Elbilen klar til det store gennembrud
Flere virksomheder har fået øjnene op for, at der kan være flere gode grunde til at skifte den konventionelle bilpark ud med elbiler.
Det seneste halve års tid er elbilerne for alvor begyndt at røre på sig i forhold til at kunne opfylde mange virksomheders kørselsbehov.
Ifølge Lars Bording, administrerende direktør i Clever, der leverer ladeløsninger til elbiler, er teknologien nu moden til, at virksomhederne for alvor kan sætte skub i at erstatte konventionelle biler med elbiler.
En virksomhed køber ofte biler til konkrete og velkendte behov. Der har været megen diskussion af rækkevidde og så videre, men virksomheder har den fordel, at kørselsmønstrene er fastlagte, og det gør det nemt at skifte til elbiler, de steder, hvor det giver mening, siger Lars Bording.
Læs også: Det skal være nemt at oplade elbiler
Og økonomisk kan det også betale sig, fastslår direktøren, selv om elbiler på trods af afgiftsfritagelsen, er dyrere i indkøb.
Man skal huske, at indkøbsprisen på de små, konventionelle biler kun er en del af omkostningen, man skal også se på bilens levetid, restværdi, pris per kilometer, vedligeholdelse og reparationer. Her kan vi konstatere, at elbilen ikke er dyrere, siger Lars Bording.
Han understeger desuden, at elbiler er mere driftssikre, fordi den simple mekanik giver færre nedbrud og dermed lavere serviceomkostninger.
Så elbilen kommer interessant ud, når man gør alle omkostninger op.
<p>Teknikken er moden, gennemprøvet og kommet for at blive.</p>
- Lars Bording, administrerende direktør i Clever
Elbiler synliggør firmaets CSR-indsats
Ifølge Lars Bording spiler det også ind i flere virksomheders valg af elbiler, at det er en håndgribelig måde at kvalificere, hvad virksomheden gør med hensyn til CO2-udledningen.
Et skift til elbiler kan både aflæses i regnskabet og levendegøre virksomhedernes CSR-policy.
Hvilke typer af virksomheder henvender sig til jer?
I starten var det mest store virksomheder, så kom der en mellemstation med virksomheder, der havde et særligt grønt præg. Nu, hvor udbuddet af elbiler er vokset, er det alle slags virksomheder, der henvender sig. Der er eksempelvis kommet en del el-varebiler, som blandt andet kan bruges af håndværkere og i servicefagene, siger Lars Bording, der vurderer, at efterspørgslen vil stige på både el-personbiler og el-varebiler.
Læs også: Udbud skal sikre ladestandere til elbiler
Er teknikken klar til, at elbilerne for alvor kan gøre deres indtog hos virksomhederne?
Helt sikkert. Teknikken er moden, gennemprøvet og kommet for at blive.
2014 bliver et godt elbil-år
Hvad forventer I jer af 2014?
At det bliver et godt år for elbilen. Udbuddet er ved at være stort, og der er kommet nogle interessante modeller på markedet, for eksempel BMW i3 og VW e-up! Det stigende udbud gør, at virksomhederne lettere kan finde en model, der passer til netop deres behov.
Hvad kan yderligere sætte skub i markedet for elbiler til virksomheder?
At flere virksomheder får gjort sig nogle erfaringer med elbiler. Især i københavnsområdet er virksomhederne begyndt at smitte hinanden, og jeg er sikker på, at det vil brede sig til resten af landet.
Læs også: BMW satser på elbiler
Desuden vil en omlægning af bilbeskatningen efter Lars Bordings mening gavne elbilen, hvis man fremfor at kigge på bilens pris, kigger på bilens profil i forhold til CO2-udslip, partikeludledning, vægt med videre.
"I Norge har man valgt, at de biler, der sviner mindst, også bliver pålagt den laveste afgift. Hvis det sker i Danmark, er der ingen tvivl om, at vi vil se mange flere elbiler i gaderne, siger Lars Bording.