16.03.2015  |  Strategi & ledelse

Indspark: Det er vigtigt at få sat kød og blod på CSR-initiativerne

Indhold fra partner Hvad er dette?

I februar 2015 tog to medarbejdere fra Frokost.dk til Sydindien for at besøge virksomhedens to CSR-initiativer. Frokost.dk vil gerne opfordre andre virksomheder til at engagere sig og møde de involverede ansigt til ansigt – uanset hvor langt fra Danmark de måtte befinde sig.

Normalt sidder vi ved vores skriveborde i centrum af København eller bag rettet på vej til kunder eller samarbejdspartnere. I løbet af dagen skinner solen ind af vinduet og får os til at længes efter forår. Sådan er vinterdagene ofte i mange danske virksomheder. Men en kollega og jeg fik skiftet en helt almindelig arbejdsuge i februar 2015 ud med 9 oplevelsesrige dage 7.500 km fra København. Vi rejste til Sydindien for at besøge Frokost.dk’s to CSR-initiativer: Vores skole og vores mikrolånsprojekt.

Et mikrolånsprojekt drevet af to enlige søstre
Vores første stop på rejsen var ved vores mikrolånsprojekt for udsatte kvinder i storbyen Chennai. Frokost.dk har givet et mikrolån på 2000$ til et gadekøkken i et fattigt kvarter. Køkkenet drives af to søstre, som hver dag sælger klassiske indiske retter fra en lille madvogn. Maden er vegetarisk, og der er ikke sparret på krydderierne. Som følge af mikrolånet har kvinderne kunnet skabe en bæredygtig forretning, som nu genererer nok overskud til, at de kan forsørge hele deres familie. Når de har betalt lånet tilbage, reinvesterer vi pengene i et nyt projekt.

Vi har valgt at støtte kvinder, fordi vi mener, at vi på den måde hjælper flest muligt. Den pointe ses også på verdensbedstenyheder.dk, hvor de skriver: ”at der med bedre vilkår for kvinder følger en lang række positive sidegevinster, der ikke kun er til gavn for kvinderne selv”. Ifølge verdensbedstenyheder.dk viser flere undersøgelser nemlig, at: ”når kvinderne får egen indtægt, stiger uddannelses- og sundhedsniveauet for hele familien”. For at finde det helt rigtige projekt for os, har vi gjort brug af vores partnerskab med NGO’en Periamma. I fælleskab fandt vi frem til de kvinder, som vi valgte at støtte.

Det har også været vigtigt for os, at projektet kom til at handle om mad. Dette fordi vi selv arbejder med frokost og brænder for god mad. Et krav til projektet har været, at der skulle være en direkte relation til vores kerneforretning, og det har også gjort det nemmere at relatere til for interne såvel som eksterne interessenter.

Mødet med kvinderne i gadekøkkenet
Efter at have gået i gennem et smalt stræde med høje huse på hver side, nåede vi frem til gadekøkkenet, som ligger på en lille åben plads. Boden var omringet af unge og gamle kvinder med børn, som var ved at købe frokost. I Chennai er der ikke ret mange, som selv laver mad om morgenen og til frokost – de fleste køber mad. Så der er godt gang i biksen i løbet af dagen. Bliktallerkener med ris og grønsagsretter blev langet over ”disken”, og der blev serveret frokost for os – vi smagte selvfølgelig på det meste.

Læs også: Interview med Connie Nielsen

Den ene søster fortalte os om deres forretning, som nu understøtter hele deres familie økonomisk. Hver måned kan hun spare lidt penge op, som skal bruges til børnenes skolegrej. Hun viste os køkkenet, hvor de laver maden. Der var to kogeplader, et køleskab, en reol med potter og pander og to vandhaner. Det er selvfølgelig meget mindre og mere beskedent end de køkkener, som normalt laver mad hos Frokost.dk i Danmark, men det fungerede for kvinderne, og alt andet lige er det mere avanceret end de fleste andre køkkener i området.

70 fattige men glade børn
Dagen efter gik turen til Gingee – en lille landsby ca. 4,5 times kørsel fra Chennai. Her skulle vi besøge Frokost.dk’s skole, hvor 70 børn i alderen 2-6 år går. Frokost.dk’s kunder støtter automatisk skolen, for vi donerer 5 øre pr. frokostkuvert til drift og udvikling. Hvert år bliver det til ca. 100.000 kr., som finansierer hele skoleprojektet.

Mange af børnene komme fra meget fattige kår, og de flestes forældre har lange arbejdsdage i markerne omkring landsbyen. Det er en stor fordel for forældrene, at deres mindste børn kan komme i skole om dagen. På den måde ved de, at der er nogen, som passer godt på dem, mens de er væk.

Læs også: Ikea-tøjdyr sikrer skolegang for fattige børn

Besøget på skolen blev en livsbekræftende og rørende oplevelse. Børnene er ikke vant til ”turister”, så de var meget nysgerrige og generte. Både børnene og lærerinderne skulle lige se os lidt an. I starten var lærerinderne meget formelle og næsten for høflige, men de ”tøede” hurtigt op. Det mærkede vi især på dag 2 på skolen, hvor vi tog dem alle med på udflugt til Gingee Fort. Her slog de sig løs - de grinede, gyngede i et træ, dansede og hyggede sig. Senere viste de os rundt i landsbyen, hvor flere af dem bor. Det var så rørende at blive inviteret ind i deres hjem. Mange af husene er bygget af ler, grene og palmeblade. Det var meget inspirerende at se, hvor meget de får ud at de få ting, de har – det kan vi lære noget af.

Hvad har det betydet for Frokost.dk, at vi var afsted?
Vores engagement i projekterne er blevet endnu større. Det at vi har været afsted, har helt klart givet initiativerne fornyet energi, og de er blevet mere forankrede blandt alle ansatte i Frokost.dk. Tilbage i 2013 var to medarbejdere også i Indien for at besøge skolen, men vi har fået en del nye kollegaer siden da. Nu hvor vi har været afsted igen, kender alle til initiativerne, og vi er blevet flere ”CSR-ambassadører”. Vi føler, at vi har ejerskab i vores skole og mikrolånsprojekt, og det styrker vores fællesskab internt. Vi donerer alle sammen vores firmafødselsdagsgave til skolen, og vores engagement har også betydet, at flere kundeevents og interne arrangementer har haft fokus på projekterne. Desuden kan alle interesserede altid følge skolen på Facebook, hvor den har sin egen profil.

Tag afsted!
Kort sagt kan jeg kun anbefale andre virksomheder at prioritere medarbejdernes engagement i de socialt ansvarlige initiativer. Det giver så meget værdi at se tiltagene med egne øjne. Det styrker projekterne, når de involverede møder hinanden. Der knyttes personlige relationer og skabes nye netværk. Engagement og aktiv deltagelse resulterer i en masse viden og energi, som gavner alle involverede. Så det er bare med at komme afsted.

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere