Fremtidens forretningsmodel er cirkulær
Millennials stiller krav til produkt og produktion - til hele varens spor. På Responsible Sourcing 19. maj er der debat om cirkulære løsninger ved bl.a. Philips og IDH Sustainable Trade modereret af Accenture Strategy om fremtidens forretningsmodel.
I World Economic Forum’s rapport med titlen ’Beyond Supply Chains’ – udviklet i et samarbejde med Accenture – identificeres 31 visioner for forsyningskæder, der kan give ’triple advantage’. Det er værditilførsel, der er til gavn for både forretningen, stakeholdere og miljø. Det er altså tre-dobbelt værdiskabelse, der kan kvantificeres. Implementering kan øge lønsomheden med op til 20 %, reducere omkostninger fra forsyningskæden med 9-16 % og forøge både det økonomiske afkast og brand value med mellem 15-30 %. Tilsammen er det tiltag, der skaber solide konkurrencefordele.
At skabe triple advantage
’The Circulars 2016’ – WEF YGLs fejring af cirkulære løsninger – tæller blandt andre Philips, der via ’triple advantage’ skaber cirkulære løsninger, der bidrager til øget værditilførsel. At sikre lønsom drift og stabil forretningsførelse, som et fundament for udvikling, er helt centralt på tværs af sektorer. ”Feltet af finalister og vindere peger på, at den klassiske sourcing- model er under forandring. Driveren er ikke længere (kun) reduktion af omkostningerne ved produktion” fortæller Kristoffer Hvidsteen.
Ifølge Accenture Strategys rapport ’Driving competitiveness through ethical supply chains’ vil de firmaer, der ikke implementerer bæredygtige værdikæder risikere at tabe konkurrenceevne- En række ledende virksomheder viser nu vejen. Det kan reduceres risici og det kan være omkostningsminimerende at indregne sociale og miljømæssige forhold. Det er muligt at handle etisk, og bygge brand- value, imens kommercielle mål indfries.
”Det er tydeligt, at der er opstået en bredere forståelse af hvordan Key Performance Indicators realiseres”, vurderer Kristoffer Hvidsteen, og uddyber at ”bidragene fra klassiske effektivitets-og lønsomhedsberegning samtænkes i stigende grad med bidrag fra initiativer, der i sin natur opfattes som bæredygtighed”.
Letvægtsemballage og ressourcereduktion
Emballageløsninger er en udfordring. Dén finder genklang på tværs af industrier. Men det kan være ganske simple løsninger der giver værdi. Unilever har fx via re- design i pakke- og palleløsninger optimeret transportløsninger. Det estimeres, at emballageløsningerne har mindsket CO2 udledningen med 277 tons og peger i retningen af besparelser for $200.000, mens injiceret gas i en emballageproduktion kan reducere materialeforbruget med 15 %. Det er nytænkning; nye løsninger.
”At nytænke og samskabe løsninger er en del af fremtidens forretningsmodel, og denne tendens ses allerede blandt Accenture Strategys kunder” udtaler Kristoffer Hvidsteen.
Strategisk samarbejde – imellem konkurrenter
Værdien ved samarbejde er tydelig i det partnerskab, som Nestlé og PepsiCo er indgået. Det er målbare resultater – med effekt. Ved optimering af kundeoverlap og prioriteringer af fulde vognlæs- mindskes transportomkostningerne med 44 % og CO2- udledningen er reduceret med 55 %. Det har altså både afledt omkostningsreduktion og mindsket miljøpåvirkningen. Det har også optimeret på leverancerne, der resulterer i et højere serviceniveau og øget tilfredshed fra kunderne i detailhandlen - for de bevidste forbrugere stiller krav til valgfrihed og om tilgængelighed på friskvarer.
Digitaliseringen er en, ekstra, fremadrettet præmis. ”Der lyder ganske rigtigt i nogen grad bekymrende toner omkring Digital Disruption” siger Kristoffer Hvidsteen, som dog peger på potentialet for innovation: ”Det åbner for helt nye muligheder, forretningsmodeller og løsninger, der kan gå på tværs”. Tilgængeligheden af BIG Data gør ganske enkelt, at der kan hentes nye indsigter. Det giver øget åbenhed og øget tilgængelighed, der igen kan bruges strategisk til at skabe nye løsninger og åbne for partnerskaber. Tendensen er en mere holistisk værdiskabelse, der er centreret om cirkulære – og nyskabende – løsninger.
2 centrale udviklingstrends, der skal navigeres i forhold til ifølge Accenture Strategy
- Big Data og Digital Business åbner for nye cirkulære løsninger, gennemsigtighed og sporbarhed i leverandørkæden. Digital Disruption medfører betydelige forandringer i industrier og giver muligheder for nye tværgående samarbejde og løsninger
Hent inspiration fra stærke oplægsholdere på løsninger, der kan skaleres med Fairtrade Mærket, CSR LINK, DTU og Accenture Strategy til Responsible Sourcing d. 19. maj - læs mere her.