Fifa-partnere tavse vedrørende brud på menneskerettigheder
Der lyder ingen kritik fra Fifa-partnere som Coca-Cola og McDonalds af Qatars brud på menneskerettighederne. Qatar er værtsland ved fodbold-VM i 2022.
Fifas partnere og sponsorer ved VM i fodbold i 2022 har kritiseret fodboldforbundet i den korruptionssag, der var fremme ved tildelingen af værtsskabet til Qatar. Sagen er foreløbig endt med, at Fifa frikendte sig selv for anklagerne om bestikkelse.
Læs mere: Superligaen slår Premier League
Men til gengæld er partnerne, der blandt andet tæller Coca-Cola, McDonalds og Adidas, tavse, når det gælder kritik af menneskerettighederne i VM-værtslandet Qatar. Det skriver Jyllands-Posten.
Både Amnesty International, det internationale fagforbund ITUC og Human Rights Watch har kritiseret brud på menneskerettighederne i Qatar.
Overtrædelserne handler blandt andet om forholdene for de immigrantarbejdere, der bygger stadioner og den øvrige infrastruktur til VM. Her har Qatar tidligere erkendt, at knap 1.000 arbejdere allerede er omkommet i forbindelse med byggerierne.
Tavshed kan skyldes kommercielle interesser
Fifa-partnernes tavshed kan skyldes flere forhold, mener Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi ved Aarhus Universitet.
"Når talen falder på multinationale virksomheder, kan en af forklaringerne på den manglende kritik af Qatar være, at eksempelvis Coca-Cola er en virksomhed, som skal have sine produkter distribueret overalt i verden. Det har været med til at skabe denne gigantiske virksomhed, som det jo er. Og så er det klart, at hvis man pludselig går imod værtskabet i en region som Mellemøsten, kan der være kommercielle interesser på spil, siger Kenneth Cortsen til Jyllands-Posten.
Professor Anne Ellerup Nielsen fra Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet mener, at alarmklokkerne burde ringe hos Fifa-partnerne, da de fik kendskab til Amnesty International og ITUC kritik.
Læs mere: Ny handlingsplan om menneskerettigheder for dansk erhvervsliv
Hun fremhæver dog også, at virksomhederne stadig kan nå at reagere, for eksempel med boykot, men også via projekter og kampagner i Qatar, der kan fremhæve partnernes etiske standarder, skriver Jyllands-Posten.
- JKK