DSB nyder godt af profitable partnerskaber

Uden at råbe højt om det har DSB de seneste år etableret flere succesfulde partnerskaber med forskellige velgørende organisationer. Natteravnene er en af de partnere, som er med til at skabe større tryghed for passagererne i togene og på banegårdene.

DSB hjælper blandet andet Natteravnene med profilering – til gengæld skaber organisationens medlemmer større tryghed på DSBs stationer og i togene. Foto:Casper Carlberg. .

13.02.2012

CSR.dk

Kronisk forsinkede tog, gennemtræk på direktionsgangen og IC4-tog, som tilsyneladende aldrig kommer på skinnerne. Der har været nok af kritiske DSB-historier for medierne at bruge krudt på i det forgangne år. Men kigger man bag strømmen af negative nyhedshistorier, er der også positive historier at fortælle om Statsbanerne. En af dem er CSR-afdelingens succesfulde arbejde med at etablere NGO-partnerskaber, der både er velgørende og gavner forretningen.

På en konference, som blev afviklet i forrige uge om partnerskaber var et af eksemplerne DSBs partnerskabet med organisationen Natteravnene, der er en forening af ansvarlige voksne, som bevæger sig rundt i nattelivet i grupper for at skabe tryghed blandt unge mennesker.

DSB og Natteravnene
DSB støtter Natteravnene ved at lade dem køre gratis med togene, når de er på vagt, så de for eksempel kan følge med en gruppe lokale unge, der tager toget for at komme til fest i en større by. Støtten består også i, at DSB hjælper Natteravnene med at rekruttere nye medlemmer. Den nationale transport-gigant har blandt andet gennemført hvervekampagner blandt egne ansatte samt passagerer i S-togene og reklamerer også for Natteravnene via forskellige tog, som er blevet omdannet til kørende reklamesøjler for organisationen.

Større tryghed sælger billetter
DSBs engagement skal dog ikke anses for en filantropisk håndsrækning til en velmenende organisation, men snarere et strategisk samarbejde, som DSB også drager stor fordel af.

”Det er et klart defineret mål for DSB at skabe tryghed for passagererne om aftenen på både stationerne og i togene. Og det mål er Natteravnene med til at opfylde med deres tilstedeværelse på de strækninger og stationer, hvor der kan opstå en utryg stemning,” siger CSR-chef i DSB Malene Kingo.

DSB måler trygheden blandt passagererne hvert halve år, og de seneste år er resultaterne blevet bedre og bedre. Ifølge Malene Kingo er der flere parametre som fx overvågning og stationernes opbygning, der spiller ind, men hun er overbevist om, at samarbejdet med Natteravnene, der har fungeret siden 2008, har en stor del af æren. Derfor mener hun også, at effekten af samarbejdet kan aflæses direkte påDSBs bundlinje.
”Jo større tryghed, der er på stationerne og i togene, jo flere kunder får vi i butikken om aftenen. Det er der ingen tvivl om,” konstaterer Malene Kingo

Dialog løste hjemløse-problem
På Københavns Hovedbanegård har DSB også brugt dialog og samarbejde med velgørende organisationer til at forbedre forholdene i virksomheden. I en årrække opstod der ofte problemer og konfrontationer, når DSBs ansatte bad udsatte borgere, som narkomaner og hjemløse, om ikke at opholde sig på Hovedbanegården. Det resulterede i mange arbejdsskadesager på grund af vold og trusler og gav et meget højt sygefravær blandt DSB-medarbejderne. Derfor startede DSB i 2010 et samarbejde med de københavnske hjælpeorganisationer Hjemløseenheden, Mændenes hjem, Reden, Gadejuristerne, café DUGNAD og Sundhedsrummet i håb om at skabe et bedre forhold til de udsatte grupper, der opholder sig på Hovedbanegården.

Som et led i samarbejdet har DSB-medarbejdere været rundt og besøge organisationerne og talt med lederne om, hvordan DSB kan hjælpe socialt udsatte, der opholder sig på Hovedbanegården, videre til organisationerne. I samme proces er de DSB-ansatte også blevet undervist i, hvordan de skal håndtere narkomaner, der er påvirket af forskellige stoffer, på den bedste mulige måde.
Ifølge Malene Kingo har initiativet hjulpet de ansatte meget i dagligdagen:

Stemningen vendt
”For vores medarbejdere har det betydet, at de i stedet for at smide de hjemløse ud af Hovedbanegården nu kan henvise dem til et sted tæt på, hvor de kan få en seng at sove i eller et måltid mad. Vi har også fået en kontaktperson i hver af organisationerne, så hvis der er hjemløse, der volder større problemer, kan de DSB-ansatte ringe til kontaktpersonen, som kender til miljøet, og bede om hjælp,” fortæller CSR-chef Malene Kingo.
Hun mener, at dialogen har været med til at vende, hvad der tidligere var et fjendtligt forhold mellem DSB-ansatte og de udsatte grupper til noget positivt.

”Det gør en forskel, at de DSB-ansatte kommer ud og besøger de forskellige organisationer, for dermed bliver der skabt en oplevelse af, at de er venner af huset og ikke bare fjender i uniform, der vil smide folk ud af Hovedbanegården. Det har også betydet, at de socialt udsatte og de DSB-folk, der har sin daglige gang på Hovedbanegården, nu behandler hinanden omgængeligt og siger god morgen, ” fortæller Malene Kingo.
Resultatet af projektet er ikke bare en forbedret stemning på Hovedbanegården, men også en klar økonomisk gevinst, fordi de DSB-medarbejderne på hovedbanegården i dag anmelder langt færre arbejdsskader og har langt færre sygedage.

Samtidig er de narkomaner, der færdes på Hovedbanegården begyndt at rydde op efter sig selv, når de har fixet. Hvilket ifølge CSR-chefen er et udslag af, at de DSB-ansatte nu behandler dem mere respektfuldt.

Nomineret til CSR-award
Projektets succes er ikke gået ubemærket hen, og ved efterårets CSR Awards-uddeling var DSB nomineret til den såkaldte CSR Voluntary pris, fordi DSB ”påtager sig et betydeligt socialt ansvar i et konkret, lokalt samarbejde med civilsamfundets kræfter og derved er medvirkende til at udvikle velfærdsindsatsen,” som det lyder i juryens begrundelse. Det er fine ord, men alligevel ikke noget, der giver DSB lyst til at fortælle den gode historie alt for højlydt.
”Vi håber, at vores partnerskab med Natteravnene og vores projekt med at forbedre arbejdsmiljøet på Hovedbanegården er med til at give os et bedre omdømme, for et godt omdømme giver flere passager. Men vi går ikke ud og markedsfører projekterne, for vi mener, at værdien ligger i det forbedrede produkt og de forbedrede arbejdsvilkår for medarbejderne. En anden ting er, at det ikke er hensigtsmæssigt for en virksomhed som DSB at gå ud og sige ”se hvor lækre vi er”. Der er nemlig altid nogen, der kan finde noget, der gør, at vi ikke er så lækre alligevel. Derfor vil vi hellere have, at folk selv opdager, de gode projekter, vi laver,” understreger Malene Kingo.

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

22.11.2024CSR.dk

Opgøret med biomassen

22.11.2024CSR.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024CSR.dk

Bureaukratiet hæmmer den grønne omstilling

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

19.11.2024CSR.dk

Manglende klimasikring kan koste dyrt

18.11.2024CSR.dk

Ny bog advarer: Bæredygtighed kan ikke stå alene

15.11.2024CSR.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V