s Danske virksomheders samfundsansvar står sin prøve i Myanmar | CSR.dk

30.03.2015

Indspark: Danske virksomheders samfundsansvar står sin prøve i Myanmar

Indhold fra partner Hvad er dette?

Det boomer med CSR-priser i Danmark og resten af den vestlige verden – men det er i et land som Myanmar, at man for alvor får syn for sagn: Kan og vil virksomhederne tage et samfundsansvar, når det virkelig gælder?

Irene Quist Mortensen er Senior CSR Advisor og indehaver af CSRconsulting, der rådgiver virksomheder og organisationer om CSR. Hun har besøgt Myanmar i 2013 og 2014 for at undersøge, hvordan danske virksomheder tackler CSR, når de starter op i landet.

Mette Holm er journalist, forfatter og foredragsholder med speciale i Asien. Hun har arbejdet for flere danske medier og har været knyttet til DRP1's Orientering som Asien-korrespondent siden 1991.

Myanmar er dukket ud af glemslen og op på vestlige internationale virksomheders verdenskort efter 50 års isolation. 

For fire år siden skiftede generalerne til civil og man arbejder intenst på atter at åbne og udvikle Myanmar.  Der er indført utallige politiske og økonomiske reformer, som skal tiltrække investeringer fra vestlige virksomheder. Reformerne er fortsat blot i deres vorden, men hensigten er ikke til at tage fejl af.

Det internationale erhvervsliv står og tripper, skal, skal ikke? Hvad er risikoen? 

En farlig cocktail
Det er for så vidt ingen nyhed: Et land som Myanmar med lavt lønniveau og skrøbelig lovgivning omkring menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, korruption og miljø, lokker internationale virksomheder til.

En jomfruelig økonomi, der endnu hverken har retsvæsen eller lovgivning på plads blandet med lave lønninger og et overflødighedshorn af naturlige ressourcer er en farlig cocktail.

Myanmar kan være big business, fordi man kan lave forretning der på en måde, der ikke kan lade sig gøre andre steder. Det kan på kort sigt betale sig, men på lang sigt kan det skade både Myanmars udvikling og virksomhedens mulighed for at opbygge en sund forretning, hvis ikke investeringerne foretages med omtanke. 

Læs også: Minister efter nyt fabrikskollaps i Bangladesh: Stadig lang vej

I nabolande som Bangladesh, hvor mange virksomheder har set stort på CSR og samfundsansvar for i stedet at høste så stor og hurtig en gevinst som muligt, har man set, hvor galt det kan gå. Fra burmesisk side er man derfor med rette bekymret for, hvorvidt de mange nye investeringer vil komme den almindelige befolkning til gode.

Danske virksomheder rykker ind
I Myanmar er vestlige virksomheder på vej ind, også de danske. I februar 2013 underskrev Carlsberg som den første danske virksomhed en aftale om en investering i opførelsen af et nyt bryggeri et par timers kørsel fra Yangon. Det imponerende bryggeri er nu klar til at producere øl til et lovende marked i Myanmar.

Mærsk har været i landet de sidste knap 25 år. Det var dog først da sanktionerne blev ophævet, at Mærsk vurderede tiden inde til at gøre forretning. I februar 2014 fik Mærsk tilladelse til at drive containervirksomhed med eget repræsentationskontor lige over for havnen i den gamle hovedstad, der stadig er forretningscentrum, Yangon.

Lige nu står tre typer vestlige virksomheder på spring: de virkelig store, der har råd til at køre med underskud i en årrække, inden de får etableret sig på markedet; mindre virksomheder, der ser muligheder i at tjene hurtige penge. Og de virksomheder, hvor ejeren holder af Myanmar og ønsker at være en del af fremskridtet. 

Det skandinaviske turistbureau Signature Myanmar, der med succes har arrangeret rejser for skandinaviske turister i Myanmar de sidste knap seks år, er et glimrende eksempel på den sidste en af slagsen. Ejeren har med mellemrum boet i Myanmar gennem de sidste 25 år, og har et indgående kendskab til landet. 

Klædt på til international business
Mærsk og Carlsberg er erfarne virksomheder, der langt hen ad vejen har sat CSR-arbejdet i system efter internationale standarder. De kan trække på hovedkontorets CSR-politik, Code of Conduct, risikoguides, træningsmateriale og international ekspertise. De har professionel juridisk bistand i ryggen og økonomiske muskler, der rækker til stor tålmodighed. De ved, det er vigtigt at værne om sit brand.

Elendig sikkerhed og et yderst risikabelt arbejdsmiljø er blandt de store udfordringer i Myanmar.

Allerede inden øllet har nået markedet, er Myanmar Carlsberg blevet en CSR-showcase i landet. Først og fremmest fordi det lykkes at gennemføre en million arbejdstimer uden en arbejdsulykke, hvilket er en uhørt bedrift i Myanmar.

Læs også: 25 millioner kroner til tekstilarbejdere og teplukkere

Under opførelsen af Carlsbergs topmoderne bryggeri er flere end 2.500 medarbejdere, entreprenører og håndværkere undervist i virksomhedens sikkerhedsstandarder. De er nu klædt på til at løfte internationale opgaver for andre vestlige virksomheder. Et betydningsfuldt fremskridt for Myanmar.

Mærsk deler systematisk ud af sin ekspertise om global handel til myndigheder, kunder og leverandører i Myanmar. Virksomheden assisterer forretningspartnere med teknisk støtte til at forbedre kvalitet, effektivitet, sikkerhed og arbejdsmiljø indenfor transport og logistik.

På containerterminalen i Yangons havn bærer arbejderne i dag sikkerhedssko og hjelm - et syn, der var uhørt for blot to år siden. Det betyder, at Myanmar gradvist rustes til at indtage sin plads i international handel.

Jobs til lokalbefolkningen
Også små virksomheder spiller en vigtig rolle i bæredygtig udvikling af Myanmar. Turisme har et stort potentiale til at skabe nye jobs og indtægter til mange mennesker i Myanmar. Signature Myanmar sørger for, at de penge, turismen generer, bliver spredt så meget ud blandt lokalbefolkningen, som overhovedet muligt.

Bureauet vælger derfor hoteller med lokal forankring, sørger for at turistruterne spredes, og at flere lokale bliver hjulpet til at kunne betjene turister med kost og logi.

Myanmar Carlsberg har ansat knap 150 medarbejdere. Det forventes at medarbejdertallet vil mere end fordobles i takt med, at ølmarkedet udvikler sig.

Studier viser, at for hver medarbejder ansat på et bryggeri, skabes ni nye jobs i relaterede sektorer som landbrug, logistik og salg. Det vil sige Carlsberg forventeligt vil skabe op mod 3000 nye jobs i Myanmar indenfor de næste år.

Rettidig omhu
Mærsk var blandt de første i verden til at implementere FN’s retningslinjer. De måtte selv prøve at finde svar og løsninger på, hvordan disse retningslinjer skal efterleves.

For Mærsk i Myanmar har menneskerettigheder primært at gøre med sikkerhed og sundhed, arbejdstagerrettigheder og bekæmpelse af korruption. 

Læs også: Lego indgår partnerskab med Unicef

Både Mærsk og Carlsberg samarbejder med Dansk Institut for Menneskerettigheder, IMR, der har hjulpet med at skabe et overblik over, hvordan virksomhederne påvirker menneskerettigheder i Myanmar - både positivt og negativt. 

Som et resultat af Mærsks dialog med IMR blev fundamentet til et ressourcecenter om ansvarlig virksomhedsadfærd i Myanmar støbt. The Myanmar Centre for Responsible Business, som centret hedder, støttes af blandt andre den danske regering, og hjælper virksomheder, NGO'er og regeringer med spørgsmål om menneskerettigheder i Myanmar. 

Det gode råd fra de danske pionervirksomheder er at udvise rettidig omhu. Overliggeren for ansvarlighed skal sættes højt fra den spæde begyndelse. Det gælder først fremmest forhold vedrørende arbejdsmiljø og sikkerhed, korruption, løn og ansættelsesforhold. 

Erfaringen fra Myanmar er, at nok tager det måske lidt længere tid, men i det lange løb er det en gevinst for både økonomi, omdømme og - nok så vigtigt – for Myanmar. 

Læs mere om Carlsberg, Mærsk og Signature Myanmar på Erhvervsstyrelsens hjemmesider: 

http://samfundsansvar.dk/csr_myanmar

http://csrgov.dk/csr_in_myanmar

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere