FC Midtjylland lancerer ambitiøs CSR-strategi

Superligaklubben FC Midtjylland vil højne sin troværdighed og har derfor skabt CSR-initiativet ”The Locals”, som er et netværk af større midt- og vestjyske virksomheder, der samarbejder om en række CSR-initiativer.

FC Midtjylland reklamerer i næste sæson for CSR-netværket "The Locals" på klubbens udebanetrøjer..

02.07.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

<p>"Vi har til tider været for smarte og brugt alt for mange penge. Vi har været både os selv og vores region utro, det bliver vi nødt til at være ærlige om og så smøge ærmerne op og forsøge at blive regionens stolthed igen".</p>

Søren Märcher, Brand Manager i FC Midtjylland og idemand til The Locals.

FC Midtjylland havde ikke den bedste sæson i Superligaen, men til gengæld er den midtjyske stolthed, som den første danske superligaklub, klar med en ambitiøs CSR-strategi, der omfatter en række interne og eksterne CSR initiativer.

Læs også: Danske fodboldklubber dumper i CSR

Hjørnestenen i klubbens strategi er CSR-netværket ”The Locals”, som klubben står bag. CSR-netværket består blandt andet af rejseselskabet Falk Lauritsen samt Ikast Brande Kommune og FC Midtjylland har dialog med en række store og mellemstore virksomheder, der har deres rødder i det midtjyske. Ideen er, at aktørerne i samarbejde skal kommunikere deres CSR-aktiviteter bredt ud og på den måde påvirke hinandens målgrupper. 

Samarbejder om CSR-kommunikationen
Jan Lindegaard, der er Relation Manager i FC Midtjylland, giver et tænkt eksempel på, hvordan netværket skal virke.

”Hvis eksempelvis en transportvirksomhed som led i deres CSR-arbejde vil starte en kampagne for at forhindre højresvingsulykker, så har virksomheden selvfølgelig afsat personale og penge til eksempelvis annoncer i regionale aviser og radiospots, men vi kan hjælpe dem med at komme endnu længere ud og ramme en endnu større målgruppe. Blandt andet har FC Midtjylland et samarbejde med 157 jyske fodboldklubber med i alt 31.500 registrerede fodboldspillere, som vi har mulighed for at påvirke. Samtidig kan andre fra The Locals-netværket - eksempelvis kommunerne i regionen - kommunikere budskabet ud til skoler og ungdomsklubber,” forklarer Jan Lindegaard til csr.dk.

Relation Manager i FC Midtjylland Jan Lindegaard tror ikke, at CSR-Initiativet "The Locals" vil gavne klubbens økonomi på kort sigt, men på den lange bane vil det højne FC Midtjyllands troværdighed, mener han..

Stjernespillere tiltrækker opmærksomhed

Han mener også, at FC Midtjylland har stærke kort på hånden i forhold til at kommunikere CSR-budskaber, fordi klubben har ansat kendte spillere, som tiltrækker mediernes interesse.

”Som almindelig virksomhed, kan det være svært at nå medierne med CSR-budskaber, men hvis vi eksempelvis får en stjernespiller til at involvere sig i en sag og sprede et budskab, så er medierne der straks, fordi han er et kendt ansigt. Det skal vi selvfølgelig udnytte på den positive måde,” siger FC Midtjyllands relation-manager.

Vil hæve Danmarks internationale niveau
Sidste sommer viste den europæiske undersøgelse ”The Responsiball ranking 2012”, at det generelt står sløjt til med CSR-strategierne i de danske fodboldklubber. Danmark havnede på en beskeden 11. plads ud af 16 europæiske lande i undersøgelsen, der giver de enkelte lande point efter, hvor gode fodboldklubberne er til CSR-arbejdet. Den placering studsede Jan Lindegaard over, og han håber at FC Midtjyllands indsats kan være med til at få Danmark væk fra placeringen i den kedelige ende af listen.

”Jeg har kontaktet det schweiziske analysebureau Responsiball og meldingen er, at vi alene kan løfte Danmarks placering ved at kommunikere interne og eksterne aktiviteter efter GRI-retningslinjerne. Det vil vi selvfølgelig gerne, så vi går i gang med arbejdet, selvom det er meget resursekrævende,” fortæller Jan Lindegaard.  

Skal højne troværdighed
Han gør sig ikke forhåbninger om, at projektet kommer til at gavne FC Midtjyllands økonomi på den korte bane, men han forventer, at arbejdet vil være med til at højne klubbens troværdighed. Den led, ifølge Jan Lindegaard, et knæk sidste år, da klubben afleverede et regnskab med et dundrende underskud.

The Locals skal altså ses som en langfristet brandingstrategi, fortæller Brand Manager i FC Midtjylland og idémand til The Locals Søren Märcher.

”Vi er nødt til at gå vores rødder og region i møde. Vi har til tider været for smarte og brugt alt for mange penge. Vi har været både os selv og vores region utro, det bliver vi nødt til at være ærlige om og så smøge ærmerne op og forsøge at blive regionens stolthed igen. Det forsøger vi blandt andet med et initiativ som The Locals,” siger Søren Märcer til csr.dk og fortsætter:

”Vi tager socialt ansvar for vores ”lokalområde” og det er en nødvendighed i en fodboldverden med alt for meget plastik og manglende troværdighed."

The Locals ønsker at samarbejde med alle velgørende organisationer, som har planer om intiativer i region Midt- og Vestjylland. De kommende CSR Partnere i The Locals vil i løbet af august måned holde det første CSR Board-møde, hvor netværkets forretningsgange og etik tages op.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

27.06.2024CSR.dk

Regeringen og Novo Nordisk Fonden indgår samarbejde om historisk nytænkning af det danske areal

27.06.2024CSR.dk

Andelsselskab vil støtte landbruget gennem klimakreditter

24.06.2024CSR.dk

DSV og UNICEF indgår partnerskab for at sikre adgang til vitale forsyninger for børn over hele verden

21.06.2024VIA University College

Sponseret

Indre bæredygtighed: Den skjulte men afgørende faktor for ydre bæredygtig forandring

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Dansk Industri
Webinar
Lær af andre virksomheders arbejde med biodiversitet

Bliv inspireret af danske virksomheders erfaringer med biodiversitet, som er indsamlet i projektet Biodiversitet – inspiration til dansk erhvervsliv, og hør Vattenfall fortælle om deres arbejde med biodiversitet i strategi, værdikæde og rapportering.

Dato

04.07.2024

Tid

10:00

Sted

Online