07.08.2018  |  Samfund

Indspark: Grøn omstilling – det offentlige skal leje, ikke eje

Hvis den grønne omstilling skal lykkes, kræver det nye partnerskaber på tværs af offentlige og private aktører. Det vigtigste er at skabe økonomisk incitament, der får virksomheder til at tænke anderledes.

Lad os nu være ærlige. Vi kan skyde en hvid pind efter en gennemgribende grøn omstilling, så længe den ikke betaler sig økonomisk.

I stedet for hensigtserklæringer om en bedre verden skal vi begynde, hvor det giver mening, og hvor vi kan trække i politiske håndtag. De offentlige indkøb i Danmark runder årligt 300 mia. kr., og det offentlige har dermed et enormt potentiale som lokomotivet, der trækker udviklingen i den rigtige retning.

Et ræs mod toppen kræver økonomisk incitament
Indtil videre oplever vi stadig et ræs mod bunden, hvor det er rentabelt for leverandører til det offentlige at producere i ringe kvalitet, der helst ikke må holde for længe. For jo mere der går i stykker og skal udskiftes, jo mere skal der produceres, jo mere profit. Og billedet ændrer sig ikke, før kommunerne, regionerne og staten tænker nyt og lejer i stedet for at eje. Hvis det offentlige efterspørger lejeløsninger, vil det nemlig medføre, at producenterne får incitament til at producere varer, der holder i mange år – og derigennem løfte en bæredygtig grøn omstilling.

Det vigtigste for en succesfuld grøn omstilling er at skabe økonomisk incitament, der får virksomhederne til at tænke anderledes. Når en kunde ønsker at eje en vare, forsvinder producentens interesse i at lave en vare, der holder. Det er dårlig forretning. Hvis ejerforholdet derimod følger producenten, findes bevæggrunden for at lave noget, der kan modstå vind og vejr. Producenten, der værdsætter sine kunder såvel som sit produkt, løfter serviceniveauet og klæder kunderne på, så produkterne bruges hensigtsmæssigt og får et langt liv.

Man kan sagtens købe en billig kontorstol, der virker fint, men går den i stykker, kan den kun smides ud. Sådan er den designet, og det er meningsløst. I stedet skal kontorstolen laves, så alle dele kan udskiftes, og ”udlejeren” kan fikse den. Likviditetsmæssigt er det billigere at leje end at eje, og indkøberne får bedre kvalitet – bedre design.

Offentlige indkøbs potentiale
I øjeblikket vindes offentlige udbud på rene og skære påstande. Når kommuner, regioner eller staten køber ind, fortæller potentielle leverandører, hvad de har tænkt sig at gøre, hvis de vinder udbuddet. Vel vidende, at de først fire år senere bliver vurderet på, om de levede op til forventningerne. Imidlertid er al implementering svær, og at diske op med en hensigtserklæring uden at have egentlig erfaring at trække på er ikke nok. Det bør vægte mere, hvis leverandøren er i stand til at dokumentere sin handleplan baseret på hidtidige resultater. Er der for få reelle erfaringer, der kan dokumenteres, bør det offentlige som minimum kræve en årlig opfølgning på, hvad der er blevet lovet, og hvordan processen skrider frem.

I flere kommuner forsøger man på forskellig vis at indkøbe mere bæredygtigt. I forbindelse med en stor investering i møbler til en række skoler og fritidsordninger stod Aalborg Kommune for nylig bag et offentligt udbud, hvor der blev stillet krav til, at møblerne skulle designes, så mindst muligt skal smides væk, når de engang ikke længere skal bruges. Det er et vigtigt første skridt, og cadeau til det. Andre kommuner lægger op til, at produkter skal være certificerede med Svanemærket eller EU-Blomsten, så vi ved, at de er blevet ansvarligt fremstillet. Men jo mere der skal certificeres, jo dyrere bliver produktionen, og væk er den økonomiske lokkedåse.

På tværs af partiskel er cirkulær økonomi en populær størrelse, der ofte tales om, og det er på sin plads. Cirkulær økonomi, hvor forbrugsgenstande cirkulerer, og de økonomiske gevinster indfris, er nemlig den helt rigtige vej at gå, hvis vi vil udnytte vores ressourcer bedst muligt, så det samtidig giver mening på bundlinjen.

For at cirkulær økonomi virker i praksis og hjælper den grønne omstilling på vej, kræver det mere kompetent rådgivning samt større krav til dokumentation på området. Og som det vigtigste: Det offentlige skal leje frem for eje. Med så massive offentlige indkøb, som vi har i Danmark, er potentialet til at drive en omstilling enestående, og derfor kan det accelerere det hele.

Mere fra Steffen

Steffen Høgh

Direktør, Partner

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere