Et godt sted at være
Roskilde Festival er ikke som andre festivaler, og slet ikke som andre virksomheder. Det ligger i idérigdommen, og det vidner de mange innovative partnerskaber om. Det er omdrejningspunktet for en halvdagskonference d. 8. december på Axelborg.
Roskilde Festival er med sine 50 medarbejdere nok at regne blandt de mindre virksomheder, men målt på brand, omdømme og bæredygtighedsindsats er det uden tvivl en af de mest markante i dansk erhvervsliv.
Grundstenen til Roskilde Festival blev lagt i sommeren 1971, hvor en gruppe unge flippere i datidens ånd og bedste Woodstok-stil inviterede en stribe store bands og tusindvis af unge til fest under åben himmel. Ånden lever i festivalen endnu, men nu har festivalen vokset sig til at være Nordeuropas største inden for rockmusik, og er målestokken en festival om året, er det oveni en af de rockfestivaler i verden, som har levet længst.
Men man skal ikke tage fejl af Roskilde Festival. Trods sit flippede ophav og et produkt, der bygger på sex and drugs and rocknroll, er festivalen en veldrevet, privat virksomhed, som jagter både profit og markedsandele på lige fod med alle andre virksomheder. Der, hvor festivalen på afgørende vis adskiller sig fra andre virksomheder, og for den sags skyld også festivaler, er, at overskuddet hvert år afleveres til en forening, Foreningen Roskilde Festival, der siden festivalens begyndelse har givet knap en kvart mia. kr. til humanitære og kulturelle formål for især børn og unge. Derfor er det på ingen måde en floskel eller varm luft, når festivalen proklamerer, at den sætter bæredygtighed øverst på prioriteringslisten. Det er vigtig viden, hvis du vil samarbejde med festivalen, og det har de mange virksomheder, der har indgået innovativt partnerskab med festivalen fået at føle.
En innovativ platform
Det, at vi er en non-profit organisation, betyder for os, at vi har meget stor fokus på bæredygtighed. Så når vi indgår i innovationspartnerskaber, om det så er med små eller store virksomheder, skal det have et bæredygtighedssigte over en bred kam for at give mening for os vi skal alle sammen gå i en bæredygtig retning. Til gengæld har vi en platform, der er det ideelle testlaboratorium for dem, som gerne vil prøve noget nyt af et produkt, eller hvad det nu kan være. Så er perspektiverne faktisk uanede, som det viste sig for Dropbucket de startede op som et studieprojekt hos os og har derfra udviklet sig i sin retning, fortæller Christina Bilde, der er talskvinde og strategisk kommunikationschef for festivalen.
Dropbucket er netop blevet optaget på den eksklusive designklub Red Dot 21, som har nogle af de allerstørste designikoner som medlem. Et andet af Christina Bildes eksempler er Tuborgs nye økologiske øl, som i stor stil sælges på festivaler over det ganske land. Den har Roskilde Festival har haft en aktiv hånd i udviklingen af, oplyser hun: Det er helt afgørende, at vil du have lavet noget om, må du selv være opsøgende. Vi venter ikke kun på, at der kommer nogen til os. Vi går selv ud og kontakter vores partnere. Det er i det hele taget et godt råd, at du selv være opsøgende og være parat til at gå nye veje, hvis du vil samarbejde. For os handler det om at gøre verden bedre, og der er innovation en vigtig brik til at gøre en forskel. Så da vi ikke havde en økologisk øl - og det skulle vi selvfølgelig have - var det oplagt for os at gå til Tuborg og tilbyde os som testplatform. Det var sådan Rå opstod, og det er jo gået fantastisk, for der var udsolgt af den i år.
Endnu en ting, som kendetegner Roskilde Festival i forhold til andre virksomheder, er, at den er i særdeles stor interaktion med dens kunder, et særkende, der ligger i festivalens ambition om at skabe åbne, legende og socialt engagerede mennesker. Det giver en dedikation, som for udefrakommende måske kan virke besværlig. Hos festivalen selv betegner de det Roskilde Møllen.
Vi er et spejl af verden, et minisamfund, og den måde vi er på, er også den måde, vores gæster er på og omvendt. Men skal jeg gribe i egen barm, kan det godt gøre, at vi er lidt tunge at arbejde med. Vi har nok en meget stor idérigdom, og man skal som virksomhed virkelig kende sin vej ind for ikke at miste den røde tråd. Når det er sagt, tager vi gerne et stort ansvar i partnerskabet. Det gælder ikke mindst up-and-comings som vi kan give et skub i den rigtige retning, ikke bare i forhold til bæredygtighed, men også den sociale dimension. Det er en luksus, vi kan tillade os, siger Christina Bilde.
Har du en klar idé?
Til de virksomheder, der gerne vil være i innovativt partnerskab med Roskilde Festival kan Christina Bilde give to gode råd: For det første skal du have en klar idé, når du kommer til os, men du må ikke være låst fast på den. Skal vi arbejde med idéen sammen, skal vi jo udvikle den sammen. Det er til en vis grad en proces, og den kan godt forløbe over flere år, hvor vi løbende stopper op og ser, hvordan det går, og om der er behov for at skære projektet til. Det andet gode råd er ikke at slå det for stort op. Vi leverer en testplatform, som er super skarp i forhold til at få testet på en bestemt målgruppe. Får du succes der, så kan du gå ud og slå det stort op.
Skulle der være en blandt læserne, som savner en god idé at arbejde med, har Christina Bilde en opfordring: Vi havde jo i år et samarbejde med Landbrug & Fødevarer om deres beercycling, hvor de recirkulerer tis fra festivalens urinaler til øl. Det er en kanon god idé. Men efter festivalen har vi fået mange tilbagemeldinger fra kvinder, som også gerne vil levere tis. De vil da også være med, og det viser, hvor meget en eventbaseret innovation kan rykke. Udfordringen er, at vi ikke har kvindelige urinaler det ville være inspirerende, hvis der kunne komme nogle gode løsninger på det.
Roskilde Festival er sammen Landbrug & Fødevarer vært for halvdagskonferencen, der har CSR LINK som initiativtager og facilitator. Arrangementet afholdes i Roskilde Festivals ånd med masser af interaktivitet og praktiske eksempler på innovation. Foruden inspiration garanterer CSR LINK, at deltagerne får en vifte af kulinariske oplevelser med sig hjem.
Arrangementet afholdes på 8. sal på Axelborg d. 8. december kl. 13 18 og byder på en stribe af innovative partnerskaber med Roskilde Festival i centrum. Blandt de medvirkende virksomheder og organisationer er: CBS, Det Runde Bord, SuperBrugsen, Lovespring, Naturmælk, Husbryggeriet Jacobsen, Dropbucket, Hansen Is, Rockwool, Grundfos Fonden, Tuborg, Verdens Bedste Nyheder, AskovFonden og ikke mindst, naturligvis, Landbrug & Fødevarer og Roskilde Festival.
Læs mere og tilmeld på CSR LINKs hjemmeside, www.csr-link.dk