Fortæl verden, at din virksomhed er socialt ansvarlig
Små og mellemstore virksomheder gør sig også CSR, Corporate Social Responsibility, men de holder det hemmeligt til forskel fra de større virksomheder.
DIs undersøgelse viser, at halvdelen af de danske små og mellemstore virksomheder beskæftiger sig på en eller anden måde med CSR, men at kun hver fjerde af samme virksomheder lader omverdenen vide noget som helst om det arbejde. Hver tredje undlader endda at fortælle deres professionelle kunder om deres CSR-arbejde.
Det er synd og skam for mange af disse virksomheder. De ville opnå en stor gevinst ved at integrere deres eksisterende CSR-indsats i virksomhedens forretningsstrategi og fortælle deres omgivelser om det. CSR-aktiviterer betyder nemlig meget for handelsvirksomhedernes kunder, såvel som for fremtidige medarbejdere, siger DI-konsulent Peder Søgaard, der desuden påpeger, at tidligere DI-undersøgelser har vist, at kunderne går meget op i CSR-aktiviteter, når de vælger produkter.
Vejledningspjecen indeholder både information, gode råd og praktiske eksempler på hvordan handelsvirksomhederne kan gribe sin CSR-indsats an. Der er også hjælp at hente når handelsvirksomheden gerne vil fortælle omverdenen om den indsats de yder.