24.10.2017  |  Klima, miljø og energi

Gå i seng med god samvittighed

Indhold fra partner Hvad er dette?

Der er ingen grund til at ligge søvnløs om natten og tænke på miljøet. Auping sigter mod, at forbrugere i fremtiden kan gå i seng med god samvittighed og har en ambition om inden 2020 at være 100 pct. bæredygtige.

Auping er som den første og eneste sengevirksomhed certificeret med Cradle to Cradle, som sikrer, at virksomheden designer produkter i rene materialer, der kan skilles ad og genbruges i en uendelighed. 

Beslutningen om at centralisere de daværende tre fabrikker til en samlet CO2-neutral fabrik blev taget i 2010 og allerede i oktober 2014 stod den mest bæredygtige sengefabrik klar i Deventer, Holland, til den videre produktion af stilsikre kvalitetssenge.

Aupings vision om bæredygtighed

Vi mener, at en god nattesøvn bidrager til et sundt og energifyldt liv. I den forbindelse er holdbar produktkvalitet og bæredygtighed to faktorer, der er uløseligt forbundet. Derfor skaber vi bæredygtige relationer til vores omgivelser, til miljøet og til mennesker. Det begyndte allerede i 1888, da Johannes Auping udviklede spiralnetbunden – en fortræffeligt ventilerende og sund seng i en solid kvalitet.

100% cirkulær

Vi er bevidste om den stigende knaphed på energi, mineraler og råstoffer og om vores påvirkning af økosystemerne. Og derfor tog Auping i 2010 i de første skridt på vejen mod at opnå 100% cirkulær økonomi. Ambitionen er, at Auping i 2020 udelukkende vil fremstille 100% genanvendelige produkter.

Vi har i vores bæredygtighedsfilosofi tilsluttet os C2C-princippet, så vi ikke længere kasserer affald men benytter det, som råstof til noget nyt. I 2012 modtog Auping som den første sengefabrikant i Holland et C2C-certifikat for sin Essential seng. Endvidere har Auping været C2C-certificeret som virksomhed siden 2012.  

Vores bæredygtighedsstrategi er bygget op om tre forskellige søjler, som indfrier vores ambition om at opnå en 100 pct. cirkulær økonomi:

Materialer: 100% genanvendelige produkter, som er fremstillet af mindst 90% genanvendte materialer: Produktudvikling og produktion, som er fuldt ud rettet mod genanvendelse af alle materialer. Vi gør således brug af materialer, der er defineret som positive, og Auping implementerer en cirkulær og integreret forretningsmodel i hele forsyningskæden.

Energi: Auping siger farvel til fossile brændstoffer, producerer energi på en positiv måde og nedsætter vores vandforbrug til Cradle to Cradle Platin-standarden.

Menneskeorienteret: Vi kan ikke gennemføre en bæredygtighedspolitik på egen hånd. Derfor investerer Auping i stærke relationer og gode arbejdsforhold for vores medarbejdere samt i vores netværk, så vi skaber engagement og ejerskab for vores filosofi. Endvidere lægger vi stor vægt på transparens og samarbejde i forsyningskæden.

Fordele ved cirkulær økonomi

Hos Auping er bæredygtighed mere end en vigtig strategisk søjle i forretningsstrategien. Vi gør det ikke fordi at vi skal, vi gør det fordi, at vi har muligheden for det – og fordi at vi ser cirkulær økonomi som afgørende for profitabel vækst.

  • Cirkulær økonomi giver kontinuitet, fordi man er mindre afhængig af fossil energi og nye råstoffer. I fremtiden vil priserne fortsat stige som følge af ressourceknaphed.
  • Det stimulerer vores kreativitet og fleksibilitet: Når vi går bort fra "take-make-dispose"-tankegangen og udfordrer mennesker på alle niveauer, øges kreativiteten og evnen til at tænke i løsninger og alternative forretningsmodeller enormt.
  • Det fremmer samarbejde, transparens og innovation: Når vi udfordrer leverandørerne og engagerer dem i vores vision, øges det langsigtede samarbejde og transparensen i forsyningskæden. Det fremmer innovationsprocessen, fordi ressourcer og ekspertise på flere forskellige områder samles under ét.

Mere fra Royal Auping Scandinavia

Royal Auping Scandinavia

www.auping.dk

Et sundt liv med massere af energi begynder med en god nattesøvn. Auping blev grundlagt i 1888 af smeden Johannes Auping som revolutionerede sengebranchen ved at udtænke spiralnetbunden, som er vores unikke varemærke. Hos Auping arbejder vi stadig hver dag med nysgerrighed og passion for at videreudvikle morgendagens ultimative sovekomfort. Og dette er i vores øjne uløseligt forbundet med et bæred…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere