Genbrug med H&M
I dag indleder H&M et nyt initiativ, World Recycle Week, der har til formål at sætte fokus på cirkulært forbrug, og sigter efter at indsamle 1000 ton brugt tøj via kædens butikker verden over.
Genbrug og high street fashion er ikke to begreber, der normalt hænger specielt tæt sammen, men det vil modetøjsgiganten H&M søge at ændre på det næste uges tid. Med start i dag og frem til søndag den 24. april er det nemlig World Recycle Week i den svenske mastodont, der dermed vil sætte fokus på et mere cirkulært forbrug.
H&M har indsamlet tøj i sit Garment Collecting-initiativ siden 2013, hvorigennem 25.000 tons mere eller mindre udslidt tøj i alle mulige mærker er blevet indleveret af kædens kunder, der til gengæld er blevet belønnet med vouchers. På den baggrund har H&M siden da fremstillet tøj på basis af genbrugte tøjfibre, og på den måde søgt at ’slutte cirklen’ for tøjet, i stedet for at det ender på en losseplads eller i et forbrændingsanlæg.
Med World Recycle Week vil H&M via sine butikker på verdensplan indsamle 1.000 ton brugt tøj i løbet af de syv dage, og på den måde understrege sit fokus på den cirkulære tankegang, der i efteråret fik Ellen MacArthur Foundation til at udpege selskabet som Global Partner. Sammen med en video fra sangeren M.I.A. skal det få forbrugerne til at ændre deres vaner.
”Det her er den allerførste kampagne fra H&M, der fokuserer på ændret opførsel. Kampagnens centrale funktion er selvfølgelig at skabe opmærksomhed og forhåbentlig gøre genbrug cool og interessant – det synes vi jo det er. Det er det første skridt i retning af en cirkulær forretningsmodel, der er vejen til en bæredygtig fremtid for moden”, siger UK sustainability manager i H&M, Catarina Midby, til Marketing Week i forbindelse med kampagnens start i Storbritannien.
Læs også: Nyt bæredygtighedskodeks fra H&M
Det langsigtede mål er at intet tøj skal gå til spilde, men derimod indsamles til genbrug. Bare en enkelt t-shirt, der bliver udnyttet til nyproduktion, sparer ifølge H&M 2.100 liter vand.
-AK