Forbrugerrådet: Butiksansatte melder pas på samfundsansvar
Ansatte i de danske supermarkeder kan ikke forklare butikkens egen indsats for større samfundsansvar. Det viser en undersøgelse, som Forbrugerrådet står bag.
Forbrugerrådets korps af såkaldte Markedsagenter har været på besøg i danske supermarkeder. Her har de blandt andet spurgt butikkens ansatte, hvad kæden gør for at sikre at de mennesker, der producerer de solgte produkter, har ordentlige arbejdsforhold.
Halvdelen af de ansatte kunne slet ikke svare på spørgsmålet, nogle få gjorde et forsøg, mens andre valgte at henvise til butikkens hjemmeside.
Butikskæder vil ikke svare
Hos Forbrugerrådet er man dog ikke overrasket over medarbejdernes uvidenhed. Butikskæderne har nemlig også selv svært ved at redegøre for samfundsansvar.
Således har Forbrugerrådet to gange forsøgt at få de store dagligvarekæder til at besvare spørgsmålet. Og begge gange har det dog været yderst vanskeligt at vriste et svar ud af dem - selvom de blev tilbudt et møde, hvor Forbrugerrådet kunne hjælpe med besvarelsen.
Coop har som eneste virksomhed svaret på spørgsmålet begge gange, og Lidl en enkelt gang, mens Dansk Supermarked, Aldi, Rema1000 og SuperBest aldrig har svaret.
”Det er ikke godt nok, hvis man vil bryste sig med samfundsmæssig ansvarlighed eller CSR. Det handler nemlig i høj grad om åbenhed. En ting er, at de ansatte i butikkerne ikke kender kædens politik for samfundsansvar, men de bør som minimum kunne henvise kunderne til, hvor de kan få mere at vide. Det kræver dog, at butikskæderne tager sig gevaldigt sammen,” siger Claus Jørgensen, miljøpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.
Undersøgelsen viser dog også, at butiksmedarbejderne har ganske godt styr på de etiske varemærker. 80 procent af de ansatte kunne give et svar på, hvad det betyder, at en vare er mærket med for eksempel et Fairtrade-logo.
-LA