Flere virksomheder har fået øjnene op for energioptimering
Særligt større danske virksomheder ser energioptimering som et afgørende led i at styrke konkurrenceevnen. Scanenergis direktør glæder sig over stigende efterspørgsel på energirådgivning.
Energioptimering er blevet et strategisk parameter af dimensioner. Mange større virksomheder har fået øjnene op for, at de skal fokusere langt mere på energi og ressourcer.
Det er simpelthen blevet afgørende for at hente eller fastholde markedsandele, vurderer administrerende direktør Michael Mikkelsen fra rådgivningsvirksomheden Scanenergi. Han peger på tre hovedområder, der står øverst på dagordenen hos Scanenergi i 2014:
1. Vækst
Vi kommer til at vokse meget i 2014. Der er enorme muligheder for at skabe energioptimering på virksomheder både i Danmark og internationalt. Og en lang række virksomheder har fået øje på, hvad det faktisk kan betyde for deres bundlinje, at de får professionel hjælp til at energieffektivisere. De har også forstået, at det betyder højere kvalitet og bedre resultater, når de arbejder tæt sammen med energirådgivere.
Læs også: Virksomheder får et skub i retning af vedvarende energi
Vores vækst medfører udover reduceret elforbrug og CO2-udledning, at der opstår nye arbejdspladser, for vi aktiverer jo underleverandører inden for områder som ventilation, trykluft, klimaskal, automatisering og styring. På alle de områder kommer der flere arbejdspladser. Det er en stor tilfredsstillelse for os.
2. Udfordringer
Energistyrelsen har indført nyt regelsæt, der indebærer, at energibesparelser skal gøres op inden for kalenderåret. Det giver en kæmpe udfordring, der står i skærende kontrast til det, vi alle sammen ønsker, nemlig at skabe så store energibesparelser som muligt. Tiltag, der fører til energibesparelser, har som regel et tidsperspektiv på to - fire år og ikke 6 - 8 måneder. Derfor er det nye regelsæt faktisk ødelæggende for flere af vores projekter, da kunderne oplever vores tilskud til de opnåede energibesparelser som et værdifuldt tilskud til realiseringen af det enkelte energispareprojekt. Når projektet skal afvikles inden for samme år, som det er sat i gang, betyder det, at kunderne ikke tør gå i gang, fordi likviditetsforskydningen bliver for stor.
3. Rekruttering
Vi har konstant behov for flere nye medarbejdere, men det er ikke muligt at finde det nødvendige antal projektledere og energispecialister. Derfor er vi hele tiden på jagt og opfordrer uddannelsesinstitutioner til at etablere en specialuddannelse inden for energioptimering. Vores branche har brug for, at der kommer flere ingeniører med praktisk kendskab til varmeforsyning, klimaskal, trykluft og ventilation. Scanenergi arbejder også internationalt, så der søger vi også efter specialister, men vi foretrækker danske ingeniører til arbejdet i Danmark.
<p>En del virksomheder er først nu begyndt at indse, at det handler om meget mere end bare at skifte elpærer.</p>
- Michael Mikkelsen, administrerende direktør, Scanenergi
Kigger på virksomhedernes flow
Michael Mikkelsen mener ikke, at alle de lavthængende frugter er plukket med hensyn til energioptimering.
Der er stadig mange tilbage. Det skyldes blandt andet, at vi rådgivere er blevet dygtigere, og at teknologien hele tiden udvikler sig, så en investering, der ikke betalte sig for få år siden, fint kan betale sig i dag. En del virksomheder er først nu begyndt at indse, at det handler om meget mere end bare at skifte elpærer, siger han.
Læs også: Dong og KPMG samarbejder om CSR-rådgivning
Via Business Process Reengineering får Scanenergi mulighed for at kigge på de forskellige flow i virksomhederne og her henter energirådgiveren store gevinster hjem for virksomheden. For eksempel kan det i bryggeri- og fødevarebranchen lade sig gøre at reducere vandforbruget betragteligt bare ved at rense flasker på en anden måde.
Når firmaet selv har udviklet en metode, skal andre jo ikke lave om på dét, men ved at skabe et fortroligt samarbejde har vi fjernet store energiomkostninger ved at ændre på nogle processer. Det kan betyde enormt meget for virksomhedens økonomi, siger Michael Mikkelsen.
Uden for EU kan der stadig være høje subsidier til energiforbrug. Her er det primært CSR i sig selv, der driver området fremad, og ikke energibesparelsen, da energi fortsat er billig. Sådan er det for eksempel i Rusland, hvor en af Scanenergis kunder et stort bryggeri udtaler, at det godt nok koster os penge, men vi kan ikke have, at vi sviner med ressourcerne. Det giver nemlig en grim profil i stedet for en grøn profil.
Derfor vælger de, at energirenovere produktionsanlæg så de kan dokumentere i deres CSR-rapportering, at de har et grønt brand. Den type lande og virksomheder arbejder vi en del sammen med.
Håb om et samlet Energy Footprint
Hvordan ser jeres kunder på eget CO2-fodaftryk og klimapåvirkning?
Deres primære fokus ligger på, hvor mange energibesparelser de kan opnå. At der følger store CO2-reduktioner med, når de laver energioptimering, er for de fleste en positiv sideeffekt og absolut noget, de værdsætter. En del virksomheder er samtidig nødt til at have udregnet deres CO2-fodaftryk og lavet klimaregnskab for at kunne levere til specifikke markeder eller storkunder (krav til dokumentation og kvalitetsstyring, red.).
Læs også: Kun få virksomheder investerer store beløb i energioptimering
Om Scanenergi
- Scanenergi samarbejder med sine kunder som et partnerskab og tilpasser produkter og services efter den enkelte virksomheds behov.
- Målet for partnerskabet er at øge virksomhedens konkurrenceevne og reducere CO2-udslippet.
- Kunderne skærer op til 32 procent af energiregningen og sparer klimaet for tonsvis af CO2.
Gælder det samme for Water Footprint?
Der er langt mere interesse for Water Footprint end for få år siden. Jeg håber selv på, at vi når frem til et samlet Energy Footprint på et tidspunkt, der så både vil rumme CO2-fodaftryk og Water Footprint. Men det vil nok tage op til ti år, før vi når helt derhen. Der skal mere modenhed til, før virksomheder og politikere ser visionen og værdien i det. Når den amerikanske supermarkedsgigant Walmart stiller krav om CO2-fodaftryk til produkter, for at de kan få lov at blive solgt fra deres hylder, ja så rykker det. Hvis de en dag begynder at kræve et Energy Footprint vil det rykke på samme måde. Bare det at halvere energiforbruget til produktionen af en øl er jo et fantastisk resultat. Her indregner jeg vand som en ressource til at producere øl, for vand er i bund og grund en energibærer i produktionen på linje med el. Bevidstheden er vokset og mange har fundet ud af, at energisparetiltag gavner bundlinjen afgørende. Når man så gør noget godt for klima og vandressourcer samtidig, kan ingen jo være imod det. Det er sund fornuft.