17.03.2016  |  Samfund

Fremtidens partnerskaber

Indhold fra partner Hvad er dette?

I dag lancerer vi en ny guide og praktiske værktøjer, der giver virksomheder og civilsamfundsorganisationer ideer til, hvordan man kan skrue partnerskaber sammen.

Partnerskaber mellem virksomheder og civilsamfund skal skabe både forretning og udvikling.

Samarbejde mellem virksomheder og civilsamfundsorganisationer handler stadig i høj grad om donationer og velgørenhed. Men med FNs nye globale udviklingsmål er der sat kraftigt spot på det medansvar og de muligheder, som virksomheder har i forhold til global udvikling. Det nye buzzword er partnerskaber – og Røde Kors i Danmark har de sidste to år sammen med en række tætte partnere stået i spidsen for et projekt, der nu munder ud i en gratis platform, som vil inspirere og guide fremtidens partnerskaber.

”Man har talt om det længe. Alligevel er partnerskaber stadig abstrakt snak for mange. Det er heller ikke uden udfordringer at arbejde på tværs af sektorer. Fx kan vi se, at der er behov for fokus på metoderne i samarbejdet: Hvordan sikrer vi, at man forstår hinanden – og de gensidige forventninger? Røde Kors har konkrete erfaringer fra partnerskaber med blandt andre Grundfos. Og CARE Danmark har fx arbejdet tæt sammen med COOP. Det er erfaringer som disse, der er kernen i den nye vidensplatform og guide, som vi håber, at mange virksomheder og organisationer vil kunne bruge”, siger Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors i Danmark.

Siden 2014 har over 30 virksomheder og civilsamfundsorganisationer bidraget til projektet, som Røde Kors har taget initiativ til, og som Danida har finansieret. Resultatet er en guide, der giver virksomheder og civilsamfundsorganisationer ideer til, hvordan man kan skrue partnerskaber sammen. Vel at mærke, så de skaber værdi både på den økonomiske bundlinje og i de ofte fattige lande, hvor projekterne bliver gennemført.

Det vigtige er at finde det match, hvor virksomhed og civilsamfundsorganisation begge kan bruge deres kernekompetencer og på det grundlag identificere fælles mål. Derfra kan de så skabe noget nyt: En ny tilgang. En ny forretningsmodel. En ny teknologi i et nyt marked”, forklarer Bahare Haghshenas, Senior Manager, Deloitte.

For virksomheder handler det blandt andet om at få øje på den viden om lokalsamfund og den lokale forankring, civilsamfundsorganisationerne har. Det kan udnyttes til at udvikle nye måder at drive forretning på – og til at sikre, at blandt andet produktion i udviklingslande sker på bæredygtige vilkår.

For civilsamfundsorganisationerne handler det om også at se, hvordan virksomhedernes specialiserede viden og redskaber kan bidrage til at udvikle bedre og mere bæredygtige løsninger på de humanitære og miljømæssige udfordringer, verden står overfor i dag.

”Jeg er meget taknemlig for det store engagement, som alle involverede organisationer og virksomheder har vist. Det peger klart på, at viljen til partnerskaber er stor. Vi kan alle se, at de humanitære udfordringer, som vi står overfor i verden i dag, ikke kan løses med midler og ressourcer fra én organisation eller én sektor alene”, siger Anders Ladekarl.

Platformen giver både konkrete og inspirerende cases, gode råd til at komme i gang – og praktiske værktøjer, der guider udviklingen af partnerskaber på tværs af sektorer.

For mange, både civilsamfundsorganisationer og virksomheder, kræver det en helt ny måde at tænke på, siger Vibeke Tuxen, Sustainability Project Consultant i Grundfos: ”Vi vil gerne sikre bæredygtig vækst og producere energieffektive produkter, der er med til at gøre verden grønnere. I dag kræver det innovative og langvarige partnerskaber på tværs af sektorer og med både bundlinjeværdi for virksomheden og værdi for de lokalsamfund og civilsamfundsorganisationer, som vi interagerer med.”

Guiden er gratis og tilgængelig online her: http://www.access2innovation.com/theguide

Mere fra Deloitte

Deloitte

www.deloitte.dk

Deloitte Sustainability har erfaring med en bred vifte af opgaver, inden for samfundsansvar, risikostyring og rapportering, på tværs af industrier og virksomheder af forskellige størrelser. Vi hjælper erhvervslivet til at foretage et strategisk skift mod en positiv indvirkning på samfundet, fordi det skaber konkurrencefordele og er økonomisk rentabelt. Vores rådgivning tager udgangs…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere