Elbilbranchen kæmper for gennembrud
Klimakommissionen konkluderede i den forgangne måned at elektrificering af transportsektoren er afgørende, hvis Danmark skal nå sine CO2-reduktionsmål. Det er sød musik i ørerne på Better Place og ChoosEV, der er de største spillere på elbilmarkedet herhjemme. Men før et gennembrud for elbiler bliver en realitet, er der en række udfordringer, der skal overvindes.
Elbilerne er udset til at spille en vigtig rolle, når Danmark i fremtiden skal være uafhængig af fossile brændstoffer og reducere CO2 udledningen markant frem mod 2050. Det konkluderede klimakommissionen i sin rapport, der blev offentliggjort i den forgangne måned. Med en gradvis overgang til vedvarende elproduktion fra fluktuerende energikilder, som vind, solceller og bølger, bliver der nemlig brug for fleksible produkter som elbiler, der kan styres intelligent og oplades, når kapaciteten i elnettet er til stede.
Konklusionen har naturligvis vakt glæde hos ChoosEV og Better Place, der er de to største spillere på det spæde, danske elbilmarked. Men armene er endnu ikke helt oppe over hovederne, for før elbilerne for alvor kan bryde igennem i Danmark, mangler der stadig viden, og en række forhindringer skal ryddes ad vejen.
De udfordringer var på dagsordenen da Transportens Innovationsnetværk i slutningen af september var vært for konferencen Elbiler og infrastruktur udfordringer og muligheder.
Her gjorde Marianne Wier, der er Public Affairs Manager hos Better Place, det klart, at det haster med at få vilkårene, for opsætning af ladestandere i det offentlige rum, på plads. I den forbindelse er flere spørgsmål stadig åbne. Heriblandt hvem, der må sætte ladestandere op, hvem der må eje dem og hvilke krav og standarder ladestanderne skal opfylde?
De her ting er vi naturligvis interesserede i at vide hurtigst muligt og jeg er sikker på, at vores investorer ønsker samme information, før de laver en langsigtet investering i ladestandere, lød det fra Marianne Wier.
Hendes ønske bliver muligvis snart opfyldt, for Infrastrukturgruppen, der ledes af Energistyrelsen, arbejder i øjeblikket på et oplæg, som omhandler krav til ladestanderne. Oplægget skal være klar inden udløbet af 2010, og det forventes, at lovgivningen kommer på plads i første kvartal af 2011. I alle tilfælde fastslog Marianne Wier, at Better Place lancerer sit produkt på det danske marked i fjerde kvartal 2011 og at der til den tid vil være en infrastruktur af batteriskiftestationer på plads.
300 forsøgsbiler på vejene
Hos ChoosEV, der er den anden spiller på markedet, mener man, at generel, manglende viden om elbilen er en stor barriere for et gennembrud. Derfor har virksomheden sat det hidtil mest omfattende elbilforsøg i Danmark i søen. Test en elbil er det logiske navn på projektet, der sender i alt 300 elbiler ud at køre på vejene. 30 kommuner er udvalgt til at modtage hver 10 elbiler, som de efterfølgende skal låne ud til familier i tre måneder ad gangen det giver i løbet af to år 2400 testfamiler på landsplan.
I dag har vi ikke den nødvendige viden til at beslutte, hvor vi eksempelvis skal sætte offentligt tilgængelige ladestandere op. Den snak, der indtil nu har været om implementeringen, har udelukkende været baseret på akademiske beregninger. Derfor skal de data, vi indsamler gennem Test en elbil-forsøget, blandt andet bruges til at give os det svar, konstaterede Henrik Isaksen, direktør for ChoosEV på konferencen.
Forsøget, der løber op i 85 millioner kroner, er tæt på at fordoble bestanden af elbiler herhjemme. I dag er der nemlig registreret lige under 350 i Danmark.