Fødevarer med god samvittighed
Seks stærke seminarer supplerer Responsible Food-konferencen d. 26. november med skarpe eksperter og centrale ansvarlighedsindsatser inden for fødevaresektoren - herunder fx Fairtrade Mærket.
Det bliver en tur fra de mere generelle forbrugertendenser om køb med omtanke til jordnære eksempler på ansvarlige fødevarer, der gør en forskel, oplyser Henrik Arnaa, der som forretningsudvikler i Fairtrade Mærket netop har lagt sidste hånd på deres seminar, som har fået titlen Fødevarer med god samvittighed.
Seminaret vil tage udgangspunkt i råvarernes oprindelse og koble det på forbrugernes valg, og det lægger hårdt ud med et indlæg ved en af landets førende forbrugereksperter, Eva Steensig, Sociologist & Managing Partner i LHBS A/S - Knowledge & Transformation:
Vi skal have eskaleret forbrugernes kendskab til forholdene i oprindelseslandene. Det er jo forudsætningen for, at de kan træffe et kvalificeret valg og køber de produkter, der lige som Fairtrade er produceret under fair og rimelige vilkår. Derfor har vi inviteret Eva til at tage os med op i helikopteren og med den brede pallette fortælle om forbrugerstrømningerne her og nu: hvilke tendenser er der, og hvilke drivere er det, der styrer forbrugernes valg i den rigtige retning. Det bliver et indlæg, der vil gå tæt på de værdier, vi som forbrugere agerer efter, når vi står ved hylderne i supermarkederne. fortæller Henrik Aarnaa.
Høj tårnhøj troværdighed
Der hvor Eva Steensig slipper, hopper Fairtrade Mærket ind med sig selv som det konkrete og gode eksempel. Danskernes kendskab til Fairtrade.mærket er højt - 9 ud af 10 kender mærket, og 8 ud af 10 oplever mærket som troværdigt. Det er et stærkt udgangspunkt for fødevareindustrien til at tage Fairtrade-mærket til sig:
Vi har en klar oplevelse af, at Fairtrade giver ekstra værdi for vores samarbejdspartnere, og med udgangspunkt i den øgede forbrugerefterspørgsel efter etisk bæredygtige fødevarer ønsker vi naturligvis, at endnu flere får en sult efter at samarbejde med os." siger Henrik Arnaa og tilføjer: "På seminaret vil vi komme ind på den positive forskel, Fairtrade gør for producenter i 3. verdenslandene, hvordan Fairtrade kan bygges ind i fødevareproducenterne og detailhandlens CSR strategier, og hvordan de kan bruge os i forhold til deres leverandørkæder og videre profilering i markedet. Man kan smage autenticiteten i Fairtrade-produkterne, og vi ved, at hver gang vi indgår en ny partneraftale, så gør vi en forskel for en masse mennesker bønder og plantagearbejdere i udviklingslandene.
En ordning der skaber værdi
Seminaret sætter punktum ved netop at have én af Fairtrade-partnerne til at fortælle om deres erfaringer fra samarbejdet. Chef for udvikling, kommunikation og marketing hos Peter Larsen Kaffe, Lars Aaen Thøgersen, har gennem et mangeårigt samarbejde med Fairtrade Mærket et godt blik for den værdi, ordningen skaber for partnerne.
Peter Larsen Kaffe var blandt de første virksomheder, der indgik samarbejde med os." fortæller Henrik Arnaa. "Det var helt tilbage i 1995, og de har i det hele taget et stærkt engagement i kaffe for en bedre fremtid. Lars vil fortælle, hvordan de aktivt arbejder med certificering af leverandørerne i værdikæden, og de vil bl.a. servere konkrete eksempler på deres sociale ansvar fra jord til bord.
Værterne for de fem andre seminarer er: Sociability, fødevareBanken, Periamma, DTU Fødevareinstituttet og DakaRefood. Til sammen dækker de emner så forskellige som CSR beyond the ego, madspild og bio-genanvendelse, socialt arbejde i udviklingslandene og forsknings- og innovationspartnerskaber. Seminarerne byder alle på spændende cases, som kender emnerne fra egen praksis og som viser spændvidden i fødevaresektorens ansvarlighedsindsats: Social Foodies, Allehånde, Kelloggs, IBM, Firmasund, Frokost.dk, Jespers Torvekøkken og Bigadan.
Gå heller ikke glip af gæstetalerne, paneldebatten og de tre cases ved Thise Mejeri, Unilever Food Solutions og COOP. Læs mere og tilmeld på www.csr-link.dk