De elektriske fly er snart klar til take off
Fly, der helt eller delvist drives af elektriske motorer, gør sig klar til at lette rundt om i verden. I løbet af 20’erne forventer flere virksomheder at kunne sende passagerer afsted på grønnere flyveture.
Verden over arbejder virksomheder på at revolutionere en af de helt store CO2-syndere i transportbranchen, flyvemaskinen, i en grønnere og mere bæredygtig retning. Og ligesom i bilindustrien er elmotorer en post, der investeres meget tid og mange penge i at udvikle som erstatning for de konventionelle motorer.
Nogle af dem, der har elektriske flyverdrømme er den franske flyfabrikant Airbus, bilmærket Rolls-Royce og elektronikgiganten Siemens. De tre er gået sammen for at udvikle og producere kommercielle fly med hybridmotorer – det vil sige motorer, der er delvist elektriske, skriver Ingeniøren.
Læs også: EasyJet og Wright Electric vil flyve på el
Sammen arbejder de tre på at skabe et fundament for fremtidens bæredygtige fly. Flyet de specifikt arbejder på hedder E-Fan X, det skal have tre jetmotorer og én elmotor på 2 MW, der bliver leveret af Siemens. Rolls-Royce’ opgave er at levere et turbine-generator-system til elmotoren, mens Airbus står for hele integrationen og koblingen af flyets nye komponenter som fx batteri, motor og generator.
”E-Fan X er et vigtigt næste skridt på vej mod vores mål om at gøre elektrisk flyvning en realitet inden for en overskuelig fremtid”, siger Paul Eremenko, der er teknologidirektør hos Airbus.
Målet for samarbejdspartnerne er, at testflyet skal lette i 2020, og at en kommerciel udgave af hybridflyet skal være helt klar i 2030.
Elektriske passagerfly
De tre giganter er langt fra de eneste, der arbejder på at gøre elektriske motorer flyveklar. Seattle-selskabet Zunum har annonceret, at de er i gang med udviklingen af et delvist elektrisk passagerfly, skriver Ingeniøren.
Første delmål er at lette i 2022 med plads til 12 passagerer og batterier, der rækker til 300 kilometers flyvning – derefter skal en såkaldt range extender i form af en jetturbine tage over. Næste mål er at kunne flyve med 50-100 passagerer i 2030.
Læs også: Volkswagen hæver investering i elbiler
Airbus, Siemens, Rolls-Royce og Zunum er blandt de cirka 70 etablerede virksomheder, der, ifølge konsulentvirksomheden Roland Berger, for tiden arbejder på at udvikle helt eller delvist elektriske fly.
-CHM