Det giver mening at certificere
Der findes et hav af danske og internationale standarder under CSR-hatten og det kan være svært særligt som mindre virksomhed at finde ud af, hvad man har brug for. Men flere danske SMV´er viser nu interesse for at få et uvildigt stempel på deres CSR-arbejde.
Stadig flere virksomheder og organisationer viser interesse for at blive CSR-certificeret. Det gælder primært dem, der i forvejen har en række certificeringer inden for miljø eller arbejdsmiljø.
De ved, hvad certificering betyder, og hvordan det kan gavne dem, siger Jens Peter Høiseth, der er nøglekundechef i certificeringsbureauet DNV GL (Det Norske Veritas).
<p>Jeg er sikker på, at de, der er certificeret, har åbnet døre, de ellers ikke ville kun få åbnet </p>
Jens Peter Høiseth, nøglekundechef i DNV GL
Han ser flere motiver bag det stigende antal henvendelser. Nogle har en egeninteresse i at styrke virksomhedens CSR-profil, andre har en ejerkreds, der forlanger, at virksomheden har CSR-certificering, mens andre igen har kunder, som man står bedre hos, hvis man kan dokumentere, at man har styr på alt fra miljø, klima og arbejdsmiljø til anti-korruption og socialt ansvar. Jens Peter Høiseth har kendskab til en række virksomheder, der har glæde af deres certificeringsarbejde:
Jeg er sikker på, at de, der er certificeret, har åbnet døre, de ellers ikke ville kun få åbnet, siger han.
Certificering er ikke en naturlov
Spørgsmålet er så, om certificeringer er en god ide for alle SMV´er. Ifølge Jens Peter Høiseth er det ikke nogen naturlov.
Men det er en god idé for virksomheder, der vil have et ledelsessystem, der gør dem i stand til at arbejde med bæredygtighed i hele organisationen. Udfordringen er jo at få implementeret CSR fra topledelse til medarbejderne på gulvet. Det kan et ledelsessystem for samfundsmæssigt ansvar hjælpe med, og det danner DS 49001 grundlag for, siger Jens Peter Høiseth.
Verdens mest populære
ISO lyder måske gammeldags i nogles ører, men faktisk er det verdens mest populære ledelsesstandard. Idéen er, at alle standarder bygges op over samme læst, herunder DS 49001, som er den danske ledelsesstandard for samfundsmæssigt ansvar.
ISO-organisationen (som Dansk Standard er medlem af) er i gang med en ny strategi for deres ledelsesstandarder, der går ud på, at alle standarder skal underbygge en samfundsmæssig ansvarlig udvikling, fortæller Jens Peter Høiseth.
Alt bygges op omkring samme overordnede struktur, så standarderne ligner hinanden i de forskellige lande og kan samkøres. En struktur, der minder om DS 49001.
Alle virksomheder kommer til at gå ind i de her overvejelser, fordi deres eksisterende ISO-certificeringer på kvalitet, miljø og arbejdsmiljø skal opdateres. De kan så overveje, om ikke de skal tage det sidste skridt og blive certificeret som en samfundsmæssig ansvarlig virksomhed ved at opnå en DS 49001-certificering. Det er det tætteste, de kan komme ISO 26000-certificeringen indtil videre, siger han.
Kommunikation er et vigtigt led
Jens Peter Høiseth påpeger, at kommunikation er et vigtigt led i CSR. Man skal kommunikere ud, hvad man gør, og hvordan man gør det. Det styrker virksomheden. Men det skal gøres på en transparent måde, så man også erkender, hvor der eventuelt er udfordringer.
Medierne vil jo helst finde hullerne i ens strategi, men hvis man lægger tingene åbent frem og har et godt system, kan man bedre lukke omtalen, før det fører til skadelig omtale for ens virksomhed. Der har været historier nok om green washing i medierne, men holder ens historier vand, får man en fordel, siger Jens Peter Høiseth.
Projekt sætter proces i gang
Seks danske SMV´er fra vidt forskellige brancher deltager i år i et projekt, der på en række workshops skal lære dem at arbejde med den internationale standard ISO 26000 i praksis. Formålet er at benytte CSR systematisk og strategisk som ledelsessystem, så det bliver en integreret del af virksomheden eller organisationen. Deltagerne er Gran Living, DBU, Eltwin, Dansk Affald, Horisont Rejser og plejecenteret Sønderhaven, og de har alle hidtil kun arbejdet sporadisk med emnet. Og dog.
I mange tilfælde har de faktisk arbejdet med dele af CSR, men uden at gøre sig klart, at det faktisk er CSR, når de for eksempel har øget genanvendelse eller påtaget sig et socialt ansvar i lokalsamfundet. Projektet handler meget om at åbne deltagernes øjne for, hvad CSR er for en størrelse og forstå, hvad man kan bruge det til, herunder at synliggøre indsatsen, siger Peter Engel, der er chefkonsulent i Dansk Standard og projektleder for projektet.
Samarbejde mellem Erhvrvsstyrelsen og Dansk Standard
Projektet er et samarbejde mellem Erhvervsstyrelsen og Dansk Standard, der blandt andet leverer rådgivning om standarder til virksomheder og organisationer.
Generelt gør mange SMV´er allerede en lang række ting uden at tænke over, at det er CSR og uden at bruge det aktivt i branding eller promovering.
Det giver goodwill at synliggøre det, man gør, påpeger Peter Engel, og det opdager projektdeltagerne, når de arbejder med ISO 26000 og DS 49001. Et afgørende element i projektet er at få deltagerne til at arbejde systematisk med at forbedre sig på et specifikt område og at gå i dialog med underleverandører og andre interessenter om prioriteringen af CSR-indsatsen.
Hovedsigtet er at introducere dem til ISO 26000 og 49001 og derigennem få værktøjer og metoder til at arbejde systematisk med CSR. Og at forstå, at det kan lade sig gøre også som SMV, siger Peter Engel.
DBU påtager sig samfundsansvar
Sådan ser man det også hos Dansk Boldspil-Union (DBU). Arbejdet med ISO 26000 er en nødvendig proces, der er sat i gang uden slutdato.
Det vigtige er, at vi er kommet i gang med at ændre organisationen og tænke CSR ind i alle dele af den. Vores nye strategi er blandt andet at involvere alle interessenter i samfundet. Vi er i gang med at tænke udefra og ind i stedet for altid at sætte os selv i centrum for alting, siger Mikkel Minor.
Han er CSR-ansvarlig hos DBU og har derfor deltaget i workshopforløbet.
CSR som lederredskab
Idéen er at bruge CSR som et ledelsesredskab, der skal føre frem til, at DBU påtager sig et samfundsansvar med alle de potentialer, der nu ligger i fodbolden. For nylig lancerede man derfor mottoet En del af noget større.
Det har været lærerigt at diskutere med organisationer fra helt andre områder end den oplevelsesøkonomi, vi selv er en del af, siger Mikkel Minor. Han tilføjer, at det var god timing, at DBU fik tilbuddet om at gå med i projektet, samtidig med at DBU gik i gang med at rebrande og omstrukturere organisationen under en ny ledelse.
På den måde har vi kunne koble arbejdet med ISO 26000 direkte i det daglige arbejde, siger han.