Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Forbrugerne tror ikke på virksomhederne. Samtidig synes de, virksomhederne skal gøre mere for at løse samfundsmæssige problemer.

27.09.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Tre fjerdedele af Europas forbrugere siger at de prøver at støtte brands og virksomheder der vil gøre en forskel. Men beder man dem om at nævne sådan en virksomhed, kan de to tredjedele ikke komme i tanke om nogen, der lever op til den beskrivelse.

Det er et af nøgleresultaterne, som blev præsenteret af de britiske analyse- og rådgivningsfirmaer GlobeScan og SustainAbility på tirsdagens første indlæg på Sustainable Brands-konferencen i København. Tallene kommer fra en undersøgelse af forbrugere i 25 lande i hele verden.

”Der er et virkelig stort mulighedsrum for virksomheder i Europa,” sagde Caroline Holme fra GlobeScan. ”Forbrugerne her vil virkelig gerne, men kender ikke virksomheder, som de tror på. Det handler grundlæggende om at skabe tillid.”

Et stort formål er bedre end CSR
Med den slags resultater vil de fleste nok gerne vide, hvordan man kan opbygge den tillid, som tilsyneladende kan give ens virksomhed og brands en markedsmæssig fordel. Det har de gode mennesker hos Globescan heldigvis også spurgt deltagerne om.

Analysen af svarene viser, at det folk går mest op i er åbenhed og ansvarlighed i forhold til miljøet, dvs. klassiske CSR-faktorer. Men at de samtidig ikke tror på, at virksomhederne kan leve op til de forventninger.

Der, hvor der til gengæld er sammenhæng mellem forventninger og tillid, er, hvis man kan vise, at virksomheden arbejder for at gøre en positiv forskel – og i øvrigt leverer et kvalitetsprodukt til en fair pris.

At man skaber arbejdspladser og er flink ved sine medarbejdere batter til gengæld ikke rigtig i det regnskab.

Forventningerne stiger
Men orker vi – som virksomheder? At finde ud af, hvad vores store ambition i verden skal være, hvordan vi skal leve op til den, hvordan vi skal få fortalt historien, om det vi gør, så omverdenen tror på den og får tillid til os?

Det er nok ikke det rigtige spørgsmål. Det er nok snarere et spørgsmål om, hvorvidt man når at komme med på det rigtige hold. Allerede nu ved vi, at store virksomheders gennemsnitlige levetid er omkring 15 år, mens den plejede at være 75 år. Overlevelse kræver altså noget andet i dag, en det gjorde engang.

Hvad det andet er, kan SustainAbilitys årlige survey af sustainability leaders give et bud på. For første gang siden det første survey i 1992, er forventingerne til den private sektor og nationale regeringer lige høje, når det handler om, hvem der forventes at gøre noget for at skabe mere bæredygtige samfund og løse verdens store problemer. Det resultat bakkes op af det årlige Edelman "Trust Barometer", som viser af 80% af deres deltagere forventer virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen.

Vejen til de løsninger går for resten gennem partnerskaber. 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia