Forbrugere: for mange nye mobiltelefoner og for lille indsats for at genbruge

Kunderne vil have færre nye udgaver af mobiltelefonerne. Virksomhederne bør bruge flere kræfter på at øge genbrug af materialerne. Vil løse affaldsproblemer og skabe nye indtægter.

Mobiltelefoner kasseres i stort omfang, men genbrug er alt for lidt udbredt på trods af et stort behov for at reducere mængden af elektronisk affald. .

19.08.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Ifølge en ny undersøgelse foretaget af Greenpeace er kunderne egentlig ikke interesseret i den evige strøm af nye, marginalt anderledes mobiltelefoner. Lige over halvdelen af deltagerne i undersøgelsen siger, at de synes producenter sender for mange nye modeller på markedet. Det skriver The Guardian d. 15. august 2016.

Undersøgelsen, med 6.000 deltagere, er gennemført i USA, Mexico, Rusland, Tyskland, Kina og Sydkorea i juli måned i år. Lanceringen af resultaterne er startskuddet på en større kampagne fra Greenpeace målrettet IT-industrien.

For på trods af lovgivning i f.eks. EU er elektronisk affald stadig en af de hurtigst voksende affaldsstrømme i verden. FN angav den samlede globale mængde i 2014 til at være 41 millioner ton, hvoraf 90 procent bliver illegalt dumpet eller eksporteret til udviklingslande, hvor affaldet skaber miljø- og sundhedsproblemer.

Producenter bør hjælpe med genbrug
Mere end 80 procent af mobilejerne vil gerne have telefoner, som nemt kan repareres og holde i længere tid. Men i stedet har de mindst tre gamle telefoner liggende i skufferne derhjemme.

Genbrug af mobiltelefoner er lav set i forhold til andre el-artikler. Det er bl.a. fordi folk ikke ved, hvor de skal henvende sig, for at få det til at ske, siger Greenpeace. Næsten halvdelen af undersøgelsens deltagere mener, at producenterne har mest ansvar for at gøre genbrug af telefoner bredt tilgængeligt.

Den i Danmark suverænt største mobilsællert er Apples iphones (47 procent af alle smartphones solg i 2015) efterfulgt af Samsung (26 procent). Virksomhederne skriver på deres hjemmesider, at man skal bruge de kommunale genbrugsstationer, eller også henviser de til den EU-lovgivning, som regulerer elektronisk affald. Men altså ikke noget eget tilbagetagningsprogram, som virksomhederne ellers praktiserer i bl.a. USA og Storbritannien.  På verdensplan antager man, at det kun er i 12,5 procent af handlerne med mobiltelefoner, hvor kunden indleverer sin gamle mobil samtidig.

Genbrug som problemløser og forretning
”Genbrug er ikke den endelige løsning, det er en cirkulær forretningsmodel, hvor indsamling og genbrug af materialer og langtidsholdbare batterier er overskudsgivende forretningsområder,” siger Chih An Lee fra Greenpeace.

Der er ideer nok, til hvad man kan bruge gamle mobiltelefoner til. IBM har udviklet en metode til at omdanne gamle smartphones til plastic, man bruger til f.eks. medicinsk udstyr. En professor fra Sydkorea arbejder på at bruge brugte batterier fra telefoner til soldrevne LED-lamper til områder uden strømforsyning. Og amerikanske Modifi tager gamle smartphones og laver dem om til sensorer til tyverisikring og babyalarmer.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København