25.06.2018  |  Klima, miljø og energi

Debat: Store virksomheder skal træde på den grønne speeder

Indhold fra partner Hvad er dette?

Michael Baun Christensen, adm. direktør i Lyreco Scandinavia savner bæredygtige indkøb i de store virksomheder i dette debatindlæg.

Hvor bliver man dog glad, når danske politikere med alvor i stemmen og bekymring i blikket skærer ud i pap, hvor vigtig bæredygtighed er for vores miljø og samfund. Og hvor bliver man dog tilsvarende slukøret, når bæredygtighed vægter minimalt i virkelighedens verden.

Det gælder eksempelvis offentlige indkøb af kontormaterialer, printerpatroner, arbejdstøj, sikkerhedsudstyr og meget andet, hvor lav pris i langt de fleste tilfælde er det eneste reelle evalueringskriterie.

Mindre køber mest bæredygtigt

Baseret på vores analyser af salget af miljømæssigt grønne og sorte produkter er det overraskende nok mindre virksomheder, der handler mest bæredygtigt ind. Derfor fortjener de ekstra roser og skulderklap.

Men det skaber en udfordring, at de store offentlige organisationer og store private virksomheder ikke træder på speederen og lægger sig forrest i det bæredygtige race. For kun de store kan generere den efterspørgselsvolumen, som er nødvendig for at bæredygtige produkter falder i pris og bliver det normale valg – i stedet for det anormale som nu.

Slutkundernes priser på grønne produkter og services falder i takt med, at deres grønne indkøbskurv vokser. Jo større efterspørgsel vi som distributør oplever, desto højere krav kan vi stille til vores leverandører om at producere bæredygtige højkvalitetsprodukter.

Men hvor starter vi?

Et oplagt sted er at rydde op i gammeldags vaner og tankemønstre rundt omkring i indkøbsafdelingerne. Eksempelvis bør bonusordningen ændres for private indkøbschefer, som hovedsageligt belønnes for at købe billigt og spare penge. I stedet bør de belønnes for at købe bæredygtigt.

Nok er grønne produkter og løsninger stadig lidt dyrere end de miljømæssigt sorte, men udover at volumen sænker priserne, er der også direkte økonomiske gevinster ved fx at anvende miljørigtige elpærer og genopfyldte printertonere.

Det kræver stort mod at iværksætte og drive en grøn transformation af en virksomhed, og det er ikke nødvendigvis omkostnings- eller smertefrit. Men det giver synlige gevinster på den grønne bundlinje, gør medarbejderne stolte, indgyder respekt hos omverdenen – og resulterer på sigt i lavere indkøbspriser på bæredygtige produkter.

DI DEBAT

I DI Debat kommer medlemmerne  til orde uden filter med synspunkter om temaer med betydning for deres virksomhed.

Debatindlæg kan blive bragt her eller i magasinet DI Business. Vi forbeholder os retten til at udvælge og beskære indlæg i forhold til pladshensyn og relevans. Du kan sende dit indlæg til redaktør Uffe Hansen ufha@di.dk. Og ringe for yderligere info på: 33773888


Synspunkter på DI Debat er ikke nødvendigvis udtryk for DI’s holdning.

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere