Fremgang for Fairtrade
I 2010 oplevede Fairtrade-mærkede varer 15 procent vækst i et tungt detailmarked. Danmark er dermed et af de lande, der har det højeste salg af Fairtrade-varer per indbygger.
Mens de danske forbrugere sparer, er der fortsat salg i etik og ordentlige arbejdsforhold. Det viser de sidste nye estimater fra Fairtrade Mærket, der står som garant for ordentlige arbejds- og levevilkår for arbejdere i fattige lande.
Fairtrade-mærkede varer oplevede en vækst på 15 pct. i 2010 i et dansk detailmarked, der stort set ikke bevægede sig ud af stedet.
”Langt de fleste danskere vil gerne gøre noget for en bedre verden. At købe Fairtrade-mærkede varer er blevet en konkret ting, de kan forholde sig til,” siger generalsekretær Judith Kyst fra Fairtrade Mærket Danmark til Jyllands Posten.
Det generelle detailsalg faldt 0,3 pct. i 2010 i forhold til 2009, viser tal fra Danmarks Statistik og det gør væksten endnu mere imponerende, mener Judith Kyst
”Det er nemt nok at vokse i opgangstider, men det er fantastisk, at vi vokser så meget i et marked, der flader ud,” siger Judith Kyst.
Hun oplyser, at Danmark nu er et af de lande med det største salg af Fairtrade-produkter per indbygger. England og Schweiz er dog stadig foran.
I gennemsnit lægger den danske forbruger for 80 kroner Fairtrade-mærkede varer i kurven hvert år.
Csr.dk har tidligere skrevet om blandt andet Fairtrade-mærkets vækst. Læs mere her:
http://www.csr.dk/hg/cs/artikel.nsf/0/LANN86AJJG
- LA