Globaliseringen medfører nye CSR-krav
Direktøren for Green Network Egon Dall mener, at små- og mellemstore virksomheder og deres rådgivere bliver udfordret i forhold til CSR af, at et voksende antal virksomheder agerer internationalt.
Globaliseringen betyder ændrede CSR-krav til de små- og mellemstore virksomheder og det giver helt nye udfordringer for rådgivningsbranchen i forhold til at kunne levere en ydelse, som både favner den traditionelle rådgivning indenfor medarbejdertrivsel til rapportering indenfor FNs Global Compact, skriver adm. direktør Egon Dall i en klumme på netværkets hjemmeside.
"Uanset om man agerer på det danske hjemmemarked eller er en del af en stor international koncern forventes det, at der er styr på CSR-arbejdet og at det kan dokumenteres. Virksomhedernes klassiske CSR-indsatsområder indenfor miljø og medarbejdertrivsel får i dag følgeskab af krav om overholdelse af fx internationale menneskerettigheder, ansvarlig leverandørstyring, anti-korruption, innovation og udbredelse af miljøvenlige produkter", skriver Egon Dall.
Dokumentation nødvendig
Egon Dall mener, at selve dokumentationen af de gode tiltag, altså regulær rapportering og ikke mindst en sober og troværdig kommunikationsindsats er blevet stadig vigtigere:
"Det er nyt for mange små virksomheder, at de kan miste forretningsandele, når de fx ikke har ordentlig dokumentation af deres CSR noget som flere og flere udenlandske samarbejdspartnerne kræver. Ikke mindst globaliseringen har fremmet en mere tydelig CSR-dagsorden, som betyder at vi har virksomheder, som har brug for rådgivning og processtøtte til at udarbejde en CSR-rapport, der lever op til internationale rapporterings standarder og følger FNs Global Compact", skriver Egon Dall.
-UB