10.01.2018  |  Klima, miljø og energi

Elbilsalget stod næsten stille i 2017

2017 bød, trods reducerede afgifter, på et beskedent salg af elbiler på under 700 styk. Men det ser ud til at lysne i 2018, vurderer flere i branchen.

Elbilens danske skæbne har længe været usikker, og salget af elbiler er fortsat beskedent herhjemme. De foreløbige tal viser, at der blev solgt 698 elbiler i 2017. Ved udgangen af sidste år blev det gjort op, at bestanden af elbiler i Danmark var på 8.746. Grundet afregistreringer i løbet af året, er det blot 103 mere end året før, skriver Ingeniøren. 

Læs også: Ny aftale skal få gang i elbilsalget, men møder kritik 

Det har været svært at få elbilen tilbage på vejene, efter regeringen i 2016 indgik en aftale om indføring af registreringsafgift. I første omgang skulle der betales 20 procent af den fulde afgift, og det fik salgstallet til at dykke til 1.300, sammenlignet med over det tredobbelte, 4.329, i 2015.

Også selvom det blev besluttet at fastfryse aftalen på de 20 procent i 2017 og indføre et fradrag for batteriet, så frister det ikke umiddelbart danskerne til at hoppe på den elektriske løsning.

Leasingbranchen står i vejen   
Den stillestående udvikling skyldes blandt andet leasingbranchen, mener Lars Dissing, direktør for Rac Danmark, der står bag udlejningsselskabet Avis/Budget:  

"Fra 2014 begyndte vi at købe Nissan Leafs, så vi på et tidspunkt havde 700 styk. Men i takt med at tilskudsordninger er forsvundet og registreringsafgiften har ændret sig, kan vi ikke længere skabe en business case, som er rentabel. I dag har vi cirka 200 elbiler, som vi leaser ud", siger han til Ingeniøren.

Avis/Budget er ikke de eneste, der har måtte skaffe sig af med elbilerne. Andre leasingselskaber har også skåret ned på antallet, og det kan være en af forklaringerne på, at størrelsen af elbiler i Danmark ikke har rykket sig meget i 2017, skriver Ingeniøren.

Fornyet interesse i 2018 
Elbilen har været i strid modstand gennem de seneste år, men 2018 byder på bedre tider, mener blandt andet branchechef i Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader:

”Markedet har været helt fastfrosset på grund af den enorme usikkerhed, der var omkring afgifter. Men nu kan vi se, at der er kommet ro på, og en masse nye og bedre modeller giver nogle meget positive forventninger for 2018”, siger hun til Ingeniøren.

En af dem, som allerede har mærket forskel fra 2017 til 2018 er Nissan. De har længe været en af de helt store på markedet med verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf. Nu mærker importøren igen interesse for markedet, når de lancerer den næste Leaf-generation. 140 kunder har allerede bestilt bilen uden hverken at have set eller prøvekørt den.

Det fremkalder optimisme hos direktør for Nissan Danmark, Ralp Gonsalves. Han forklarer, at de regner med at skulle opjustere salgsforventningerne til elbiler for hele 2018. 

Læs også: Volkswagen hæver investering i elbiler

"I modsætning til tidligere, er der mere interesse hos privatpersonerne. Før var det leasingselskaber, kommuner og store virksomheder, der handlede elbiler", forklarer han overfor Ingeniøren.

-JJK

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med m…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere