Frivilligt arbejde gavner CSR-profilen
Det er sundt for CSR-imaget, hvis virksomheder lader medarbejderne arbejde frivilligt i arbejdstiden, eller kan bryste sig af succesfulde partnerskaber.
Virksomheder der kan prale med corporate volunteering, CSR-partnerskaber og donationer har store chancer for at få spalteplads og rosende ord med på vejen i medierne. Det viser en analyse fra Infomedia, der har undersøgt medieomtalen af CSR gennem de sidste fem år i de tre landsdækkende morgenaviser.
Analysens resultater vækker begejstring hos CSR-ekspert Sune Skadegaard Thorsen fra GLOBAL CSR:
Det er positivt, at medierne er så åbne overfor at fortælle om virksomhedernes positive bidrag til bæredygtig udvikling, siger han.
Anti-korruption trækker ned
Undersøgelsen viser også, at de noget tungere emner som anti-korruption, skat og arbejdstagerrettigheder derimod er områder, som ikke giver specielt positiv medieomtale.
Resultaterne fra undersøgelsen peger på, at tre ud af fire artikler, som omhandler CSR og anti-korruption er negativt vinklet, og samme andel af de historier der omhandler corporate volunteering, hvor medarbejdere laver frivilligt arbejde i deres arbejdstid, er skrevet med en positiv vinkel.
Forskellen mellem de emner som enten får meget positiv eller negativ omtale opfatter jeg som et udtryk for, at medierne faktisk har godt styr på at skelne mellem proaktive CSR-aktiviteter og de problemstillinger, som alle virksomheder skal have styr på, men som ikke nødvendigvis giver point i forhold til CSR, uddyber Sune Skadegaard Thorsen.
-LA