s Godt arbejdsmiljø er god forretning | CSR.dk

25.04.2017  |  Medarbejder

Godt arbejdsmiljø er god forretning

Indhold fra partner Hvad er dette?

Topledelsen spiller den vigtigste rolle i at skabe et godt arbejdsmiljø, og når det lykkes, er der store sociale og økonomiske gevinster at hente. Montana er en af de danske virksomheder, hvor ledelsen er gået forrest i at forbedre arbejdsmiljøet.

Hos møbelproducenten Montana er godt arbejdsmiljø benzinen, der holder virksomheden kørende. Foto: Montana

Det betaler sig at tilbyde medarbejderne en velindrettet kontorplads, optimalt arbejdstøj og et godt forhold til ledelsen.

Og lykkes det at skabe et godt arbejdsmiljø, er der en stor økonomisk gevinst at hente for den enkelte virksomhed, lyder rådet fra Jan Lorentzen, chefkonsulent i DI’s afdeling for arbejdsmiljø.

- Det gode arbejdsmiljø skaber større produktivitet, øget innovation, bedre kundeservice og samarbejde, og det er noget, der kan aflæses på bundlinjen, siger han.

Jan Lorentzen henviser til en undersøgelse, som er foretaget af International Social Security Association. 300 virksomheder på tværs af landegrænser og brancher deltog i undersøgelsen.

- Hovedkonklusionen var, at hver krone, virksomhederne investerede i arbejdsmiljø, gav et afkast på 2,2 kroner. Det vil sige mere end en fordobling, siger Jan Lorentzen.

Både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø er vigtigt

Der er to dele af arbejdsmiljø; det fysiske og det psykiske. Det fysiske arbejdsmiljø er indretningen af arbejdspladsen i forhold til komfort, sikkerhed, støj, lys og teknisk udstyr.

- Det er afgørende, at den fysiske arbejdsplads er indrettet, så den passer til arbejdet. Den velindrettede arbejdsplads skal forhindre fravær på grund af sygdom eller skader. Det koster nemlig virksomheder dyrt, når medarbejdere er fraværende, siger Jan Lorentzen.

En af de helt store udgifter er vikarer, som er dyre at hyre og optræne. Men når det kommer til at undgå fravær, er det psykiske arbejdsmiljø lige så vigtigt.

- Det psykiske arbejdsmiljø er både med til at forebygge sygefravær og mistrivsel, men også til at øge medarbejdernes engagement, motivation og kreativitet. Det gør virksomheden til en attraktiv samarbejdspartner for andre virksomheder og vil både tiltrække nye - og holde på eksisterende medarbejdere, siger Jan Lorentzen.

Læs også: Sådan kan virksomheder håndtere sager om sexchikane

Ledelsen indtager den bærende rolle

Det vigtigste i et godt arbejdsmiljø er et velfungerende samarbejde og god kommunikation mellem ledelse og medarbejdere, der skal bygge på tillid og løbende dialog.

- Det indebærer et godt samarbejdsudvalg, højt informationsniveau og involvering af medarbejdere. Medarbejderne skal opleve opbakning og støtte til at løse de daglige opgaver, og lederne skal både kunne anerkende den gode indsats og give konstruktiv feedback på deres arbejde, siger Jan Lorentzen. 

Lederne skal skabe mening for medarbejderne, for når de kan se det meningsfulde i arbejdet, er de i højere grad i stand til at håndtere udfordringer og pressede situationer. Hvis virksomheder i krise er i stand til at skabe mening, vil medarbejderne føle ansvar og være målrettede.

Læs også: "Arbejdstilsynet stresser vores medarbejdere" 

Arbejdsmiljø er Montanas benzin

Møbelproducenten Montana blev stiftet af Peter J. Lassen i 1982, og helt fra starten mente grundlæggeren, at et godt arbejdsmiljø var helt essentielt. Men de sidste år har Montanas investeringer i det fysiske arbejdsmiljø taget yderligere fart. 

Her er lederne gået forrest for at sikre det fysiske arbejdsmiljø, så virksomheden undgår arbejdsskader i produktionen.  

- For os handler det om at ændre medarbejdernes adfærd gennem forskellige initiativer, der skal give medarbejderne sikkerhed ind under huden. Her går topledelsen forrest, og i dag har vi nærmest ingen ulykker, siger Mikkel Kristoffer Wildfang, produktionsdirektør i Montana.

Listen over virksomhedens tiltag for bedre arbejdsmiljø er lang. For det første har produktionsdirektøren overtaget rollen som ”daglig sikkerhedsleder” for at skabe det nødvendige ejerskab i driftsorganisationen. Derudover er der indført ugentlige sikkerhedsmøder mellem ledere og arbejdsmiljørepræsentanter, de laver løbende sikkerhedskampagner, og de fejrer deres sikkerhedssuccesser.

- Vi fejrer eksempelvis, når vi har haft 200 dage uden ulykker. Vores fokus på arbejdsmiljø har givet helt unikke resultater. Det viser sidste års resultat ikke mindst, hvor mængden af arbejdsulykker med fravær blev reduceret med 75 procent til kun en enkelt arbejdsulykke med fravær, siger Mikkel Kristoffer Wildfang.

Inspiration: Det har Montana gjort

  • Produktionsdirektøren har overtaget rollen som ’daglig sikkerhedsleder. 
  • ”Sikkerhed” står øverst på agendaen på alle afdelingsmøder med hele produktionen
  • Der er indført ugentlige sikkerhedsmøder a 1,5 time.
  • Fokus er skiftet til proaktive forebyggende indsatser frem for reaktive indsatser.
  • Belønning / fejring af succeser – fx 200 dage uden ulykker
  • Sikkerhedskampagner - fx slogans, sikkerhedsspejle, tipskuponer
  • Sikkerhedssamtaler, hvor lederen udfører samtaler med medarbejderne for at sikre, at alle bliver hørt
  • Løbende APV med log og opfølgning
  • Oprettet psykisk arbejdsmiljø-organ under AMU
  • Safety-flash ved ulykker eller nær-ved-ulykker for bedre kommunikation og opfølgning
  • I samme periode har virksomheden haft 206 risikoindberetninger i produktionen, hvoraf alle er behandlet og lukket.

Seks gode råd til lederen om godt arbejdsmiljø

1. Den enkelte skal have indflydelse på sit eget arbejde og arbejdsbetingelser. Fx arbejdstid, valg af redskaber, tilrettelæggelse og indretning.

2. Medarbejderne skal kunne se mening i deres arbejde. Fx et det man selv laver har sammenhæng med det samlede produkt.

3. Arbejdet skal være forudsigeligt ved, at medarbejderne får de relevante informationer på det rigtige tidspunkt.

4. Medarbejderne skal have både praktisk og psykologisk social støtte, når de har behov for det.

5. Medarbejderne skal belønnes, og belønningen skal stå mål med indsatsen. Belønningen kan fx være løn, anseelse eller mulighed for udvikling.

6. De kvantitative krav skal være passende, og de kvalitative krav skal passe til den enkelte person.

Kilde: Det Nationale forskningscenter for Arbejdsmiljø

Hjælp at hente i DI

Din virksomhed er velkommen til at kontakte DI’s afdeling for arbejdsmiljø, hvis I har brug for rådgivning i forhold til:

- Det fysiske arbejdsmiljø: arbejdsrum, ergonomi, maskinsikkerhed mv.

- Det psykiske arbejdsmiljø: trivsel, stress, samarbejdsaftaler mv.

- Systematisk arbejdsmiljø: certificering, APV, årlig drøftelse mv.

- Andet: hviletider, unge, rygning, alkohol mv.

Kontakt fagleder Jan Lorentzen på telefon 3377 3632 eller mail jlo@di.dk.

Mere fra Dansk Industri

Dansk Industri

www.di.dk

  • di@di.dk
  • 3377 3377
  • H. C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V

DI arbejder for at sikre de bedst mulige rammer for virksomhedernes CSR-arbejde på såvel dansk, europæisk og globalt plan.DI's indsats spænder bredt, da CSR-arbejdet ofte baseres på globale principper såsom FN’s konventioner og OECD retningslinjer og udmønter sig i såvel EU som national lovgivning.CSR adresserer globale udfordringer, hvorfor de fleste virksomheder refererer til globale princip…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere