Fire trends inden for produktbranding med CSR

Hold det enkelt, sørg for at der er handling bag ordene og et reelt link til virksomhedens aktiviteter.

Millennials er især modtagelige overfor koblingen mellem produkter og en god sag, men kun hvis det er forankret i virksomheden. .

15.07.2015

CSR.dk

Cause marketing, social good advertising, goodvertising, purchase with a purpose. Et kært barn har som bekendt mange navne, og det nye barn I marketingklassen er at markedsføre produkter med CSR. 

Det er drevet af nye ønsker fra forbrugerne. Man siger, at et kendt ansigt forbundet med et produkt er tæt på at være ligegyldigt for forbrugerne, og at 90% af amerikanske forbrugere siger, at det er mere sandsynligt, at de er loyale over for et brand som støtter en god sag. Det skriver den amerikanske blog Percolate.

For virksomhederne er udfordringen at forbinde deres produkt og en god sag på en troværdig måde. I USA ser man således, at de helt store vingesus og erklæring bliver erstattet af enkle og personlige budskaber. Bl.a. fordi målgruppen ofte er de skeptiske og socialt bevidste ’millennials’.

Percolate har fire bud på de største tendenser inden for produktbranding og CSR:

Marketing til kvinder – fænomenet ’pinkwashing’ accepteres ikke, og det er ikke nok at lave en reklame som gør kvinder varme om hjertet. Virksomheden bag produktet skal komme med et seriøst bidrag til at styrke kvinders rolle og rettigheder og bekæmpe diskrimination.

Ikke medarbejdere – brand ambassadører - det er sådan man skal se sine ansatte. Dog er det vigtigt, at man ikke tvinger medarbejderne ind i en rolle, der ikke er en naturlig del af deres arbejde. Som da Starbucks ville have sine medarbejdere til at tale om racediskrimination hen over kaffeudleveringen.

Millennials er din bedste ven – er man født omkring årtusindskiftet er man ikke bare villig til at sige god for et produkt, man har et aktivt ønske om at knytte sig til brands. Samtidig er man på udkig efter en god sag at støtte. I USA siger mere end 80 procent i denne gruppe, at CSR påvirker deres beslutning, når de køber noget. Millennials kræver adgang til information, saglighed og at det er nemt at involvere sig. Tjek f.eks. www.collectively.com som har bl.a. Carlsberg som deltager.

Enkle og direkte budskaber virker bedst – store forkromede udmeldinger hører fortiden til. Det, der virker nu, er projekter som er nemme at forstå og direkte forbundet med produktet. Percolate nævner et amerikansk skomærke, som hver gang man køber et par sko, sørger for at hjælpe et menneske i nød. I Danmark kan man kigge på optikerkæden Louis Nielsen, som med Giv syn til Tanzania indsamler brugte briller og fordeler dem til synshandicappede i Tanzania. 

- EHS

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

25.08.2025MäRK

Sponseret

"Hvis din virksomhed vokser, vil det så være bedre eller værre for planeten?"

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 2: Konfliktforebyggelse og konstruktiv konflikthåndtering i byggebranchen – København

Hvordan kan jurister og advokater hjælpe med at forebygge konflikter i bygge- og anlægsbranchen? Og hvordan kan de konkret bidrage til de gode løsninger, når det er gået galt?

Dato

11.09.2025

Tid

09:00

Sted

Valencia, Danske advokater, Vesterbrogade 32, 1620 København

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Ledelse og facilitering af bæredygtig udvikling

Bæredygtighed, cirkulær økonomi og FNs verdensmål. Disse begreber skal alle virksomheder og organisationer forholde sig til, og det er en ledelsesopgave at vurdere hvordan og hvornår. Statsgodkendt uddannelsesforløb med ECTS-point.

Dato

11.09.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

JUC SERVICE ApS
Kursus
Planer og miljølovgivning

Kurset skal med udgangspunkt i planloven og miljøvurderingsloven, give viden om miljøvurdering af kommuneplaner og lokalplaner. Kurset vil også berøre miljøvurdering af andre planer og programmer.

Dato

11.09.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Etisk Handel Danmark
Webinar
Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

11.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

SUSTAINX ApS
Webinar
Gør ambitioner til handling med en transitionsplan

Webinaret klæder dig på til at vurdere, hvordan din virksomhed kan arbejde strategisk med klimatransitionsplaner.

Dato

11.09.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online