Dit valg i dag betyder alverden i morgen
De små valg er vigtige, fordi vi træffer så mange af dem. Når du vælger produkter med Svanemærket og EU-Blomsten, gør du en forskel.
I disse uger sætter kampagnen Dit valg i dag betyder alverden i morgen fokus på Danmarks to officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten. Kampagnen skal bl.a. øge danskernes kundskab om miljømærkerne.
89 % af befolkningen kender Svanemærket, men kun 66 % ved eller ved nogenlunde, hvad mærket står for. Derfor vil vi gerne øge danskernes kundskab om mærkerne. Derudover ved vi, at Svanemærket har en høj konvertering fra kendskab til køb, hvilket betyder, at jo mere indgående kendskab man har til Svanemærket, jo oftere køber man ind efter mærket. Derfor vil vi også gerne gøre opmærksom på det enorme udvalg af miljømærkede produkter og serviceydelser, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 12.000 forskelige produkter og serviceydelser på det danske marked lige fra sæbe, vaskepulver, husholdningspapir, legetøj, byggeprodukter, tv og møbler til miljømærkede serviceydelser som fx rengøring, trykkerier og hoteller.
De to miljømærker gør det enkelt for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter og serviceydelser. Svanemærket og EU-Blomsten adskiller sig nemlig fra de fleste andre mærkningsordninger ved at tage hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter fastsættes.
Miljømærker styrker virksomhederne
Det er dog ikke kun forbrugerne, der opnår fordele ved at vælge miljømærket. Også de virksomheder, der får deres produkter eller serviceydelser certificeret med Svanemærket eller EU-Blomsten opnår fordele.
En undersøgelse fra Nordisk Ministerråd (2014) pegede på flere fordele ved at vælge Svanemærket. Bl.a. at det øger kundernes interesse for produktet/virksomheden, at det har en positiv effekt på arbejdsmiljøet, at det er med til at reducere mængden af anskaffede og brugte ressourcer, og at det genererer innovation.
Kravene til miljømærkede produkter og serviceydelser evalueres og skærpes regelmæssigt på baggrund af den nyeste viden og udviklingen i markedet. På den måde er mærkerne med til at drive produktudviklingen i en mere bæredygtig retning og styrke danske virksomheders internationale konkurrenceevne.
Fx er producenterne af svanemærkede brændeovne på forkant i forhold til den EU-lovgivning, der blev vedtaget sidste år; her er Svanens krav allerede skrappere end de krav, der er på vej i EU.
Når du vælger produkter med Svanemærket og EU-Blomsten, gør du en forskel:
- Du skåner natur og miljø
- Du passer på dig selv og dine nærmeste
- Du sparer på jordens ressourcer
- Du bidrager til en bæredygtig udvikling