Grønne kommuner siger nej tak til reklamer
I håb om at spare CO2 opfordrer en række kommuner Forbrugerombudsmanden til at lade bl.a. daginstitutioner slippe for reklamer. Det kræver en ændring af Reklamer Nej tak ordningen, som i dag udelukkende er forbeholdt private husstande.
Hver femte danske husstand har sagt nej til reklamer, siden den nye Reklamer Nej tak ordning blev iværksat i 2009. Det har sparet miljøet for adskillige ton CO2 allerede. Men miljøgevinsterne kunne blive væsentligt større, hvis også kommunale institutioner som børnehaver, plejehjem og skoler kunne sige nej til reklamer. Det mener det kommunale netværk Green Cities, der består af seks danske kommuner. Derfor indleder de nu en indsats for at sikre en bredere favnende Reklamer Nej tak ordning.
Enhver postkasse bør kunne udstyres med et Reklamer Nej tak, uanset om den tømmes af en borger, en institutionsleder eller en direktør. Derfor vil vi på det kraftigste opfordre Forbrugerombudsmanden til at sikre, at erhvervsdrivende og institutioner fremover kan sige Reklamer Nej tak på samme vilkår, som der gælder for private husstande i dag, udtaler Leif Pedersen, formand for Miljø- og Planudvalget i Albertslund Kommune og formand for Green Cities.
Gavner hverken medarbejdere eller miljø
Ifølge en ny rapport fra DTU -miljø modtager private husstande i gennemsnit 60 kilo reklamer om året. Green Cities vurderer, at det samme tal gælder kommunale institutioner. Det svarer årligt til 140 kg CO2 pr institution. Et tal som Green Cities ønsker at mindske.
Som grønne kommuner vil vi gerne have mulighed for at sige nej tak til reklamerne og dermed undgå unødig CO2-udledning. Desuden har de fleste institutioner ikke tid til at læse reklamer i deres arbejdstid, og der er dermed kun besvær forbundet ved at bortskaffe dem, siger Leif Pedersen.
Den eksisterende Reklamer Nej tak-ordning er blevet til i et fællesskab mellem Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet og distributørerne. Den afløste en tidligere ordning i 2009 og indebar, at alle husstande skulle sige nej på ny.
Forbrugerombudsmanden har oplyst at ordningen i øjeblikket er til evaluering.
-LA