronica D’Souza og Louise van Hauen, der står bag den alternative modeproduktion, som kvinderne lige nu er ved at blive oplært i.

”Vi prøver at tænke positivt og skabe en ny form for iværksættermodel, hvor etik og mode hænger naturligt sammen. Vi er først og fremmest en forretning og et modemærke”, siger Veronica D’Souza til Politiken.

Læs også: Podcast: Modebranchen skal bare gå i gang

Projektet er en efterfølger på en lignende produktion i Peru, der blev igangsat sidste år. Her strikker de indsatte kvinder blandt andet sweatre og T-shirts af det lokale materiale, alpaca-uld. I takt med at kvinderne er blevet dygtigere, har de fået mere indflydelse på designprocessen. Og med hjælp fra blandt andre prinsesse Bajrakitiyabha Mahidol, som styrer en ngo med fokus på kvinders forhold, blev et samarbejde i Thailand også muligt. 

En bæredygtig kampagne:

Tilbage i maj lancerede Carcel en ny kampagne i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, der åbnede op for forudbestilling af tøj. Tanken bag initiativet er at modvirke spild ved kun at producere, de produkter der allerede er solgt. 

Begge steder er det især narkokriminalitet, der er årsagen til, at kvinderne er havnet bag tremmer. Og i begge lande straffes den type kriminalitet hårdt med helt optil livstid.

Med lønninger på lige fod med ansatte i jobs udenfor fængslet er Carcels grundfilosofi at give kvinder en fair chance for et værdigt liv i fængslet.

”Nogle af kvinderne er vant til håndarbejde, mange er dygtige til at brodere eller sy. Vi underviser dem i teknikker, der passer til vores design. Der er høje krav til kvaliteten, men vi oplever, at det betyder meget for kvinderne, at der bliver sat pris på deres arbejde”, uddyber Veronica D’Souza til Politiken.

Vil gøre en forskel i modeindustrien
Carcel er et alternativt modebrand, der adskiller sig ud fra andre brands på en række punkter. Det gør de blandt andet ved at forebygge spild, ikke holde udsalg og ikke have sæsoner. Ideen er at modvirke køb og smid væk kulturen. På den måde forsøger Veronica D’Souza og Louise van Hauen at påvirke modebranchen i en mere bæredygtig og ansvarlig retning.

”En stor del af den agenda, der findes for forandring, er meget rationel. Som forbrugere er vi også følelsesorienterede. Tøj skal tale til vores lyst og følelser gennem design og historie og så ellers bare være i orden på alle måder, når det handler om bæredygtighed og socialt ansvar”, siger Veronica D’Souza til Politiken.

Læs også: Modebranchens bæredygtighed: Overvurderet eller rollemodel?

Og indtil videre går det godt for virksomheden, der kun har to års levetid bag sig. Senest har Carcel skrevet under på en kontrakt med Net-A-Porter, der er en af de tungeste internationale platforme for e-handel. Og det åbner op for en række nye muligheder for udvidelse.

”Vores mål er at blive store. Jo mere vi sælger, jo flere kvinder kan vi beskæftige. Øget omsætning giver muskler, men kræver ansvarlighed. Fordelen ved primært at arbejde online er, at vi hurtigt kan se, hvilke farver eller snit der sælger bedst, og så skrue op for den del af produktionen og ned for det, som der ikke er efterspørgsel på”, forklarer Veronica D’Souza, som planlægger at de første stykker tøj lavet i kvindefængslet i Thailand skal fremvises på podiet ved modeugen til august.
 

- EST

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere