Dansk brand producerer tøj i thailandsk kvindefængsel

Snart vil det være muligt at købe tøj af mærket Carcel, der er produceret af kvindelige indsatte i Thailand. Projektet forsøger at få fashion, etik og bæredygtighed til at gå hånd i hånd.

Danske Carcel forsøger at gøre sit for at trække modebranchen i en mere bæredygtig retning ved ikke at holde udsalg, overproducere og køre sæsoner. Samtidig forsøger man at producere produkterne lokalt og forbedre arbejdsvilkår. Det er deres bud på, hvordan man hjælper med at gøre op med forbrugskulturen. PR-foto..

30.07.2018

CSR.dk

Det danske modebrand Carcel vil med støtte fra en thailandsk prinsesse sælge silketøj, der er produceret i et thailandsk kvindefængsel i Chiang Mai. Målet er at forbedre vilkårene for de fængslede kvinder via aktivering og samtidig udnytte de lokale silkeressourcer. Det er grundlæggerne af Carcel, Veronica D’Souza og Louise van Hauen, der står bag den alternative modeproduktion, som kvinderne lige nu er ved at blive oplært i.

”Vi prøver at tænke positivt og skabe en ny form for iværksættermodel, hvor etik og mode hænger naturligt sammen. Vi er først og fremmest en forretning og et modemærke”, siger Veronica D’Souza til Politiken.

Læs også: Podcast: Modebranchen skal bare gå i gang

Projektet er en efterfølger på en lignende produktion i Peru, der blev igangsat sidste år. Her strikker de indsatte kvinder blandt andet sweatre og T-shirts af det lokale materiale, alpaca-uld. I takt med at kvinderne er blevet dygtigere, har de fået mere indflydelse på designprocessen. Og med hjælp fra blandt andre prinsesse Bajrakitiyabha Mahidol, som styrer en ngo med fokus på kvinders forhold, blev et samarbejde i Thailand også muligt. 

En bæredygtig kampagne:

Tilbage i maj lancerede Carcel en ny kampagne i forbindelse med Copenhagen Fashion Summit, der åbnede op for forudbestilling af tøj. Tanken bag initiativet er at modvirke spild ved kun at producere, de produkter der allerede er solgt. 

Begge steder er det især narkokriminalitet, der er årsagen til, at kvinderne er havnet bag tremmer. Og i begge lande straffes den type kriminalitet hårdt med helt optil livstid.

Med lønninger på lige fod med ansatte i jobs udenfor fængslet er Carcels grundfilosofi at give kvinder en fair chance for et værdigt liv i fængslet.

”Nogle af kvinderne er vant til håndarbejde, mange er dygtige til at brodere eller sy. Vi underviser dem i teknikker, der passer til vores design. Der er høje krav til kvaliteten, men vi oplever, at det betyder meget for kvinderne, at der bliver sat pris på deres arbejde”, uddyber Veronica D’Souza til Politiken.

Vil gøre en forskel i modeindustrien
Carcel er et alternativt modebrand, der adskiller sig ud fra andre brands på en række punkter. Det gør de blandt andet ved at forebygge spild, ikke holde udsalg og ikke have sæsoner. Ideen er at modvirke køb og smid væk kulturen. På den måde forsøger Veronica D’Souza og Louise van Hauen at påvirke modebranchen i en mere bæredygtig og ansvarlig retning.

”En stor del af den agenda, der findes for forandring, er meget rationel. Som forbrugere er vi også følelsesorienterede. Tøj skal tale til vores lyst og følelser gennem design og historie og så ellers bare være i orden på alle måder, når det handler om bæredygtighed og socialt ansvar”, siger Veronica D’Souza til Politiken.

Læs også: Modebranchens bæredygtighed: Overvurderet eller rollemodel?

Og indtil videre går det godt for virksomheden, der kun har to års levetid bag sig. Senest har Carcel skrevet under på en kontrakt med Net-A-Porter, der er en af de tungeste internationale platforme for e-handel. Og det åbner op for en række nye muligheder for udvidelse.

”Vores mål er at blive store. Jo mere vi sælger, jo flere kvinder kan vi beskæftige. Øget omsætning giver muskler, men kræver ansvarlighed. Fordelen ved primært at arbejde online er, at vi hurtigt kan se, hvilke farver eller snit der sælger bedst, og så skrue op for den del af produktionen og ned for det, som der ikke er efterspørgsel på”, forklarer Veronica D’Souza, som planlægger at de første stykker tøj lavet i kvindefængslet i Thailand skal fremvises på podiet ved modeugen til august.
 

- EST

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

26.05.2025Sex & Samfund

Sponseret

FN's Kvindekommission: Fremme af ligestilling og seksuelle rettigheder som et spørgsmål om retfærdighed

23.05.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Ny vejledning: Sådan bør danske virksomheder forholde sig til Trumps kamp mod DEI

21.05.2025CSR.dk

Gamle brædder, ny chance: STARK og TAMU skaber både sociale og miljømæssige gevinster

15.05.2025Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

15.05.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Skab et roligere kontormiljø med Zero Waste-uld

12.05.2025CSR.dk

Mærsk ramt af protestbølge: Aktivister forenet på tværs af Europa

09.05.2025CSR.dk

Danske Bank finder tech-talenter blandt oversete kvinder

08.05.2025Cabi

Sponseret

Sådan dokumenterer SMV'er S'et i ESG

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

RISMA SYSTEMS A/S
Webinar
Webinar med BDO om NIS2 i energisektoren

Sammen med BDO Danmark dykker vi i dette webinar ned i den nye lov og giver jer de værktøjer, I har brug for til at beskytte kritisk infrastruktur, overholde reglerne og mitigere risikoen for forstyrrelser i energisektoren.

Dato

03.06.2025

Tid

12:00

Sted

Online

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Etisk Handel Danmark
Webinar
Indsigt i: CSRD og kravet om stakeholder-inddragelse (2025)

Webinar: Intro til CSRD-kravet om stakeholder-inddragelse

Dato

03.06.2025

Tid

14:00

Sted

Online