Disruption for en bedre verden
Succesfulde virksomheder konkurrerer ikke om at være bedst i verden, men bedst for verden. Det er grundlaget for B Corp. På et seminar på Responsible Lifestyle d. 28/9 kan du høre mere om det nye fællesskab, som er ved at indtage verden
Virksomheder bliver ikke længere kun målt på, hvor gode de er til at skabe profit. De bliver også målt på den forskel, de gør, og det aftryk, de sætter på samfundet omkring dem. Påstanden kommer fra to virksomheder, som selv har valgt at gå all-in på at bringe verden i bedre balance. De to virksomheder, forandringsagenten Spark og rådgivningsvirksomheden MäRK, er på Responsible Lifestyle-konferencen værter for et seminar, som arrangeres og afholdes på vegne af B Corp Danmark.
Tjener masser af penge
”Vi ser i stigende grad virksomheder, der både tror på ansvarlighed og bæredygtighed – og som samtidig ønsker at drive en god forretning. Det ene udelukker ikke det andet,” siger Nicoline Olesen, der er Sustainable Business Change Advisor i MäRK
Nicoline Olesen understreger, det ikke kun er de smås leg i den rige del af verden.
”Tværtimod! Vi ser over hele verden, at ansvarlighed og bæredygtighed skaber langt stærkere og mere robuste forretninger.” slår hun fast og kommer med nogle solide eksempler: ”Virksomheder som Unilever, Etsy, Seventh Generation, Patagonia og mange flere, er i gang med en omstilling, hvor de ikke konkurrerer om at være bedst i verden, men bedst for verden. Og samtidig tjener masser af penge.”
Fælles for den lange række af virksomheder er, at de har gjort op med Business as usual; de har gjort disruption og samfundsmæssig værdiskabelse til andet og mere end et nyskabende udviklingsfix eller en smart forretningsmodel. Fra isse til tå søger de væk fra at være profitskabende på markedsvilkår til at skabe profit ved at gøre markedet mere bæredygtigt.
Vejen og midlet er B Corp certificering, en anerkendt, international bevægelse og certificeringsordning, der tæller ca 2.000 virksomheder fordelt på 130 industrier i mere end 50 lande. I B Corp forenes alle i et fælles mål, oplyser Nille Skalts, managing partner i Spark og CEO for B Corp Danmark. ”Profit skal gå hånd i hånd med samfundsansvar, og samfundsansvar skal integreres helt ind i virksomhedens legale DNA gennem vedtægtændringer, der forpligter ledelsen til at skabe værdi for alle interessenter”, fortæller hun. ”Det er disruption af Friedmans gamle læresætning ’The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits’”, tilføjer hun.
B Corp skaber stærk virksomhedskultur
Nu er B Corp kommet til Danmark. Og de første virksomheder er allerede blevet certificerede, heriblandt Spark som den første. Nicoline Olesen fortæller, at seminaret indleder med et overordnet kig på den globale bevægelse for derefter at dykke ned i et par af de danske B Corps.
Og der er rigeligt med gode erfaringer at trække på mellem B Corp’s skare af medlemmer, siger hun: ”I nogle af de succesfulde virksomheder fra udlandet, er det lykkedes at skabe en stærk virksomhedskultur og et tydeligt holdningsfællesskab med kunder og omverden.”
Rundturen mellem de danske B Corps bærer vidnesbyrd om virksomheder, der har mod, vilje og evnen til at komme igennem den krævende certificeringsproces. At det er lykkedes dem, giver Nicoline Olesen én god grund til: ”Fordi de er overbeviste om, at det er god forretning – og de samtidig gør en forskel for deres medarbejdere og omverden.”
Nicoline Olesen, som står for seminaret sammen med Stine Halmind fra B Corp Danmark, understreger, at det ikke kun vil være de to, der snakker på seminaret. Der vil være rig mulighed for at spørge ind til de overvejelser og forventninger, B Corp virksomheder gør og har, inden de kaster sig ud i certificeringen – så deltagerne selv kan blive klogere på, hvad der skal til for at blive en del af B Corp.
Implementering af SDG’erne i forretningsstrategien
Foruden MäRK og Spark’s seminar er CSR LINK, der står bag Responsible Lifestyle, selv vært for et seminar om de psykiske barrierer for CSR og vejene til større engagement.
Konferencen åbnes med gæstetale af Karen Blincoe, direktør og bestyrelsesformand i bæredygtighedstænketanken Chora Connection, og byder desuden på en perlerække af stærke cases og aktuelle emner, som fra hver sin vinkel rummer eksempler på, hvordan FN’s verdensmål for en bæredygtig udvikling, de såkaldte SDG’er, implementeres i forretningsstrategier og forretningsmodeller og i sidste ende kommer til at påvirke vores hverdag. På programmet står foruden Arla Foods og NCC Tesla, BASF, Nykredit, L’Oréal, COOP og Philips, og emnerne dækker bæredygtig produktion og innovation, omstilling til solenergi, bæredygtig transformation, cirkulær økonomi i storskala, bæredygtige investeringer, consumer education og choice editing.
Som moderatorer står CSR-kapaciteter som revisions- og konsulentfirmaet EY, managementbureauet Accenture og konsulenthuset Carve Consulting.
Se konferencens fulde program og tilmeld dig her