Grønne vinde for fremtidens containerskibe

Traditionelt har størrelsen været det vigtigste parameter for et nyt containerskib, men morgendagens godsfartøjer skal også være grønne. Vindkraft og brændselsceller kan være svaret.

Ecolinerens fire master er sat op som en såkaldt DynaRig, der betyder at sejlene kan fjernstyres elektronisk og sættes eller bjærges på syv minutter. Illustration: Dykstra Naval Architects.

23.06.2017

CSR.dk

Det er ikke ligefrem noget nyt koncept, der er ved at vinde indpas i den internationale containerskibsindustri. Nærmest siden de allerførste mennesker vågede sig ud på bølgen blå for adskillige tusinde år siden, har sejlet været centralt for at skabe fremdrift.

Læs også: HH Ferries Group miljøcertificeres

Alligevel er det netop den gamle idé, der på det seneste er blevet ’genopfundet’ i shippingbranchen. Maersk tester allerede et vindkoncept, og nu barsler Hamborg-virksomheden Sailing Cargo så med et gigantisk sejlskib, der kun vil blive drevet af vinden og derfor er yderst miljøvenligt.

Daimler, VW og BMW har udtrykt interesse for projektet, skriver Still i et nyhedsbrev, og det er der gode grunde til. Et af de største problemer for shippingindustrien er således den tilknyttede forurening. Anvendelsen af bunkerolie som brændstof medfører udledning af bl.a. sod, nitrogen, svovl og kuldioxid ved forbrænding. Verdens 16 største containerskibe udleder ligeså meget svovl som alle verdens personbiler per år. Hvert år skønnes op til 60.000 mennesker at dø for tidligt på grund af emissioner fra skibe.

Relativt lille skib, men stor effekt
Sailing Cargos bud på en løsning hedder Ecoliner og er et moderne firmastet fragtsejlskib med et deplacement på små 12.000 tons og en kapacitet på 476 TEU. Sammenlignet med eksempelvis Maersks Triple E-skibe, der kan medbringe over 18.000 TEU er det naturligvis ikke meget, men effekten er til at tage og føle på.

Blot et enkelt Ecoliner-skib kan spare miljøet for 30-40.000 tons CO2 per rute, og med Sailing Cargos planer in mente, så kan det hurtigt løbe op.

”Vi vil sætte det første skib i drift i sommeren 2018. I løbet af de næste fem år er det planen at bygge en skibsflåde med 15 til 25 kæmpe sejlskibe”, siger Uwe Köhler, som er strategisk udviklingsleder hos Sailing Cargo, til Still.

Udover sammenlagt 4000 m2 sejl er Ecolineren, der er udviklet af hollandske Dykstra Naval Architects, udstyret med en elmotor, der (indtil videre) skal drives af fire generatorer, og som kan startes op, når vindforholdene ikke gør det muligt at fastholde den optimale sejlhastighed på omkring 12 knob, fremgår det af en brochure om skibet.

Drømmeskib med brændselsceller
Også japanske NYK Line har miljøvenlig sejlads på tegnebrættet. Super Eco Ship 2030 hedder projektet, der første skridt mod NYKs mål om at kunne tilbyde udledningsfri transport i 2050. Skibets fremdrift er baseret på en kombination af sejl, solpaneler og brændselsceller og vil ifølge planen levere en CO2-besparelse på 69 procent.

Læs også: Milliard- og miljøpotentiale i elektrisk shipping

”NYK Super Eco Ship 2030 er stadig et drømmeskib. Vi har brug for et par år mere til at uddybe forskningen i sol, vind, celler og energi for at realisere et skib, der forhåbentlig vil være profitabelt for både forretningen og miljøet”, siger Vittorio Garroni fra den italienske marinedesignvirksomhed Garroni Progetti s.r.I, der er blandt NYKs partnere i projektet.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

30.05.2025CSR.dk

Ny prognose: 80 procent chance for varmerekord inden 2029

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus