14.03.2017  |  Kommunikation

Det handler grundlæggende om transparens

Indhold fra partner Hvad er dette?

Mange virksomheder kommunikerer ikke om deres CSR-indsats, for når man stikker hovedet frem, kan man få en på næsen. For Sticks’n’Sushi er det modsat. Hør deres CEO fortælle om åbenhed og mild kommunikation på CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28/3

I Kims øjne er der lidt for meget hype om ”bæredygtighed”. Ikke at han på nogen måde er modstander af en mere bæredygtig udvikling, tværtimod, der er bare nogen, der gør en for stor sag ud af det, synes han. Selv foretrækker han en mere ydmyg tilgang, eller ”mildere”, som han kalder det. For folk skal jo have lov at spise i fred.

Læs også: Program CSR LINK’s kommunikationskonference

Som CEO for Sticks’n’Sushi har Kim Rahbek Hansen sat sig selv i spidsen for virksomhedens CSR. Den første restaurant, som siden har vokset sig ud over Danmarks grænser, var han selv med til at åbne i 1994 i Nansensgade i København. I dag tæller restaurant-gruppen 1.100 ansatte i 18 restauranter i Danmark, England og Tyskland. Men vokseværket har været uden at gå på kompromis med råvarerne, kvaliteten og forholdet til samfundet. En målrettet indsats inden for klima førte således til, at virksomheden vandt Strategiprisen i Klimacup 2010. Et resultat, han naturligvis nævner med stolthed.

Men den flotte pris er ikke kommet af sig selv, understreger Kim Rahbek Hansen, for den – og de andre bæredygtighedsresultater, virksomheden har opnået - skyldes en bevidst implementering af CSR i alle organisationens led og over for leverandørerne.

Læs også: Sticks’n’Sushi

”Når vi er lykkedes så godt med vores CSR-strategi, skyldes det, at vi har forankret indsatsen ikke bare hos ledelsen, men internt i hele organisationen. Alle i Sticks’n’Sushi ved, hvorfor vi gør, som vi gør, og hvordan det skal gøres.”

Transparens giver robusthed
Grundlæggende handler det om transparens, forklarer Kim Rahbek Hansen, for det giver en robusthed, i og med at hver enkelt medarbejder har en solid indsigt i Sticks’n’Sushis CSR-aktiviteter. Det har vist sig at være en stor styrke, når virksomheden skulle stå sin prøve, siger han og henviser til erfaringer fra åbningen af den første restaurant i England:

”Der var stærke NGO-bevægelser, som ville vide, hvor vi fik vores tun og laks fra og ville rulle hele balladen op, men medarbejderne var trænede i at svare på spørgsmålene: hvor vi får råvarerne fra, og hvad vi gør med spildet. Så i stedet for at have NGO’erne som modspillere, blev de vores medspillere.”

Læs også: Sticks’n’Sushi og ansvarlighed

Det er en devise for Kim Rahbek Hansen, at ingen er perfekte, og at man altid kan blive bedre, og han er overbevist om, at den erkendelse har gjort, at Sticks’n’Sushi altid har performet godt på CSR og har kunnet markere sig ved at vinde priser som Strategiprisen: det har aldrig været forsøgt at skjule noget, heller ikke når det ikke lykkes så godt, som det var tilsigtet.

Stærke cases og CSR-kommunikation og dilemmaer
Mød Kim Rahbek Hansen på konferencen d. 28/3, og hør om transparens i kommunikationen, om bæredygtighed som en evig rejse, og om at gå hele vejen på økologi, også selv om det koster.

Konferencen, der afholdes med Aarhus Universitet som medarrangør i universitetets lokaler i Emdrup, København, byder desuden på emner som ”Barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR kommunikation - et legitimeringsperspektiv”, ”Bæredygtig kommunikation - en umulig mission” og ”CSR-kommunikation og eksterne relationer” og ”CSR-kommunikation og integration i forretningen” og meget mere.

Læs mere om konferencen her: http://www.csr-link.dk/?page_id=1908
 
På konferencen kan du møde - og høre indlæg ved:
 
Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re-Mind
Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner RelationsPeople, formand GAME og talsmand K1
Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency
 
Tilmelding her: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

Mere fra CSR LINK

CSR LINK

www.csr-link.dk

CSR LINKCSR LINK skaber praktisk vidensdeling mellem danske aktører indenfor CSR - gennem især konferencer, hvor vi gennem Løsninger, Inspiration, Netværk og Kontakter sikrer deltagerne konkrete værktøjer til at komme videre med deres CSR-indsatser og -strategier. Uanset om man så kommer fra den private eller offentlige sektor, hos en NGO, et mediehus eller bare er sig selv, så ser vi praktisk vid…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere