12.12.2016  |  Klima, miljø og energi

Der er gået sport i CO2 reduktion og brændstofbesparelser hos LGT Logistics

Indhold fra partner Hvad er dette?

LGT Logistics i Horsens har fået leveret ni nye Scania, og de er ganske specielle. De er nemlig omfattet af markedets mest effektive løsning til at reducere CO2-udledningen og udgiften til brændstof samt forbedre oppetiden.

Se film om LGTs nye lastbiler og deres begrundelse for valget af Ecolution her

Virksomheden LGT transporterer møbler fra Skandinavien til og fra Sydeuropa. De har nu 22 Scania i deres flåde, da de for nylig fik leveret 9 nye Scania R-serie lastbiler, udstyret med de brændstoføkonomiske 450 og 410 hk-motorer. 

Den nye leverance er omfattet af Scanias såkaldte ’Ecolution’ koncept. I dette koncept fokuseres på brændstofforbruget på den enkelte lastbil med henblik på at reducere udgiften til brændstof og CO2-udledningen. Lastbilen bliver specificeret til den mest optimale aerodynamik, og der bliver tegnet en skræddersyet serviceaftale, hvor der indgår en række ekstra servicepunkter, der har særligt fokus på at reducere brændstofforbruget. Og ikke mindst indebærer konceptet, at alle chauffører bliver tilknyttet et coaching-forløb på to år.

- Vi har testet coaching-konceptet på 11 af vores chauffører de seneste tre år. Resultaterne har været så positive, at vi har valgt at udvide med ni nye Scania Ecolution, fortæller trafikchef Preben Ladekjær.

(Artikel fortsætter under filmvindue)

De nye lastbiler forventes at køre ca. 125.000 km om året, og LGT vil forholdsvis hurtigt kunne høste værdifulde erfaringer om lastbilens brændstofforbrug, miljøbelastning mv. De får nemlig tilsendt en rapport hver måned, som viser forbruget på den enkelte lastbil, ja faktisk helt ned til den enkelte chauffør.

-Selvom der efterhånden er kommet mere fokus på miljøet i Danmark, er det endnu ganske få virksomheder, der går hele vejen, som LGT har gjort. Mange vognmændsvirksomheder vælger for eksempel stadig alt for højtydende motorer i forhold til deres reelle behov, og så tror de, at coaching er dyrt og tager meget tid fra chaufføren, fortæller Scania salgskonsulent Jesper Christensen.

- Det er dog ikke sådan virkeligheden er, for mange virksomheder sparer ml. 20.000 - 50.000 kr. om året pr. lastil, og vi coacher ca. 10 minutter om måneden med chaufføren, når han har tid, slutter han.

En god kombination af penge og miljø

Scanias koncept passer rigtig godt ind i LGT's overordnede virksomhedsfilosofi, som handler om at tjene penge. Det betyder også meget for LGT, at de er med til at reducere den negative påvirkning, som godstransport har på miljøet.

- Vi har en klar miljøpolitik, og så oplever vi også, at flere og flere af vores kunder efterspørger miljøvenlige transporter. Vi vil gerne være konkurrencedygtige på alle niveauer, fortæller LGT’s adm. direktør John Riis og forsætter.

- Og så har vi sparet 12-14% på brændstoffet indtil videre, slutter John Riis.

Da LGT skulle investere i nyt rullende materiel, var det oplagt at se på Scanias udvidede miljøkoncept Ecolution by Scania, da resultaterne med coachingen havde været så positive.

- Heldigvis er der gået sport blandt chaufførerne i at køre bedst, så vi glæder os til at se endnu flere besparelse på vores brændstofbudget de næste år, fortæller trafikchef Preben Ladekjær.

- Vores chauffører er bekendt med, at de kører længere på literen, og hvad LGT sparer. De er mere miljøbevidste og trafiksikre i deres færden på landevejene. Samtidig er de med til at bibeholde danske arbejdspladser, slutter han.

De nye Scania er solgt og leveret af salgskonsulent Jesper Christensen fra Scania i Horsens, som også har stået for opbygning og klargøring. Lastbilerne er finansieret via Scania Finans.

Gode grunde til chauffør coaching

  • Reduktion af brændstofforbrug
  • Reduktion af CO2 udslip
  • Mindre slitage på lastbiler
  • Reducerede vedligeholdelsesomkostninger
  • Færre skader
  • Højere gensalgsværdi
  • Lavere forsikringspræmie

’Ecolution by Scania’ er:

Ecolution er et Scania-koncept, der starter med brændstofoptimeret specifikation af lastbilen i forhold til dens anvendelsesområde. Det gælder f.eks. dæk med lav rullemodstand, montering af tag- og sidespoilere samt sideskørter for at forbedre aerodynamikken. 

Ud over den brændstofoptimerede specifikation udarbejdes en skræddersyet serviceaftale med betegnelsen Maintenance+. Heri indgår en række ekstra servicepunkter, der har særlig fokus på at reducere brændstofforbruget.

I forbindelse med levering af en Ecolution-Scania skal chaufføren på et par timers kursus i brændstoføkonomisk kørsel. For hele tiden at holde chaufførens kundskaber og kørestil ajour indgår også Scania Driver Coaching i pakken. Blandt de indsamlede driftsdata er bl.a. lastbilens brændstofforbrug, tomgangstid, antal hårde opbremsninger, køretid med Cruise Control mv. Via en personlig coach bliver chaufføren løbende informeret om hans eller hendes kørestil, så eventuelle unoder kan rettes og brændstofforbruget yderligere sænkes.

Siden introduktionen i 2011 er Ecolution by Scania videreudviklet, så det bl.a. også kan omfatte en ”No cure, no pay”-garanti, hvor Scania refunderer kundens udgifter til de nødvendige abonnementer på overførsel af driftsdata samt chaufførcoachingen, såfremt den opnåede brændstofbesparelse ikke dækker udgifterne. Forudsætningen for Scanias ”No cure, no pay”-garanti er, at kundens chauffører deltager aktivt og positivt i arbejdet med at optimere deres kørestil, så der er en realistisk mulighed for at opnå den forventede brændstofbesparelse.

Mere fra Scania Danmark A/S

Scania Danmark A/S

www.scania.dk

Scania Danmark er den officielle importør af Scania lastbiler og busser i Danmark og et datterselskab til Scania CV, Sverige.Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør udd…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere