FC Midtjylland lancerer ambitiøs CSR-strategi

Superligaklubben FC Midtjylland vil højne sin troværdighed og har derfor skabt CSR-initiativet ”The Locals”, som er et netværk af større midt- og vestjyske virksomheder, der samarbejder om en række CSR-initiativer.

FC Midtjylland reklamerer i næste sæson for CSR-netværket "The Locals" på klubbens udebanetrøjer..

02.07.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

<p>"Vi har til tider været for smarte og brugt alt for mange penge. Vi har været både os selv og vores region utro, det bliver vi nødt til at være ærlige om og så smøge ærmerne op og forsøge at blive regionens stolthed igen".</p>

Søren Märcher, Brand Manager i FC Midtjylland og idemand til The Locals.

FC Midtjylland havde ikke den bedste sæson i Superligaen, men til gengæld er den midtjyske stolthed, som den første danske superligaklub, klar med en ambitiøs CSR-strategi, der omfatter en række interne og eksterne CSR initiativer.

Læs også: Danske fodboldklubber dumper i CSR

Hjørnestenen i klubbens strategi er CSR-netværket ”The Locals”, som klubben står bag. CSR-netværket består blandt andet af rejseselskabet Falk Lauritsen samt Ikast Brande Kommune og FC Midtjylland har dialog med en række store og mellemstore virksomheder, der har deres rødder i det midtjyske. Ideen er, at aktørerne i samarbejde skal kommunikere deres CSR-aktiviteter bredt ud og på den måde påvirke hinandens målgrupper. 

Samarbejder om CSR-kommunikationen
Jan Lindegaard, der er Relation Manager i FC Midtjylland, giver et tænkt eksempel på, hvordan netværket skal virke.

”Hvis eksempelvis en transportvirksomhed som led i deres CSR-arbejde vil starte en kampagne for at forhindre højresvingsulykker, så har virksomheden selvfølgelig afsat personale og penge til eksempelvis annoncer i regionale aviser og radiospots, men vi kan hjælpe dem med at komme endnu længere ud og ramme en endnu større målgruppe. Blandt andet har FC Midtjylland et samarbejde med 157 jyske fodboldklubber med i alt 31.500 registrerede fodboldspillere, som vi har mulighed for at påvirke. Samtidig kan andre fra The Locals-netværket - eksempelvis kommunerne i regionen - kommunikere budskabet ud til skoler og ungdomsklubber,” forklarer Jan Lindegaard til csr.dk.

Relation Manager i FC Midtjylland Jan Lindegaard tror ikke, at CSR-Initiativet "The Locals" vil gavne klubbens økonomi på kort sigt, men på den lange bane vil det højne FC Midtjyllands troværdighed, mener han..

Stjernespillere tiltrækker opmærksomhed

Han mener også, at FC Midtjylland har stærke kort på hånden i forhold til at kommunikere CSR-budskaber, fordi klubben har ansat kendte spillere, som tiltrækker mediernes interesse.

”Som almindelig virksomhed, kan det være svært at nå medierne med CSR-budskaber, men hvis vi eksempelvis får en stjernespiller til at involvere sig i en sag og sprede et budskab, så er medierne der straks, fordi han er et kendt ansigt. Det skal vi selvfølgelig udnytte på den positive måde,” siger FC Midtjyllands relation-manager.

Vil hæve Danmarks internationale niveau
Sidste sommer viste den europæiske undersøgelse ”The Responsiball ranking 2012”, at det generelt står sløjt til med CSR-strategierne i de danske fodboldklubber. Danmark havnede på en beskeden 11. plads ud af 16 europæiske lande i undersøgelsen, der giver de enkelte lande point efter, hvor gode fodboldklubberne er til CSR-arbejdet. Den placering studsede Jan Lindegaard over, og han håber at FC Midtjyllands indsats kan være med til at få Danmark væk fra placeringen i den kedelige ende af listen.

”Jeg har kontaktet det schweiziske analysebureau Responsiball og meldingen er, at vi alene kan løfte Danmarks placering ved at kommunikere interne og eksterne aktiviteter efter GRI-retningslinjerne. Det vil vi selvfølgelig gerne, så vi går i gang med arbejdet, selvom det er meget resursekrævende,” fortæller Jan Lindegaard.  

Skal højne troværdighed
Han gør sig ikke forhåbninger om, at projektet kommer til at gavne FC Midtjyllands økonomi på den korte bane, men han forventer, at arbejdet vil være med til at højne klubbens troværdighed. Den led, ifølge Jan Lindegaard, et knæk sidste år, da klubben afleverede et regnskab med et dundrende underskud.

The Locals skal altså ses som en langfristet brandingstrategi, fortæller Brand Manager i FC Midtjylland og idémand til The Locals Søren Märcher.

”Vi er nødt til at gå vores rødder og region i møde. Vi har til tider været for smarte og brugt alt for mange penge. Vi har været både os selv og vores region utro, det bliver vi nødt til at være ærlige om og så smøge ærmerne op og forsøge at blive regionens stolthed igen. Det forsøger vi blandt andet med et initiativ som The Locals,” siger Søren Märcer til csr.dk og fortsætter:

”Vi tager socialt ansvar for vores ”lokalområde” og det er en nødvendighed i en fodboldverden med alt for meget plastik og manglende troværdighed."

The Locals ønsker at samarbejde med alle velgørende organisationer, som har planer om intiativer i region Midt- og Vestjylland. De kommende CSR Partnere i The Locals vil i løbet af august måned holde det første CSR Board-møde, hvor netværkets forretningsgange og etik tages op.

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

24.04.2024CSR.dk

Cigaretproducenter skal betale mere for opsamling af skod

24.04.2024CSR.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

22.04.2024BSR

Sponseret

Beyond 2025: Setting Credible Sustainability Goals for Long-Term Impact

22.04.2024CSR.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

22.04.2024UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Ny bestyrelse i UN Global Compact Network Denmark

19.04.2024CSR.dk

Efter investordialog: Shell vil oplyse om lobbyaktiviteter i vækstlande

19.04.20242030 Builders

Sponseret

The Importance of Employee Engagement in Corporate Sustainability

18.04.2024CSR.dk

Closing Loops: Danmarks store skridt mod en mere cirkulær fremtid

Jobmarked

Se alle

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, menneskerettigheder og sociale forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre menneskerettigheds-due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Due diligence manager, miljømæssige forhold til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at sikre miljømæssig due diligence i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du blik for den forretningsstrategiske værdiskabelse, som due diligence kan bibringe?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

04.05.2024

BESTSELLER

SENIOR ENVIRONMENTAL IMPACT SPECIALIST

Are you passionate about making a difference in the apparel and textiles industry by measuring and communicating environmental impacts? At BESTSELLER, we are committed to accelerating our journey towards a more sustainable future for our industry. Join us on this exciting journey!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Etisk Handel Danmark

Rådgiver i bæredygtig udvikling og handel

Vi søger en erfaren rådgiver i bæredygtig udvikling og handel til sekretariatet i Etisk Handel Danmark.

Ansøgningsfrist

04.05.2024

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

16.04.2024

Tid

08:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Efteruddannelse
Sustainability Management i praksis - Forår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

23.04.2024

Tid

08:30

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gav

Dato

29.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

SUSTAINX ApS
Webinar
Hvordan lykkes man som ESG-ansvarlig?

Et indblik i opgaver, processer og strategier

Dato

30.04.2024

Tid

11:00

Sted

Teams

Aros Business Academy
Kursus
Klimaregnskabet i praksis – få styr på jeres CO2-beregninger!

Få tal på jeres bæredygtighedsindsats og CO2-udslip – helt simpelt og uden forkundskaber inden for regnskab. Og brug klimaregnskabet til at se, hvor I nemt og effektivt kan sætte ind for at mindske jeres CO2-udledning.

Dato

30.04.2024

Sted

Aros Konference, København

HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup