Danske vækstmuligheder i omstilling til grøn transport
Der er gode vækstperspektiver for danske virksomheder i udvikling af biobrændstofteknologi, viser to nye rapporter.
Eftersom den danske forskning i biobrændstof er omfattende og i et internationalt perspektiv vurderes til at have en gennemslagskraft over gennemsnittet, kan der være vækstmuligheder for danske virksomheder knyttet til udvikling af biobrændstofteknologi.
Læs også: Besøg Danmarks første fagmesse for grøn vej-transport
Det fremgår af en rapport, som konsulentfirmaet Damvad har udarbejdet for Energistyrelsen.
Damvad vurderer ikke, at der er samme potentiale i forhold til udvikling af el- og brintteknologier til transport, men rapporten peger dog på, at der kan være et erhvervsmæssigt potentiale ved at satse på at understøtte udviklingen af elbilinfrastrukturen og integrationen af elbiler i energisystemet.
Internationale erfaringer med grøn omstilling
Også konsulentfirmaet Niras er på banen med en rapport, der peger i samme retning.
I rapporten har Niras gennemført en screening af internationale policy-erfaringer med en grøn omstilling af transportsektoren. Formålet har været at sikre, at erfaringer fra relevante landes indsatser og strategier tages med i de danske overvejelser om en omstilling til en fossilfri transportsektor. Ud over vores nabolande, har rapporten også inddraget Storbritannien, Californien, Brasilien og Sydkorea.
Niras konkluderer, at der grundlæggende anvendes samme virkemidler i alle de screenede lande. Det gælder særligt i form af krav som for eksempel iblandingskrav for biobrændstoffer og økonomiske virkemidler som for eksempel differentiering af bilbeskatningen.
Biobrændstoffer skal bidrage mest til CO2-reduktion
Men der er forskelle i prioriteringen og rammevilkårene er forskellige. I Norge er der indført særligt stærke incitamenter til at fremme elbilisme. I Sverige satses der på biler, der udelukkende kører på biobrændstoffer og i Tyskland er der afsat en del penge til fremme af brint.
Overordnet set er det i alle de belyste lande på kort sigt - og til dels på lang sigt - biobrændstoffer, der skal bidrage med den største CO2-reduktion.
Læs også: Stor vækst i Danmarks eksport af energiteknologi
De to analyserapporter er finansieret af midler afsat til analyser i Energiaftalen 2012. Rapporterne vil blandt andet indgå i arbejdet med en Roadmap for en grøn transport, som gennemføres af Transportministeriet i samarbejde med Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.
- JKK