Fire trends inden for produktbranding med CSR

Hold det enkelt, sørg for at der er handling bag ordene og et reelt link til virksomhedens aktiviteter.

Millennials er især modtagelige overfor koblingen mellem produkter og en god sag, men kun hvis det er forankret i virksomheden. .

15.07.2015

CSR.dk

Cause marketing, social good advertising, goodvertising, purchase with a purpose. Et kært barn har som bekendt mange navne, og det nye barn I marketingklassen er at markedsføre produkter med CSR. 

Det er drevet af nye ønsker fra forbrugerne. Man siger, at et kendt ansigt forbundet med et produkt er tæt på at være ligegyldigt for forbrugerne, og at 90% af amerikanske forbrugere siger, at det er mere sandsynligt, at de er loyale over for et brand som støtter en god sag. Det skriver den amerikanske blog Percolate.

For virksomhederne er udfordringen at forbinde deres produkt og en god sag på en troværdig måde. I USA ser man således, at de helt store vingesus og erklæring bliver erstattet af enkle og personlige budskaber. Bl.a. fordi målgruppen ofte er de skeptiske og socialt bevidste ’millennials’.

Percolate har fire bud på de største tendenser inden for produktbranding og CSR:

Marketing til kvinder – fænomenet ’pinkwashing’ accepteres ikke, og det er ikke nok at lave en reklame som gør kvinder varme om hjertet. Virksomheden bag produktet skal komme med et seriøst bidrag til at styrke kvinders rolle og rettigheder og bekæmpe diskrimination.

Ikke medarbejdere – brand ambassadører - det er sådan man skal se sine ansatte. Dog er det vigtigt, at man ikke tvinger medarbejderne ind i en rolle, der ikke er en naturlig del af deres arbejde. Som da Starbucks ville have sine medarbejdere til at tale om racediskrimination hen over kaffeudleveringen.

Millennials er din bedste ven – er man født omkring årtusindskiftet er man ikke bare villig til at sige god for et produkt, man har et aktivt ønske om at knytte sig til brands. Samtidig er man på udkig efter en god sag at støtte. I USA siger mere end 80 procent i denne gruppe, at CSR påvirker deres beslutning, når de køber noget. Millennials kræver adgang til information, saglighed og at det er nemt at involvere sig. Tjek f.eks. www.collectively.com som har bl.a. Carlsberg som deltager.

Enkle og direkte budskaber virker bedst – store forkromede udmeldinger hører fortiden til. Det, der virker nu, er projekter som er nemme at forstå og direkte forbundet med produktet. Percolate nævner et amerikansk skomærke, som hver gang man køber et par sko, sørger for at hjælpe et menneske i nød. I Danmark kan man kigge på optikerkæden Louis Nielsen, som med Giv syn til Tanzania indsamler brugte briller og fordeler dem til synshandicappede i Tanzania. 

- EHS

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom