Danskerne: Skat og CSR hænger sammen
Over halvdelen af befolkningen finder det uetisk, når virksomheder bruger kræfter på skatteoptimering, viser ny undersøgelse. Derfor er virksomhederne nødt til at forholde sig til skat i CSR-sammenhæng, mener kommunikationsekspert.
Hele 61 procent af befolkningen mener, at internationale selskaber snyder i skat, og 57 procent opfatter det som uetisk, at virksomheder bruger kræfter på skatteoptimering. Det fremgår af en undersøgelse gennemført af Radius Kommunikation. Kun 25 procent mener, at virksomhederne betaler den skat, de skal.
”Den til tider meget barske tone i skattedebatten og kritikken af ikke mindst udenlandske selskaber har lavet store sår i tilliden til både skattesystemet og virksomheders skatteadfærd. Det er stærkt uheldigt,” siger Partner Henrik Fallesen, Radius Kommunikation.
Han mener ikke, at virksomhederne kan komme uden om større åbenhed om deres skatteforhold.
”Der kan hurtigt sættes punktum i debatten om, hvorvidt virksomheder er nødt til at forholde sig til skat i sammenhæng med samfundsansvar/CSR. Der er ikke noget alternativ,” siger han og tilføjer, at passivitet kan resultere i politisk indgriben og ridser i omdømmet til skade for forretningen.
Det er arbejdspladser og skat, der tæller
Radius Kommunikation har også spurgt danskerne om, hvad der er afgørende for, om de vurderer en virksomhed positivt. For hele 70 procent af befolkningen er det evnen til at skabe arbejdspladser, der tæller mest, mens skattebetaling kommer ind på en andenplads med 61 procent. Andre forhold som økonomiske resultater og miljø- og klimaindsats kommer et godt stykke efter.
Undersøgelsen er led i en kortlægning af befolkningens holdning til en række nøgletemaer i sammenhæng med virksomheders samfundsansvar(CSR), som Radius Kommunikation er i gang med.
Skat er udvalgt som et nøgletema på grund af den internationale tendens i retning af øget åbenhed om skat (tax governance), som nu også er på dagsordenen herhjemme, forklarer Henrik Fallesen. Radius Kommunikation har ønsket at undersøge, hvor stort presset på øget åbenhed rent faktisk er. Behøver virksomhederne tage åbenhedsdagsordenen alvorligt? Desuden har Radius Kommunikation været interesseret i at undersøge, om der er en tillidskrise i relation til befolkningens holdning til virksomheders skattebetaling og det danske skattesystem. Og svaret på begge spørgsmål er et rungende ” ja”.