FSC sætter spot på bæredygtigt skovbrug
I denne uge afholdes FSC Ugen 2015, hvor NGOer, virksomheder og organisationer synliggør FSC-mærket og sætter fokus på bæredygtigt skovbrug.
Sammen med danske NGOer, virksomheder og organisationer vil FSC Danmark i denne uge gøre FSC-mærket mere synlig for danskerne samt sætte spot på, hvad man som forbruger kan gøre for at støtte op.
Således vil danskerne blive gjort ekstra opmærksomme på FSC-mærket og dets betydning, for eksempel igennem oplysningsarbejde fra danske NGOer eller igennem synliggørelse af konkrete FSC-produkter.
Man vil derfor både kunne støde på FSC-mærket og dets betydning i online medier, dagblade, reklamer, på de sociale medier og i butikkerne, som sælger FSC-produkter.
"Verdens skove forsvinder med voldsom hast, og hvis vi skal stille noget op, skal vi agere nu. Samtidig ser vi, at de skove, som består, har ringe vilkår for dyrelivet og skovenes lokalbefolkninger. Med et FSC-mærke kan man som forbruger være med til at ændre den sag, fordi man ved, at de produkter, som man køber af træ og papir, stammer fra bæredygtige og ansvarligt drevne skove, siger Loa Dalgaard Worm, sekretariatsleder i FSC Danmark.
Endvidere motiverer man samtidig de lokale skovejere økonomisk til at bevare deres skove frem for at omlægge dem til marker, plantager eller lignende, understreger Loa Dalgaard Worm.
Læs også: Træhandelskoncernen DLH mister FSC-mærket
Blandt medaktørerne i synliggørelsen af FSC-mærket er blandt andre Red Orangutangen, Coop, Randers Regnskov, WWF Verdensnaturfonden, Arla og XL-byg kæden.
- JKK