Fremtidens forretningsmodel er cirkulær

Millennials stiller krav til produkt og produktion - til hele varens spor. På Responsible Sourcing 19. maj er der debat om cirkulære løsninger ved bl.a. Philips og IDH Sustainable Trade modereret af Accenture Strategy om fremtidens forretningsmodel.

Debat om cirkulære løsninger 19. maj.

27.04.2016

CSR.dk

I World Economic Forum’s rapport med titlen ’Beyond Supply Chains’ – udviklet i et samarbejde med Accenture – identificeres 31 visioner for forsyningskæder, der kan give ’triple advantage’. Det er værditilførsel, der er til gavn for både forretningen, stakeholdere og miljø. Det er altså tre-dobbelt værdiskabelse, der kan kvantificeres. Implementering kan øge lønsomheden med op til 20 %, reducere omkostninger fra forsyningskæden med 9-16 % og forøge både det økonomiske afkast og brand value med mellem 15-30 %. Tilsammen er det tiltag, der skaber solide konkurrencefordele.

At skabe triple advantage
’The Circulars 2016’ – WEF YGLs fejring af cirkulære løsninger – tæller blandt andre Philips, der via ’triple advantage’ skaber cirkulære løsninger, der bidrager til øget værditilførsel. At sikre lønsom drift og stabil forretningsførelse, som et fundament for udvikling, er helt centralt på tværs af sektorer. ”Feltet af finalister og vindere peger på, at den klassiske sourcing- model er under forandring. Driveren er ikke længere (kun) reduktion af omkostningerne ved produktion” fortæller Kristoffer Hvidsteen.

Ifølge Accenture Strategys rapport ’Driving competitiveness through ethical supply chains’ vil de firmaer, der ikke implementerer bæredygtige værdikæder risikere at tabe konkurrenceevne- En række ledende virksomheder viser nu vejen. Det kan reduceres risici og det kan være omkostningsminimerende at indregne sociale og miljømæssige forhold. Det er muligt at handle etisk, og bygge brand- value, imens kommercielle mål indfries.

”Det er tydeligt, at der er opstået en bredere forståelse af hvordan Key Performance Indicators realiseres”, vurderer Kristoffer Hvidsteen, og uddyber at ”bidragene fra klassiske effektivitets-og lønsomhedsberegning samtænkes i stigende grad med bidrag fra initiativer, der i sin natur opfattes som bæredygtighed”.

Letvægtsemballage og ressourcereduktion
Emballageløsninger er en udfordring. Dén finder genklang på tværs af industrier. Men det kan være ganske simple løsninger der giver værdi. Unilever har fx via re- design i pakke- og palleløsninger optimeret transportløsninger. Det estimeres, at emballageløsningerne har mindsket CO2 udledningen med 277 tons og peger i retningen af besparelser for $200.000, mens injiceret gas i en emballageproduktion kan reducere materialeforbruget med 15 %. Det er nytænkning; nye løsninger.

”At nytænke og samskabe løsninger er en del af fremtidens forretningsmodel, og denne tendens ses allerede blandt Accenture Strategys kunder” udtaler Kristoffer Hvidsteen.

Strategisk samarbejde – imellem konkurrenter
Værdien ved samarbejde er tydelig i det partnerskab, som Nestlé og PepsiCo er indgået. Det er målbare resultater – med effekt. Ved optimering af kundeoverlap og prioriteringer af fulde vognlæs- mindskes transportomkostningerne med 44 % og CO2- udledningen er reduceret med 55 %. Det har altså både afledt omkostningsreduktion og mindsket miljøpåvirkningen. Det har også optimeret på leverancerne, der resulterer i et højere serviceniveau og øget tilfredshed fra kunderne i detailhandlen - for de bevidste forbrugere stiller krav til valgfrihed og om tilgængelighed på friskvarer.

Digitaliseringen er en, ekstra, fremadrettet præmis. ”Der lyder ganske rigtigt i nogen grad bekymrende toner omkring Digital Disruption” siger Kristoffer Hvidsteen, som dog peger på potentialet for innovation: ”Det åbner for helt nye muligheder, forretningsmodeller og løsninger, der kan gå på tværs”. Tilgængeligheden af BIG Data gør ganske enkelt, at der kan hentes nye indsigter. Det giver øget åbenhed og øget tilgængelighed, der igen kan bruges strategisk til at skabe nye løsninger og åbne for partnerskaber. Tendensen er en mere holistisk værdiskabelse, der er centreret om cirkulære – og nyskabende – løsninger.

2 centrale udviklingstrends, der skal navigeres i forhold til ifølge Accenture Strategy
- Big Data og Digital Business åbner for nye cirkulære løsninger, gennemsigtighed og sporbarhed i leverandørkæden. Digital Disruption medfører betydelige forandringer i industrier og giver muligheder for nye tværgående samarbejde og løsninger

Hent inspiration fra stærke oplægsholdere på løsninger, der kan skaleres med Fairtrade Mærket, CSR LINK, DTU og Accenture Strategy til Responsible Sourcing d. 19. maj - læs mere her.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

07.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer skræddersyet løsning til SMV’ers bæredygtighedsarbejde

02.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Mobile datacentre er fremtiden – Schneider Electric opskalerer produktionen

01.04.2025Fristads Kansas

Sponseret

I front i tekstilbranchen: Virksomhed har cirkulær produktion i kernen af sin forretning

31.03.2025Schneider Electric

Sponseret

Harmony NFC kontrolrelæer og timere er nu fuldt kompatible med iOS

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

30.04.2025

Sted

Aarhus & København