Gode råd til arbejdet med CSR i danske SMV’er
I arbejdet med CSR er SMV’er særligt udfordret i forhold til systematik og kompetencer, men frontløbere viser, at det kan give væsentlige fordele at få ordentligt fat om arbejdet.
Det er ikke dem, vi hører mest om. Men faktum er, at 90 procent af danske virksomheder har færre end 250 medarbejdere, og mange af dem lever en lidt hemmelig tilværelse som underleverandør til større – ofte internationale – kunder.
Adskillige projekter i regi af bl.a. Dansk Standard og Erhvervsstyrelsen, Green Network, Dansk Erhverv og Deloitte, har over de seneste fem år testet udfordringer og fordele for SMV’er, når det handler om CSR.
Man har f.eks. testet, om den internationale standard ISO26000 eller den danske standard DS4901 kan bruges af SMV’erne. Den første er en vejledning i arbejdet med samfundsansvar, mens den sidste giver mulighed for en egentlig certificering inden for CSR.
Projekterne har ført til udviklingen af værktøjer, nemlig Dansk Standards CSRguide (www.csrguide.dk) og Erhvervsstyrelsens CSR-drejebog, for at hjælpe SMV’er godt i gang med at drive ansvarlig virksomhed.
Læs også: SMV'er kan tjene penge på CSR
Stadig stort potentiale
Det helt store hul igennem er der dog ikke kommet endnu. Ifølge en undersøgelse foretaget af Erhvervsstyrelsen for et par år siden, begrundede 73 procent af de danske SMV’er, som arbejder med CSR, deres indsats med, at CSR er en moralsk forpligtigelse. Kun 23 procent af virksomhederne sagde, de arbejdede med CSR, fordi de mente, at det kunne betale sig økonomisk. De tal fik f.eks. Dansk Erhverv til at konkludere, at der var ”…et betydeligt uudnyttet potentiale for at øge forretningsværdien af CSR blandt SMV’erne”.
At få udnyttet dette potentiale er vigtigt. Ifølge Peter Engel, som er chefkonsulent i Dansk Standard, kan CSR i SMV’erne bidrage til, at erhvervslivets vækst er mere bæredygtig. Og med reference til sammensætning af dansk erhvervsliv, så er det langt fra nok, at de 10 procent af virksomhederne, som har mere end 250 medarbejdere, integrerer samfundsansvar, hvis både risici og muligheder skal håndteres.
Green Network, som fra Vejle tilbyder træning og rådgivning inden for CSR til netop SMV'er, vil gerne vove et bud på, hvor mange flere virksomheder som kunne få noget ud af at arbejde med CSR.
”Vores estimat er, at der nok er 4-5.000 små og mellemstore virksomheder i Danmark, som endnu ikke ved, hvordan de skal høste fordelene af at arbejde med CSR”, siger Kenneth Hald Jensen, som er direktør for Green Network.
To udfordringer
SMV’erne er særligt udfordret på to områder: de mangler systematik og kompetencer i arbejdet med CSR. Begge dele bunder i, at der i mindre virksomheder ofte ikke er mulighed for at have specialiserede medarbejdere ansat.
”Vores erfaring, fra det projekt vi har gennemført i samarbejde med Erhvervsstyrelsen, er, at der foregår masser af CSR-relateret arbejde i SMV’erne, men at det kan være svært at opnå en systematik, som giver det overblik, der skal til for at kunne prioritere i forhold til ens forretningsstrategi”, siger Peter Engel.
I projektet har Dansk Standard været med til at teste, om eksisterende standarder kan bruges af SMV’erne til at opnå en sådan systematik. Det har vist sig, at standarder som værktøj er en god hjælp.
”Virksomhederne fremhæver, at de får struktur og værktøjer til arbejdet, kommer hele vejen rundt om CSR og får prioriteret, sat mål og etableret handlingsplaner, hvilket samlet set giver den systematik, de mangler”, siger Peter Engel.
Det får jo ikke arbejdet til at lyde mindre omfattende, men en anden ting, deltagerne fremhæver, er, at det gør muligt at dele arbejdet op i overskuelige bidder.
Læs også: Mads Øvlisen: Samfundsansvar betaler sig
Svært, hvis man ikke ved, hvad man Laver
Green Network har i løbet af de sidste 22 år gennemført over 800 kursus- og træningsaktiviteter for virksomheder, der gerne vil videre med CSR-arbejdet, og har over de sidste to år oplevet en stigende efterspørgsel på netop træning i at arbejde strategisk med CSR.
”Vi ved fra deltagerne, at de ofte føler sig udfordret på kompetencer, når de skal arbejde med CSR. De har typisk andre opgaver inden for f.eks. kvalitetskontrol, HR eller kommunikation og kan så pludselig skulle til at finde ud af, hvad virksomheden skal gøre med miljø, menneskerettigheder og anti-korruption, f.eks. fordi en kunde beder dem om at dokumentere, at de har styr på de emner”, fortæller Kenneth Hald Jensen.
Han opfordrer samtidig SMVerne til at købe sig til hjælp eller uddannelse. Fordi de kunne nå længere og mere med flere kompetencer.
”SMV’ernes medarbejdere er dygtige, men de mangler tid og viden. At arbejde med CSR for de virksomheder kan handle om at tilfredsstille kundernes behov på en ny måde ved at gå ind og tage ansvar for noget af deres risiko eller om at gøre sig mere værd over for en potentiel investor eller køber af virksomheden. Det handler om forretning. Og så er det altså dumt at ikke at få lavet arbejdet ordentligt”, siger Kenneth Hald Jensen.
Hans forslag om at søge hjælp bakkes op af erfaringerne fra det seneste projekt, Dansk Standard var involveret i, hvor seks virksomheder testede brugen af ISO 26000. En af konklusionerne var nemlig, at sparring og rådgivning kan være nødvendigt i forhold til at fastholde fokus og få foretaget den nødvendige prioritering.
Nu sælger Green Network jo hjælp. Men Kenneth Hald Jensen får alligevel lov til at dele sine betragtninger om, hvorvidt det er dyrt at købe rådgivning.
”Hvad er mest hensigtsmæssigt? At virksomhederne bruger 10-20 procent af deres egen tid på at løse opgaven, som måske svarer til 70-140.000 kroner fremfor 20-40.000 kroner på at få hjælp udefra?”