04.01.2016  |  Medarbejder

Få Googles opskrift på det perfekte team

Google har undersøgt, hvad der karakteriserer et drømmeteam. Resultatet blev ikke helt, som virksomheden havde spået.

Google har før lavet omfattende undersøgelser af, hvad der karakteriserer en god leder, men har aldrig undersøgt, hvad der gør sig gældende for de 31.000 af virksomhedens medarbejdere, der ikke besidder en lederstilling. Derfor satte virksomheden sig i 2013 for at finde opskriften på det perfekte team. Det skriver agenda.weforum.org.

Over en periode på to år har en gruppe forskere siden da analyseret mere end 180 teams og interviewet hundredvis af medarbejdere hos Google. Selv troede virksomheden, at opskriften ville bestå i et alsidigt team, hvor medarbejderne har individuelle karaktertræk og færdigheder.

Men resultatet af undersøgelsen blev noget anderledes. Undersøgelsen viser nemlig, at hemmeligheden bag et højtydende hold ikke ligger i selve personerne i teamet, men snarere i den bredere gruppedynamik.

"Hvem der er på et hold betyder mindre, end hvordan teamets medlemmer interagerer, strukturerer deres arbejde og viser deres bidrag ", fremgår det af undersøgelsen.

I undersøgelsen fandt forskerne frem til, at fem karakteristika stort set altid gør sig gældende blandt de højtydende teams:

  • Psykologisk tryghed: De føler sig trygge ved at løbe en risiko og være sårbare foran hinanden.
  • Pålidelighed: De får gjort ting færdige til tiden og lever op til Googles standard for ekspertise.
  • Struktur og klarhed: De har klare roller, planer og mål.
  • Mening: Arbejde er vigtigt for dem.
  • Indhold: De tror på, at deres arbejde har en betydning og skaber forandring. 

-SSM

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere