Elbiler kræver grundigt forarbejde
Det kræver grundig forberedelse af hele organisationen, når der skal implementeres elbiler i virksomheden.
7 trin mod en elbilsflåde
1. Sammensæt et udviklingsteam.
2. Kortlæg den eksisterende bilpark og jeres arbejdsgange.
3. Analyser den eksisterende bilpark og jeres reelle kørselsbehov med fokus på den samlede transportløsning i virksomheden
– Herunder den eksisterende bilparks påvirkning på miljøet.
4. Skiftet til elbiler
– Økonomi
– Infrastruktur for opladning.
5. Tag stilling til, hvordan I vil sikre elforsyningen.
6. Skab accept og ejerskab hos medarbejderne.
7. Skab et positivt forløb under implementeringen.
Kilde: Rapporten ”Syv trin// Kom godt i gang med elbiler” udgivet af Etrans.
De virksomheder og organisationer, som i øjeblikket overvejer at investere elbiler, skal forberede sig grundigt, før de tager den miljøvenlige beslutning. Det mener Mette Mikkelsen, der er projektleder på det EU-støttede projekt Etrans, som analyserer og undersøger virksomhedernes forhold til elbiler.
Der er rigtig mange mennesker, der bliver påvirket af et skifte til elbiler. Derfor er det vigtigt, at alle led i organisationen er orienteret, og at en række spørgsmål er afklaret. Eksempelvis hvilke gøremål man kan bruge elbilen til? og om den sædvanlige mekaniker også kan reparere elbiler, eller der skal findes en ny? Det er også væsentligt at formidle, hvor og hvordan opladningen skal foregå og ikke mindst hvem, der har ansvaret for, at det bliver gjort, siger Mette Mikkelsen.
Læs også: Salget af elbiler fortsætter i slæbesporet
På baggrund af den forskning som Etrans-projektet har lavet, erfarer Mette Mikkelsen, at medarbejderne meget ofte bliver glade for elbilerne, når de endelig er på plads i virksomhederne.
Vi oplever, at medarbejderne er enormt glade for at prøve noget nyt og gøre noget grønt. Og derudover vækker det normalt også glæde at prøve en bil, der accelererer ekstremt hurtigt, mens den samtidig er næsten lydløs, konstaterer Mette Mikkelsen.
Start i det små
Hvis frygten for at kaste sig over den nye teknologi alligevel bliver for stor, anbefaler Mette Mikkelsen, at virksomhederne høster de første erfaringer med elbiler i lille skala.
Der sker ikke noget ved at starte med to elbiler og finde ud af, hvor i driften de kan bruges, og hvor de ikke kan bruges. Det er en billigere løsning end at udskifte hele flåden på hundrede biler og så efterfølgende finde ud af, at man ikke kan bruge halvdelen elbilerne. Elbiler kan i dag bruges i rigtig mange sammenhænge, men de har stadig nogle begrænsninger, og det skal man selvfølgelig være opmærksom på, konstaterer hun.
Stigende interesse
Hun tør ikke spå om, hvornår elbilen får et endeligt gennembrud blandt de danske virksomheder og kommuner, men flere undersøgelser peger i retning af, at interessen er langsomt stiger.
Ifølge en undersøgelse, som Berlingske Research offentliggjorde i løbet af sommeren, har 55 procent af kommunerne allerede eldrevne kørertøjer i deres flåde, mens lidt under halvdelen af kommunerne har planer om at sende flere elbiler på vejene i 2013.
I maj blev en lignende undersøgelse lavet blandt medlemmerne i Mandag Morgens Klimapanel. Den viste, at 60 procent af de adspurgte arbejder i organisationer, der overvejer at investere i elbiler inden for de næste fem år.