Gode råd om dansk CSR i Thailand

Hvordan omsættes skandinaviske CSR-politikker til konkrete handlinger i Asien? CSR koordinator hos Fiskars - Royal Copenhagen Thailand, Charlotte Staib Hansen, deler praktiske erfaringer fra sit daglige arbejde med produktion og leverandører.

Med certificeringen Sustainable Business Change Manager har Charlotte Staib Hansen fået nye CSR-værktøjer med til Thailand..

Mange af os kender det rigtig godt: Virksomheden har udformet CSR-politikker og retningslinjer. Men hvordan omsætter man de gode intentioner og ambitioner til konkrete handlinger, der giver mening for den enkelte medarbejder i hverdagen? Også selvom der er mange tusind kilometer fra hovedkontor til fabrik?

Denne opgave er hverdagskost for Charlotte Staib Hansen, der som CSR koordinator hos Fiskars - Royal Copenhagen Thailand, arbejder helt inde i maskinrummet af virksomhedens daglige produktion i Thailand.

CSR-optimering af værdikæden: Fra audits til amme stuer

De sidste fem år har Charlotte Staib Hansen været bosat i Thailand, hvor hun hjælper Royal Copenhagen Thailands finske ejer, Fiskars, med at implementere og vedligeholde procedurer til styring af miljø- og arbejdsmiljøkrav lokalt i virksomhedens produktion og leverandørkæde.

I hverdagen kræver dette et arbejde med en bred vifte af initiativer - lige fra rapporteringer, forberedelse af audits til indretning af amme rum og ansvarlighed i leverandørkæden.

Nøgleord: Forberedelse & Forandringsledelse

Men det er ikke altid let at inkorporere en CSR-politik i de daglige beslutninger.

“Mange opfatter CSR som noget uhåndgribeligt – især i udlandet. Derfor skal jeg altid forberede mig grundigt, når jeg skal introducere et nyt CSR-tiltag i en afdeling, der ikke nødvendigvis forstår tiltaget. Og det kræver en ny slags ledelse af mig,” forklarer Charlotte, som sidste år tog den praktiske uddannelse Sustainable Business Change Manager, der kobler CSR med forretning og forandringsledelse.

“Jeg troede egentlig, at jeg var OK til at få folk med om bord, men jeg har fået megen nytte af værktøjerne fra uddannelsen. Det har bl.a. hjulpet mig til at italesætte CSR og nedbryde emnet til den virkelighed, vi opererer i, så jeg nu kan kommunikere med, og ikke bare til, organisationen. Dermed udvikler vi projekterne i et konstruktivt samarbejde, i stedet for at jeg som CSR-ansvarlig står med det alene. Det gælder om at få folk med sig i forandringen for at sikre reel forankring,” uddyber Charlotte Staib Hansen.

Charlottes 3 gode råd til andre CSR forandringsledere:

  1. Forbered dig grundigt, inden du introducerer CSR til organisationen - gør dig fx tanker om hvordan CSR kan understøtte daglige behov eller udfordringer, og sæt dig ind i hvilke erfaringer og holdninger der allerede er til CSR i afdelingen.
  2. Tal MED og ikke til din organisation om CSR - kom med de overordnede mål og udarbejd detailplanen i samarbejde med de lokale ledere og  medarbejdere.
  3. Find vejledning hos dem, der har den faglige kompetence – det er ikke os alle der ved nok om håndtering af kemikalier eller reduktion af drivhusgas.

Du kan læse mere om Fiskars - Royal Copenhagen Thailands CSR-arbejde hér

Sustainable Business Change Manager er en praktisk uddannelse, der sammenkobler forretning med samfundsansvar og forandringsledelse. Næste hold starter i februar 2018. Læs mere på www.sustainablebusinesschangemanager.dk

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: certificering og uddannelse

13.09.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Ny virksomhed matcher virksomheder med erfarne bæredygtighedskonsulenter

07.06.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

6 veje til det bæredygtige forbrugerhjerte

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Uddannelse med certificering i Sustainable Business & Change Management

31.05.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG læringsrejse

11.04.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Min ESG-rejse fra A-Z

24.01.2023TANIA ELLIS – The Social Business Company

Sponseret

Grøn logistik kræver data og tætte værdikædealliancer