Elbilen får skiftet batteri på under ét minut
Det er i hvert fald ambitionen fra softwareproducenten Shai Agassis firma Project Better Place der vil placere batteriskiftestationer for hver 30 kilometer langs bl.a. de danske motorveje.
Det er i hvert fald ambitionen fra softwareproducenten Shai Agassis firma Project Better Place der vil placere batteriskiftestationer for hver 30 kilometer langs bl.a. de danske motorveje.
Planerne for udformningen af disse stationer blev afsløret og demonstreret på en messe for elbiler i Yokohama i Japan her til morgen dansk tid. I al sin enkelhed går det ud på, at elbilen ruller henover en grav som man kender den fra utallige, danske autoværksteder. Her står to robotter så klar; den ene fjerner det brugte batteri, mens den anden isætter et nyt, fuldt opladet et af slagsen. Det brugte batteri bliver sat til lade op igen, så det er klar til brug i andre elbiler. Systemet er designet til at kunne operere med et bredt udvalg af batterityper og -størrelser til brug i en række forskellige biler. Processen er hurtigere, billigere og renere end hvad vi kender fra en normal benzintank og så behøver man ikke engang stige ud af sin bil.
For grundlægger og direktør Shai Agassi er der ingen tvivl om, at man med dagens demonstration har nået en milepæl, både for bilindustrien og Better Place.
I næsten et århundrede har automobilindustrien hængt uløseligt sammen med oliebranchen. I dag demonstrerer vi at der findes en ny fremtid inden for transport og energi, hvor udviklingen drives af vores stræben efter en ren planet og økonomisk genrejsning via investeringer i grøn teknologi.
Prisen for en batteriskiftestation er ikke endeligt fastlagt, men et foreløbigt bud fra Better Place lyder på 2,7 millioner d.kr. skriver ing.dk.